۱۹ شهریور ۱۳۸۴، ۱۹:۳۵

در ديدار نخست وزير اين كشور از بغداد اعلام شد؛

حمايت اردن از عراق پس از يك دوره پرتنش در روابط دوجانبه

نخست وزير اردن پس از يك دوره پرتنش در روابط كشورش با عراق كه در پي دست داشتن تروريست هاي اردني در كشتار مردم عراق بوجود آمد، امروز در ديداري غير منتظره از بغداد با ابراهيم جعفري ديدار كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، عدنان بدران امروز وارد بغداد شد  و در ديدار با ابراهيم جعفري نخست وزير عراق بر حمايت كشورش از دولت عراق تاكيد كرد ، جعفري نيز اين سفر را نقطه عطف سياسي در روابط ميان دو كشور قلمداد كرد.

اين اولين ديدارغير منتظره يك مقام عالي رتبه اردني در اين سطح از عراق از زمان سرنگوني رژيم صدام در آوريل 2003 به شمار مي رود، حكومت پادشاهي اردن روابط بسيار نزديك و صميمانه اي با رژيم ديكتاتوري صدام داشت.

بدران در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با جعفري گفت : ما آمده ايم كه تاكيد كنيم عراق را تنها نخواهيم گذاشت و از عراق به معناي كامل حمايت مي كنيم ، با ملت عراق و وحدت ارضي آن همراه هستيم تا طيف هاي سياسي عراق از طريق دمكراسي عالي در سرزمين خود نماينده داشته باشند.

اين مقام اردني از فعال شدن كار كميته هاي مشترك عراقي و اردني و فعالسازي كميته عالي براي توسعه روابط تجاري و اقتصادي و هماهنگي روابط خارجي و روابط داخلي خبر داد.

بدران در زمينه امنيتي گفت : مرزهاي ما با عراق اكنون در امنيت قرار دارد و كنترل امنيتي مي شوند و نفوذي از آن صورت نمي گيرد

وي گفت : امنيت و ثبات عراق بسيار مهم است و ما آن را امنيت و ثبات اردن تلقي مي كنيم .

ابراهيم جعفري نيز اظهار داشت : اين ديدار نشانه حسن نيت است و از همه كشورهاي عربي مي خواهم شيوه اردن را در پيش گيرند.

جعفري ديدار بدران را يك نقطه عطف سياسي جديدي در تاريخ روابط ميان دو كشور توصيف كرد و گفت : اين سفر اثرات مهمي در راستاي خدمت به دو كشور خواهد داشت زيرا اردن براي عراق به مثابه ريه اي است كه از خلال آن نفس مي كشد.

مسئولان عراقي  از دولت هاي عربي بويژه اردن به دليل بي اعتنايي آنها به كشورشان پس از سرنگوني صدام و نبود سفراي عرب در بغداد و عدم سختگيري برخي از همسايگان عرب آنها با عناصر دشمن نظام جديد عراق به شدت انتقاد كرده اند.

فعاليت سياسي خانواده ديكتاتور سابق عراق و تيم دفاع از جنايات وي در اردن باعث دوري بيش از پيش در روابط مشترك دو كشور شده است.

عراق درمارس گذشته ( اسفند 83) در پي اقدام جنايتكارانه يك تبعه اردني در انجام عمليات تروريستي انتحاري در شهر شيعه نشين حله در 100 كيلومتري بغداد كه به شهادت 118 انسان بيگناه منجر شد، شاهد تظاهرات ضد اردني بود در آن زمان خانواده اين تروريست اردني مراسم تجليل از جنايت فرزندشان را برگزار كردند كه اين امر به خشم و انزجار گسترده مردمي در عراق منجر شد.

ابراهيم جعفري نخست وزير شيعه عراق تاكنون به كشورهاي همسايه عراق از جمله ايران و تركيه سفر كرده است اما بر خلاف اياد علاوي نخست وزيرسابق به اردن سفر نكرد.

اما جلال طالباني رئيس جمهوري عراق پيش ازمشاركت در نشست كشورهاي آمريكاي لاتين /عرب در برزيل به اردن سفر كرده بود.

ديدار نخست وزير اردن از عراق در پي نشست اخير وزيران امور خارجه عرب در قاهره برگزار مي شود كه طي آن تصميم گرفته شد دفتر اتحاديه عرب در بغداد پس از انتظاري طولاني مدت افتتاح شود.

شايان ذكر است در پي اقدام تروريست اردني در كشتار شيعيان در شهر حله عراق و متعاقب آن تجليل از اين تروريست در اردن و نيزسهل انگاري وبي تفاوتي آشكار مقامات پادشاهي اردن در قبال جلوگيري از ورود تروريست ها ، موجي از خشم و انزجار  در ميان اكثريت ملت عراق بويژه شيعيان كه قرباني اصلي حملات تروريست هاي اردني بوده اند، بوجود آمد و تظاهركنندگان پرچم اردن را به آتش كشيدند.

سيد عبدالعزيز حكيم نيز با محكوم كردن تجليل از تروريست ها در اردن و بي تفاوتي دولت اين كشور در قبال كنترل مرزها و ممانعت از ورود تروريست ها خواستار عذرخواهي رسمي شاه اردن از ملت عراق شده بود.

چندي پيش يك گزارش از دخالت آشكار و پنهان حكومت اردن درامور داخلي عراق و نيز سازماندهي تروريست ها در خاك اردن و ارسال خودروهاي بمب گذاري شده به عراق منتشر شد .

کد خبر 228252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha