۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۰۸

تحولات سیاسی عراق/

شمارش 50 درصد از آرای انتخابات پارلمانی/ شانس بالای زیباری برای ریاست جمهوری عراق

شمارش 50 درصد از آرای انتخابات پارلمانی/ شانس بالای زیباری برای ریاست جمهوری عراق

منابع سیاسی در عراق از شمارش 50 درصد از آرای انتخابات پارلمانی عراق و پایان شمارش آرا در برخی استانهای این کشور خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری المسله، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق از شمارش 50 درصد از آرای انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد.

بنابراین گزارش، شمار آرای انتخابات پارلمانی در برخی شهرها از جمله بغداد به پایان رسیده و در برخی استانهای دیگر شمارش آرا رو  به پایان است.

در همین حال بر خی محافل سیاسی از انتشار نتایج غیر رسمی انتخابات پارلمانی عراق و پیروزی قاطع ائتلاف دولت قانون به رهبری "نوری المالکی" نخست وزیر این کشور خبر می دهند. این منابع  اعلام کردند: ائتلاف نوری المالکی با به دست آوردن 100 کرسی، شمار کرسی های خود را در پارلمان نسبت به دوره قبل حداقل 11 کرسی افزایش داده است.

دیگر تحولات سیاسی عراق به شرح زیر است:

- روزنامه کویتی الوطن از پنج شرط "عمار حکیم" رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق برای باقی ماندن در ائتلاف با نوری المالکی خبر داده است. بنابراین گزارش، عمار حکیم بر لزوم مطرح شدن نام شخصیتهایی دیگری علاوه بر نوری المالکی برای احراز نخست وزیری تاکید دارد.

ائتلاف عمار حکیم معتقد است باید شخصیتهای نظیر "عادل عبدالمهدی"، "احمد چلبی"، "باقر جبر الزبیدی" و ایاد علاوی" نیز به عنوان گزینه های احراز نخست وزیر مطرح شوند.

- جریانهای سیاسی کردستان عراق طی روزهای اخیر رایزنی ها برای تشکیل ائتلاف واحد با گرایش مخالف با نوری المالکی را افزایش داده اند. دیدار "مسعود بارزانی" رئیس حزب دموکرات کردستان عراق با "اسامه النجیفی" رئیس فهرست متحدون و رئیس سابق پارلمان عراق در همین راستا انجام شده است.

- محافل سیاسی عراقی از شکست جریانهای کرد برای ائتلاف با جریان صدر به رهبری "مقتدی صدر" خبر می دهند. جریانهای سیاسی کرد به علت عدم توانایی به در اختیار گرفتن اکثریت پارلمان به ائتلاف با دیگر جریانهای سیاسی نیاز مبرم دارند.

- منابع رسانه ای در کردستان عراق از احتمال معرفی "هوشیار زیباری" به عنوان نامزد ریاست جمهوری عراق خبر می دهند. بنابر اعلام این منابع، زیباری وزیرخارجه سابق عراق شانس بیشتری از دیگر گزینه ها برای جانشینی "جلال طالبانی" دارد.

کد خبر 2288539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha