۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۸

اشعری در گفتگو با مهر:

مناسبت ترین منطقه برای برگزاری نمایشگاه کجاست؟/دستور قالیباف برای رسیدگی فوری به وضعیت باغ کتاب

مناسبت ترین منطقه برای برگزاری نمایشگاه کجاست؟/دستور قالیباف برای رسیدگی فوری به وضعیت باغ کتاب

مدیر پیشین پروژه باغ کتاب گفت: اگر با برپایی نمایشگاه کتاب در مصلی مخالفتی نشود، این منطقه از نظر دسترسی به امکانات، مکان مناسبی برای نمایشگاه است اما آیا مصلی چنین اجازه ای می دهد؟ اگر چنین اجازه ای به نمایشگاه داده نمی شود، تپه های عباس آباد مناسبت ترین مکان برای برپایی نمایشگاه است.

علی اکبر اشعری مدیر پیشین پروژه باغ کتاب در حاشیه حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در مورد محل نمایشگاه، باید به دو موضوع توجه کنیم، یکی این که آیا مصلی برای همیشه اجازه خواهد داد که نمایشگاه این جا برگزار شود یا خیر؟ اگر مصلی چنین اجازه ای بدهد، خیلی خوب خواهد شد. اما این محیط، مصلی است و مورد کاربری دیگر دارد. نکته دوم این است که اگر قرار است نمایشگاه در مصلی نباشد، بهتر است در کجا برپا شود؟ که در این مورد باید نظر مردم را جویا شد. همه نظرسنجی های سال های اخیر نشان دهنده این نکته هستند که مردم این منطقه یعنی عباس آباد را به دلیل دسترسی هایی که دارد، می پسندند. این منطقه هم مترو دارد، هم اتوبوس دارد، هم بزرگراه دارد و هم در مرکز شهر است. از این نظر هم، بیمارستان ها و سایر خدمات شهری در این منطقه سهل الوصل است.

وی افزود: به نظرم مردم، مرکز شهر را بهتر از پیرامون آن می پسندند. حالا اگر قرار است که نمایشگاه همیشه در مصلی برپا شود که خوب است اما اگر بگویند نه، باید کجا را برای این کار در نظر بگیریم؟ به نظرم باید به همین منطقه رجوع کنیم. مسئولان نمایشگاه می گویند که برای برپایی این رویداد به 120 هزار متر مربع فضا احتیاج است. یعنی باید این میزان فضا را برای نمایشگاه درست کنیم تا به جای دیگر و ترجیحا تپه های عباس آباد در همین منطقه، منتقل شود. تا جایی که اطلاع دارم، تنها جایی که زمین مناسب این کار را دارد، فاصله بین کتابخانه ملی و فرهنگستان های مختلف است؛ یک زمین حدود 5 هکتاری که می شود در آن، یک فضای چند طبقه مسقف برای نمایشگاه ساخت.

رئیس پیشین کتابخانه ملی گفت: بنابراین اصراری بر مکان خاصی برای برگزاری نمایشگاه نیست. بلکه معتقدیم باید فضایی براساس خواست و به تناسب نیازهای رفاهی مردم و تصمیمات کارشناسی، برای این کار در نظر گرفته شود و این طور نباشد که بدون در نظر گرفتن مسائل کارشناسی، ابتدا به ساکن بگوییم که نمایشگاه را به پرند، چیتگر یا شهر آفتاب ببریم. این گونه صحبت کردن به شرایط فعلی می انجامد که هنوز به تصمیم و اجماع مشخصی نرسیده ایم.

اشعری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر، گفت: برگشتن به نمایشگاه کتاب به بخش نمایشگاه های بین المللی در بزرگراه شهید چمران، نیز مشکلات خود را دارد. چون در آن محدوده بیمارستان قرار دارد و ترافیک شدیدی نیز هنگام برپایی نمایشگاه ایجاد می شود که به رفت و آمد و بیمارستان مورد نظر آسیب می زند. برتری مصلی در این است که اطراف آن باز است و به مسیرهای مختلف راه دارد. ضمن این که در حال حاضر، شهرداری در حال ساخت پارکینگ برای حدود 15 هزار خودرو در تپه های عباس آباد است. مکان نمایشگاه های بین المللی این امکان را هم ندارد. بنابراین اگر مردم و مسئولین موافق باشند، خیلی خوب است که نمایشگاه در مصلی باشد اما همان طور که اشاره کردم، این مساله، الزاماتی دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آماده سازی «باغ کتاب» برای نمایشگاه کتاب سال آینده گفت: نمی دانم چرا دوستان مرتب کاری می کنند که ما هم مجبور به جواب دادن بشویم. حرف هایی که الان می خوام بگویم، پیش تر به دوستان گفته ام. به دوستان اشاره کردم که تا آخر اسفند یک جلسه با شهرداری بگذارید و مساله را نهایی کنید. اگر واقعا قرار است به باغ کتاب بروید، یک توافقنامه بنویسید و قضیه را تمام کنید. یا اگر قرار است کار با پول شهرداری یا پول شهرداری و دولت انجام شود، به نتیجه برسید تا کار از این سردرگمی در بیاید. دوستان تا عید برای جلسه و توافق نیامدند و تا امروز هم نیامده اند.

مدیر پروژه باغ کتاب ادامه داد: این کار کمیته اجرایی نمی خواهد. یک تصمیم گیرنده از ارشاد می خواهد و یک تصمیم گیرنده هم از شهرداری. بنابراین برای سال آینده، اگر فضای لازم برای برپایی ساخته شود، می توان نمایشگاه را در آن جا برگزار کرد اما که اگر نشود، نمی توان نمایشگاه را به باغ کتاب برد. چون باغ کتاب، 30 هزار متر بیشتر، فضای نمایشگاهی ندارد. من با احتساب 90 هزار متری که قرار است در آن جا ساخته شود، می گویم که می توان این کار را انجام داد.

اشعری افزود: حالا این که می توان یا نمی توان، بسته به تصمیم مسئولان است. ما ظرف 6 ماه سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی را ساختیم. در مدت کوتاهی هم تونل نیایش و بزرگراه صدر را ساختیم. پس توان مهندسی و فنی ما اجازه این که باغ کتاب را یک ساله آماده کنیم، می دهد اما ممکن است این مساله در اولویت تصمیم گیری نباشد یا منابع مالی در اختیار نباشد و به تعویق بیافتد. آن چه مهم است، تکاپوی دوستان ارشاد برای به نتیجه رساندن این موضوع است. شنیدم آقای شجاعی گفته بودند بهتر است به شهر آفتاب برویم. اما فکر نمی کنم مردم از این تصمیم استقبال کنند. چون اگر باغ کتاب هم راه اندازی شود، نمایشگاه کم رونق خواهد شد و مردم خرید سالانه شان را از باغ کتاب، انجام خواهند داد. به نظرم اگر قرار است اقدامی در این زمینه انجام شود، باید در همین تپه های عباس آباد انجام شود.

وی در پایان گفت: کارهای باغ کتاب، دو سال به دلایل مالی، مشکلات ارزی و تحریم ها متوقف شده بود. از دو هفته قبل آقای قالیباف دستوری داد که ظاهرا قرار است حدود 5 هفته یا یک ماه نیم آینده، مسیرهایی که باغ کتاب سعی دارد به سمت شان برود، تا سریع به نتیجه برسد، مشخص شود. اگر این اتفاق بیافتد، باغ کتاب 6 ماهه به نتیجه خواهد رسید.

کد خبر 2283647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha