۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۱۶

در نشست بررسی نمایشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان مطرح شد:

نمایشگاه کتاب کودک به یک فروشگاه بزرگ تبدیل شده است/ دولت از برگزاری نمایشگاه کنار رود

نمایشگاه کتاب کودک به یک فروشگاه بزرگ تبدیل شده است/ دولت از برگزاری نمایشگاه کنار رود

مدیر اداره کتاب کودک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ناشران ما نمی دانند با چه هدف و منظوری در نمایشگاه کتاب شرکت می کنند. از سوی دیگر هیچ فروشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در سطح شهر وجود ندارد بنابراین نمایشگاه کتاب ما به یک فروشگاه بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر دیروز 11 اردیبهشت ماه نشستی با عنوان «نقد و بررسی نمایشگاه های کتاب کودک و نوجوان» با حضور سید صادق موسوی مدیر اداره کتاب کودک وزارت ارشاد و محمدتقی حق بین از اعضای انجمن فرهنگی ناشران کودک در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید صادق موسوی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم نمایشگاه کتاب تهران را با نمایشگاه های بین المللی چون فرانکفورت یا بولونیا مقایسه کنیم گفت: نمایشگاه کتاب تهران به یک فروشگاه کتاب تبدیل شده است. ناشران ما نمی دانند با چه هدف و به چه منظور در نمایشگاه کتاب شرکت می کنند همان گونه که نمی دانند با چه هدف و منظوری به نمایشگاه کتاب فرانکفورت یا نمایشگاه بولونیا می روند. بیشتر ناشران دیگر کتاب هایشان را معرفی و ترجمه نکرده اند، هیچ بازاریابی انجام نشده است و بدون آگاهی و برنامه در نمایشگاه های بین المللی شرکت می کنند.

مدیر اداره کتاب کودک وزارت ارشاد گفت: اگر ما در طول سال به فروشگاه های تخصصی کتاب کودک و نوجوان دسترسی داشتیم شاید وضعیت سالن کودک و نوجوانمان بهتر از این بود. نمایشگاه محلی برای آشنایی ناشران با یکدیگر و همچنین آشنایی ناشران با نویسندگان، شاعران و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان است اما نمایشگاه کتاب تهران چه بخواهیم چه نخواهیم به یک فروشگاه بزرگ تبدیل شده و از اهداف اصلی نمایشگاه دور مانده است.

وی توجه شهرداری ها به مقوله کتاب و کتابخوانی را ضروری دانست و افزود: شهرداری نهاد ثروتمندتری به نسبت وزارت ارشاد است، ای کاش در هر منطقه تهران یک فروشگاه تخصصی کودک و نوجوان راه اندازی شود تا بچه ها و خانواده هایشان بتوانند برای تهیه و خرید کتاب به آنجا مراجعه کنند. ای کاش در کشور ما آژانس های ادبی راه اندازی شود که این آژانس های ادبی کتاب های خوب را انتخاب، ترجمه و به ناشران بین المللی معرفی کنند. انجام این کارها در گرو عزم و اراده ملی است. وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و شهرداری ها و حتی انجمن های صنفی چون انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان باید دست به دست یکدیگر دهند تا از عهده این امر مهم برآیند.

موسوی همچنین به ضرورت حمایت دولت از کالاهای فرهنگی اشاره کرد و افزود: دولت باید از کتاب، موسیقی، فیلم، تئاتر و به طور کل کالاهای فرهنگی در عرصه کودک و نوجوان حمایت کند چرا که این کالاها هنوز به نیاز مردم تبدیل نشده اند و تا زمانی که مخاطبان به این کالاهای فرهنگی احساس نیاز نکنند ما به حمایت دولت احتیاج داریم.

وی به رشد کمی و کیفی ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب اشاره و بیان کرد: ادبیات کودک و نوجوان برگ افتخار ما در سال های پس از انقلاب بوده است. امروز ما در حوزه تصویرگری کودک و نوجوان حرف برای گفتن در سطح جهان داریم. بنابراین نهادهای دولتی و متولیان فرهنگی باید از ادبیات و تصویرگری کودک و نوجوان حمایت کنند. دولت می تواند به طور متمرکز عمل کند و پشتیبان ناشران مستقل باشد نه اینکه در نمایشگاه فرانکفورت یا دیگر نمایشگاه های بین المللی کتاب شرکت و غرفه های بسیار گرانی را اجاره کند بی آن که بداند قرار است چه کند و با چه ناشرانی در سطح بین المللی قرارداد ببندد پس بهتر است دولت اجازه دهد تا بخش خصوصی وارد میدان شود و فعالانه عمل کند زیرا بخش خصوصی منافع خود را بیشتر و بهتر می شناسد.

سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی واگذار شود

محمدتقی حق بین عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان نیز با اشاره به این که دولت نمی تواند در ارتباط با نمایشگاه های کتاب موفق عمل کند، گفت: بهتر است دولت فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار کند و خود کنار رود. ناشری که با هزینه شخصی خود در بولونیا و نمایشگاه فرانکفورت شرکت می کند می داند که با چه هدفی به آنجا رفته و باید چه کند.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی از نمایشگاه فرانکفورت به ایران بر می گردند اعلام می کنند برای مثال 10 حق کپی رایت فروخته ایم، اگر راست می گویید هزینه ها را محاسبه کنید. هزینه رفت و آمد و اجاره غرفه را در نظر بگیرید. ببینید همه این هزینه ها با آن چه در ازای فروش کپی رایت به دست آمده برابری می کند؟

حق بین نیز با اشاره به رشد تصویرگری کتاب کودک گفت: ما بیش از اندازه خود را درگیر متن کرده ایم در صورتی که تصویرگری یک زبان جهانی است و تصویرگران ما در سال های اخیر رشد بسیار کرده اند چه اشکالی دارد که کتاب ما تصویر باشد نه متن، تصویری که به ترجمه نیاز ندارد.

وی بار دیگر به تقویت بخش خصوصی اشاره و بیان کرد: نمایشگاه کتاب تهران مهمترین رویداد فرهنگی است اما می تواند اصلاح شود. منی که با روند برگزاری نمایشگاه ها آشنا هستم می دانم چه هزینه ای صرف برپایی این نمایشگاه شده است در صورتی که اگر سالن کودک و نوجوان به بخش خصوصی واگذار شود با هزینه کمتر برگزار می شود، آن زمان شاید کف سالن کودک و نوجوان آسفالت نباشد یا چادرش سیستم خنک کننده داشته باشد.

کد خبر 2283007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha