۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶

واعظی خبر داد:

افزایش پهنای باند اینترنت قم در اولویت است/ استقبال علما و مراجع از افزایش پهنای باند

افزایش پهنای باند اینترنت قم در اولویت است/ استقبال علما و مراجع از افزایش پهنای باند

قم - خبرگزاری مهر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ظرفیت و شرایط فرهنگی موجود در قم و همچنین استقبال علما و مراجع این شهر سبب می‌شود که افزایش پهنای باند اینترنت قم مورد توجه بیشتر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی روز پنج شنبه در سفر یک روزه خود به قم، به دیدار مراجع عظام و علمای این شهر رفت، در همایش تبلیغ نوین نیز حضور یافت و شامگاه پنج‌شنبه در پایان سفر یک روزه خود و هیئت همراه در کارگروه فناوری ارتباطات در تالار امام رضا(ع) استانداری قم حضور یافت.

وی با ابراز خرسندی از اینکه موضوعات مربوط به وزارتخانه منتسب به وی، تا چه اندازه در قم مورد توجه است، گفت: اگر جایی دیگر بود در مورد پهنای باند و افزایش آن، اما و اگرهایی وجود داشت اما با حضور در محضر مراجع و علما، یکی از خواسته‌های ایشان این بود که با توجه به محدودیتی که در حال حاضر ایجاد شده است، نمی‌توان عقاید شیعی و تعالیم اسلامی را تبلیغ کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه، پس از حجم بالایی از بازدیدها و گفتگوها، اظهار کرد: در مکان‌های مختلف قول دادیم تا تلاش کنیم، از آنچه از زیر ساخت به وجود می آوریم، اولویت اول با قم باشد.

در حال حاضر پهنای باندی که در قم استفاده می شود، 5 مگابیت در ثانیه است و نیازی که از سوی موسسات و فعالان این عرصه اعلام شده است 48 مگابیت است، در واقع 10 برابر آنچه که در حال حاضر وجود دارد و طبق وعده های وزیر کابینه یازدهم افزایش این برنامه در قم در اولویت قرار دارد.

واعظی همچنین تصریح کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، کمیته‌ای تشکیل می‌شود و شرکت مخابرات، زیرساخت، تنظیم مقررات و بخش‌های مختلف حضور خواهند داشت تا هماهنگی بین بخش‌های مختلف ایجاد شود.

به گفته وی، اینکه آیت الله جوادی آملی سخنان و برنامه‌های خود را قابل عرضه در سراسر دنیا قرار داده است و یا در جامعه المصطفی العالمیه، دو هزار و 500 دانشجوی کارشناسی ارشد از 120 کشور به صورت فضای مجازی تحصیل می‌کنند، اولویت اجرای برنامه‌ها و طرح‌های این وزارتخانه در قم را نشان می‌دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توجیه این موضوع که باید امکانات موجود را در قم تقویت کنیم، به ارتقا و بالا بردن فهم و فرهنگ مردم از اینترنت، اشاره کرد.

خود کنترلی را باید تقویت کنیم

واعظی اینترنت را یک فرصت و یک تهدید در کنار هم خواند و اضافه کرد: دنیای امروز در این عرصه، دنیای رقابت است همان افرادی که برنامه های رایج را می نویسند، برای آنکه برنامه هایشان بهتر دیده شود، برنامه‌های فیلتر شکن هم می‌نویسند، دنبال خنثی کردن یک فیلتر شکن که می‌رویم، درست دو روز بعد فیلترشکن جدید وارد بازار می‌شود، آنچه مهم است این است که ما از نظر فرهنگی نیز برای مردم کار کرده و خود کنترلی را بین آنها تقویت کنیم.

وی برای نمونه به خود کنترلی در برخی کشورهای اروپایی اشاره کرد و یادآور شد: در برخی کشورهای غربی، خانواده‌ها به موسساتی پول می‌دهند تا اینترنت را در قسمت‌هایی ببندد و از آسیب‌های آن کم کنند.

مطلب دیگری که واعظی به آن اشاره کرد، راه اندازی یک دیتا سنتر در قم بود که به شش دیتا سنتر دیگر وصل می‌شود و از طریق این تعداد دیتا سنتر، یک ابری در سطح منطقه مرکزی کشور به وجود میآید تا ارتباطات سریع‌تر باشد.

وزیر ارتباطات همچنین خاطرنشان کرد: به دنبال اجرای برنامه‌ای هستیم که در صورت نهایی شدن، قم را به عنوان پایلوت طرح در نظر خواهیم گرفت، در حال حاضر کارهای مطالعاتی طرح مذکور در دست انجام است.

ایجاد نهضت تولید محتوا و نرم افزار در قم

در این جلسه مدیران و مسئولان استانی به ارائه پیشنهاد و طرح پرداختند که واعظی در ادامه سخنانش در مورد آنها نیز صحبت کرد و گفت: پیشنهادی در زمینه تشکیل کمیته تخصصی برای تولید محتوا در قم ارائه شد، ما به دنبال این هستیم که یک نهضت تولید محتوا و نرم افزار در قم ایجاد کرده و از انجام برنامه های مشترک در موسسات مختلف قم استقبال خواهیم کرد.

وی در ارتباط با یکی دیگر از پیشنهادات که موضوع آن مربوط به تبصره 12 قانون بودجه بود، ابراز کرد: اخیرا یک آیین نامه جدید در دولت تصویب شده است که باید چارچوب آن بررسی شود و پس از بررسی اطلاع رسانی خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه که مدت حضور وی در آن کمتر از یک ساعت بود، تصریح کرد: بنا نداریم در امور مربوط به این وزارتخانه، تنها دولت تصدی گری کند، در دولت جدید تلاش شده است، امکانات در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و به منظور ایجاد یک شهرک آی سی تی در قم، تقویت موسسات بخش خصوصی در دستور کار است.

 

کد خبر 2283004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha