۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۲۵

پوراسماعیلی خبر داد:

اجرای طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری های آبله و شاربن در دلیجان

اجرای طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری های آبله و شاربن در دلیجان

اراک - خبرگزاری مهر: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دلیجان از اجرای طرح واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماریهای شاربن و آبله در این شهرستان خبر داد.

یاسر پوراسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در اجرای این طرح پیشگیرانه، دو اکیپ دولتی به مدت دو ماه 35 هزار راس گوسفند و 15 هزار راس بز را علیه بیماری آبله و همچنین 36 هزار راس گوسفند و بز را علیه بیماری شاربن مایه کوبی می کنند.

وی در خصوص اهمیت مایه کوبی دام ها گفت: این اقدام از بهترین و راحت ترین راه های پیشگیری از بیماری است و انواع دام های سنگین و سبک را می توان از ابتلا به بیماری های مختلف حفظ کرد ضمن اینکه نقش موثری در رشد و تولید بیشتر و بهتر دامها ایفا می کند.

وی از دامداران دلیجانی که بیشتر در روستاهای منطقه سکونت دارند، درخواست کرد: برای واکسیناسیون دامهای خود با گروه های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

پوراسماعیلی بیان داشت: آبله گوسفندی؛ از بیماری های  واگیردار گوسفند و بز است و نشانه آن به وجود آمدن تاول و ضایعاتی در روی پوست قسمت های فاقد پشم بدن حیوان است.

وی این قسمت ها را شامل پلک چشم، سوراخ های بینی، لب ها، سینه، شکم و پستان دام سبک عنوان کرد و گفت: این تاول ها ممکن است در دهان نیز دیده شده و باعث ترشح زیاد بزاق شود.

وی افزود: ورود میکروب در این تاول ها سبب بالارفتن درجه حرارت بدن گوسفند و بز شده و به طور کلی مرگ و میر دام های سبک در اثر آبله به دلیل حمله همین میکروب ها است که در حالت های شدیدتر بیماری، یک هفته بعد از به وجود آمدن نشانه ها، دام تلف می شود.

پوراسماعیلی درباره بیماری شاربن (سیاه زخم) نیز گفت: شاربن از بیماری های بسیار شدید و کشنده دام ها به خصوص در گوسفند و گاو است.

وی افزود: این بیماری به انسان نیز منتقل می شود و بیماری سیاه زخم را بوجود می آورد.

رئیس شبکه دامپزشکی دلیجان بیان داشت: شاربن با مرگ ناگهانی دام و خارج شدن خون تیره از گوش، دهان، بینی و فرج مشخص می شود.

پوراسماعیلی گفت: این خون لخته نمی شود و لاشه دام خیلی زود گندیده و گازدار می شود و درصورت بازشدن لاشه، خونابه ژله مانندی در داخل شکم دام بیمار دیده می شود.

دلیجان دارای حدود 70 هزار راس دام سبک

وی یادآور شد: شهرستان دلیجان دارای حدود 70 هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز و سه هزار و 500 راس دام سنگین است.

رئیس شبکه دامپزشکی دلیجان در بخش دیگری از سخنانش از ضبط و معدوم سازی 142 هزار و 958 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی و غیرقابل مصرف طی سال گذشته توسط بازرسین دامپزشکی این شهرستان خبر داد.

پوراسماعیلی افزود: در همین مدت 360 هزار و 690 راس انواع دامهای سبک و سنگین منطقه نیز علیه بیماریهای دامی و مشترک میان انسان و دام واکسینه شد.

وی گفت: 25 میلیون و 499 هزار دوز واکسن هم پارسال برای واکسیناسیون و مبارزه با بیماری های طیور از سوی واحدهای مرغداری شهرستان دلیجان مورداستفاده قرار گرفت.

کد خبر 2284561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha