۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۲۳

مطلق به مهر خبر داد:

فرزندآوری پس از 3 سال ازدواج خطر ناباروری را به همراه دارد

فرزندآوری پس از 3 سال ازدواج خطر ناباروری را به همراه دارد

اصفهان- مدیرکل دفتر سلامت خانواده آموزش پزشکی گفت: براساس میانگینهای کشور به طورتقریبی زوجها پس از 3.5 سال تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند که زن را در معرض شدید چسبندگی لوله و ناباروری قرار می‌دهد.

محمد اسماعیل مطلق در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب اظهار داشت: فاصله های طولانی و نامناسب بین ازدواج و تولد فرزند اول و حتی فاصله زمانی زیادی بین تولدهای بعدی دو عامل اصلی ناباروری در ایران شناخته شده است.

وی با بیان اینکه تاخیر در فرزندآوری ناباروری‌های اولیه و ثانویه را ایجاد کرده است، تصریح کرد: هم اکنون فاصله بین ازدواج و تولد فرزند اول در کشور 3 و نیم سال است که در کشورهای منطقه و ترکیه این رقم به 2 و نیم سال می رسد.

مدیر کل دفترسلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: این در حالی است که فرزند اول تا فرزند دوم در ایران به 5.4 سال می‌رسد و از فرزند دوم تا سوم به 5.3 سال می‌رسد که باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: براساس میانگین های کشور به طور تقریبی زوج ها پس از 3 سال و نیم تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند که این موضوع زن را در معرض شدید چسبندگی لوله و ناباروری قرار می‌دهد.

مطلق افزایش طلاق را از دیگر عوامل کاهش جمعیت دانست و ادامه داد: در 5 سال اول زندگی بیشترین موارد طلاق را شاهد بودیم به طوری که در سال 91 بیش از 150 هزار طلاق ثبت شد.

وی از اینکه هنوز خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه نیست، افزود: نزدیک به 13 میلیون نفر از جمعیت کشور بیمه نیستند که باید تشویق به بیمه سلامت ایرانیان شوند.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده،جمعیت و مدارس وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: افزایش سن ازدواج در زنان در سال 1390 به 23.4 درصد و در مرد به 26.7 درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه میانگین افزایش سن ازدواج در برخی استان‌ها به 10 سال رسیده است، افزود: هم اکنون بیش از یازده میلیون نفر دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور هستند.

مریم السادات کراری

کد خبر 2287051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha