۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۱۲

احیاء آلومینیوم سازی اراک آغاز شد/مصرف آلاینده آند و انرژی دیگها کاهش می یابد

احیاء آلومینیوم سازی اراک آغاز شد/مصرف آلاینده آند و انرژی دیگها کاهش می یابد

اراک – خبرگزاری مهر: عملیات اجرایی تغییر خط 3 کارگاه احیاء آلومینیوم سازی اراک با هدف جمع آوری و پالایش گازهای خروجی دیگ های الکترولیز کارگاه احیا، تولید آلومینیوم با کیفیت رقابتی مطابق استانداردهای جهانی، حفظ سهم تولید آلومینیوم در برنامه ریزی کلان کشور و کاهش هزینه های تولید آلومینیوم آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار مرکزی ظهر دوشنبه در این مراسم در شرکت آلومینیوم سازی افزود: شرکت آلومینیوم سازی اراک یکی از صنایع بزرگ فعال در کلان شهر اراک است که نقش موثری در تولید آلومینیوم کشور و افزایش ظرفیت تولید این محصول در کشور داشته است.

آغاز به کار 70 دیگ جدید در این مجموعه

محمد حسین مقیمی در ادامه با تاکید بر ضرورت رعایت مسائل زیست محیطی از سوی صنایع فعال در استان مرکزی بالاخص شهر اراک افزود: در بازدید گذشته 78 دیگ قدیمی  از مدار تولید شرکت الومینیوم سازی اراک با حکم دستگاه قضایی خارج شد و امروز شاهد آغاز به کار 70 دیگ جدید در این مجموعه هستیم و امیدواریم مجموع 140 دیگ جدید تا پایان سالجاری در این مجموعه مستقر گردد.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی عملکرد دیگ های تازه تاسیس در واحد احیا گفت: در صورت تایید عملکرد این دیگ ها از سوی مسئولین زیست محیطی مابقی دیگ ها نیز اجازه نصب دریافت خواهند کرد.

استاندار مرکزی درادامه از تعامل دوسویه صنعت الومینیوم سازی و دانشگاه اراک در راستای علمی کردن فعالیت ها و کاربردی شدن تحقیقات صنعتی خبر داد و گفت: امید است این رویه از سوی تمامی صنایع و دانشگاه های استان دنبال شود.

 

 

مقیمی با بیان اینکه امروزه تکنولوژی جدید و فناوری روز دنیا حرف نخست را در حوزه تولیدات صنعتی می زند افزود: فعالین بخش صنعت باید با اصلاح روشها، سیستم ها و فناوری ها در راستای افزایش کیفیت تولید و کاهش هزینه های تولید گام بردارند.

وی با تاکید بر تقویت بنیه علمی شرکت ها و استفاده از توان علمی شرکت های دانش بنیان گفت: حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی در عرصه صنعت به شناسایی مشکلات این حوزه کمک می کند و باعث می شود تامدیران در شناسایی موانع تولید و چاره اندیشی پیرامون آن موفق تر عمل کنند.

قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلات از مشکلات اساسی پیش روی صنعت استان

استاندار استان مرکزی در ادامه به مشکلات بخش صنعت در استان مرکزی اشاره کرد وگفت: قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلات از مشکلات اساسی پیش روی صنعت استان است که امیدنواریم با حمایت های دولت و فعال شدن بانکها در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی به صنعتگران این مشکل هر چه سریعتر در استان رفع شود.

مقیمی ادامه داد: استان مرکزی استانی توانمند در حوزه صنعت است که باید ازتجارب 40 ساله صنعتگران این استان در راستای حل مشکلات بخش صنعت نهایت استفاده شود.

وی با بیان این که ایجاد زیرساختهای زیست محیطی و توجه به استانداردهای زیست محیطی از سوی صنایع خواسته به حق مردم اراک و دیگر شهرهای صنعتی استان مرکزی گفت: این مهم باید به عنوان یک اولویت کاری مهم در دستور کار همه مسئولین قرار بگیرد.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر وامید به حوزه تولید و حمایت از بخش صنعت کشور گفت: دولت از صنایعی که با رعایت مسائل زیست محیطی در راستای تولید گام بر می دارند قاطعانه حمایت می کند و اجازه نمی دهد هیچ مشکلی مانع امر تولید در این واحدها شود اما اگر صنعتی بی توجهی به مسائل زیست محیطی کند باید سریعا نسبت به رفع مشکلات زیست محیطی خود اقدام کند.

انتقال کارگاه آند یکی از مسائل مورد تاکید مسئولین استانی

استاندار استان مرکزی در خصوص شرکت آلومینیوم سازی اراک نیز گفت:  انتقال کارگاه آند یکی از مسائل مورد تاکید مسئولین استانی در این مجموعه صنعتی است که به جد پیگیری می شود این در حالیست که قاطعیت مسئولین قضایی و دولتی استان در خصوص تعطیلی تعدادی از خطوط آلاینده و قدیمی این شرکت به خوبی گواه جدیت مسئولان در رابطه با کاهش آلودگی هوای اراک است.

مدیرعامل شرکت ایرالکو نیز در این مراسم به ارائه گزارشی در خصوص اجرای پروژه بهینه سازی خط 3 کارگاه احیا قدیم پرداخت و گفت: شرکت ایرالکو در راستای اجرای این پروژه ضمن مذاکره با چند شرکت صاحب تکنولوژی و مراکز علمی تحقیقاتی از قبیل شرکتهای زیمنس آلمان و هیندالکو هندوستان از انجا که به دلائل گوناگون امکان بهینه سازی دیگ های احیا قدیم میسر نشد گزینه بازسازی خطوط قدیمی در پیش روی مدیران قرار گرفت به طوری که طبق برآورد برخی پیمانکاران هزینه بازسازی هر خط در حدود 50 میلیون دلار پیش بینی گردید.

محمد افخمی با اشاره به اجرای طرح نوسازی 110 هزار تنی ایرالکو توسط پیمانکار چینی NFC و راه اندازی پروژه در اواخر سال 91 گفت: به دنبال مصوبه هیئت دولت مبنی بر بهینه سازی خطوط قدیم احیا از شرکت فوق دعوت شد و بعد از بررسی های کارشناسی و بازدید از سایت قرداد بهینه سازی خطوط قدیم احیا شد.

 

وی با بیان این که قرار داد مزبور در بهمن ماه سال 91 به مبلغ 50 میلیون دلار در قالب مهندسی خرید و تجهیزات جهت سه خط تولید احیا منعقد و اجرای قرارداد در دو فاز پیش بینی شد افوزد:  فا زنخست در قالب بهینه سازی خط 3 و فاز دوم در قالب بهینه سازی خطوط 4 و 5 تعریف شد.

مدیرعامل شرکت ایرالکو ادامه داد: بعد از واریز پیش پرداخت قرداد در تاریخ 29 فرودین ماه سالجاری اجرای فاز نخست پروژه بهینه سازی شامل طراحی مهندسی، ساخت  140 دستگاه دیگ الکترولیز به همراه سوپر استراکچر، تعویض آستر کاری، آند، کاتد، درپوش گذاری و ایجاد سیستم تغذیه نقطه ای و سیستم اتوماسیون اجرایی شد.

افخمی افزود: این در حالیست که اجرای سیستم مکانیزه انتقال آلومینا از سیلوهای مرکزی به سیلو های کنترل آلودگی و سپس به دیگ های الکترولیز و همچنین ساخت باس بارها، فلکسیبیلها، بی متال ها و بهینه سازی سیستم کنترل آلودگی نیز در دستور کار قرار گرفت.

مصرف آلاینده آند و انرژی دیگها کاهش می یابد

وی همچنین مدعی شد: بعد از اجرای این پروژه ها علاه بر بهبود شرایط زیست محیطی و پالایش گازهای خرورجی از دیگها براساس استانداردهای زیست محیطی ایران و بهره برداری آسان، مصرف انرژی دیگها از حدود 19 به 15 کیلووات ساعت و مصرف آند از 600 به 500 گرم به ازای تولید هر کیلو گرم آلومینیوم کاهش می یابد.

مدیرعامل ایرالکو افزود: با احداث سیستم مکانیزه انتقال آلومینا از سیلو ها به دیگ های الکترولیز به دلیل جلوگیری از پرت مواد اولیه میزان مصرف الومینا نیز کاهش می یابد که به عبارتی با اجرای بهینه سازی سه ط تولید احیا قدیم سلیانه در حدود 300 میلیارد ریال هزینه های تولید کاهش می یابد.

افخمی یادآور شد:  پروژه بهینه سازی خط 3 کارگاه احیا قدیم شرکت ایرالکو هم اینک با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و بر اساس برنامه زمانبندی 18 ماهه هم اکنون طراحی مهندسی آن به اتمام رسیده و 100 دصد تجهیزاتی که در کشور چین ساخته شده هم اکنون در بدر عباس موجود و به تدریج در حال ترخیص و ارسال به کارخانه است.

وی ادامه داد: دیگ های الکترولیز در تاریخ 20 آبان ماه 92  برچیده شدند و عملیات نصب تجهیزات توسط پیمانکاران داخلی اغاز شده و پیش بینی می شود راه اندازی دیگهای الکترولیز تا آذرماه سال 93 به اتمام برسد.

مدیرعامل ایرالکو در پایان هزینه سرمایه گذاری شده برای هر یک از خطوط احیا را 30 میلیارد ریال به منظور نصب و ساخت برخی تجهیزات داخلی برشمرد و گفت: علاوه بر این 19 میلیون دلار نیز که شامل 13 میلیون دلار برای خرید تجهیزات کارگاه احیا و 6 میلیون دلار جهت تصفیه و پالایش گازهای خروجی است سرمایه گذاری می شود.

کد خبر 2290416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha