۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۱۸

حجت الاسلام عباسی در گفتگو با مهر مطرح کرد:

ضرورت تبیین بایسته های سیاست خارجی از نگاه اسلام

ضرورت تبیین بایسته های سیاست خارجی از نگاه اسلام

قم - خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی گفت: در شرایط کنونی نیاز داریم با گسترش فقه سیاسی درحوزه علمیه، بایسته های سیاست خارجی از نگاه اسلام را تبیین کنیم.

حجت الاسلام علی عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری همایش «بررسی اصول سیاست خارجی؛ اعتدال و عقلانیت» در اول خردادماه در قم اظهار داشت: در این همایش قرار است از دیدگاه های صاحب نظران عرصه سیاست خارجی برای تبیین بایسته های سیاست خارجی در اسلام استفاده شود.

وی با اشاره به حضور مسئولان سیاست خارجه در این همایش افزود: در این همایش قرار است دیدگاه های مختلف در حوزه سیاست خارجی مطرح شود. در واقع هدف این همایش بررسی علمی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی با اشاره به وجود برخی دغدغه ها و دیدگاه های انتقادی در سیاست خارجی اظهار کرد: در این همایش قرار است این نظرات از دیدگاه علمی تجزیه و تحلیل شده و وفاقی میان نظرات مختلف ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه در یک محیط علمی باید حمایت و انتقاد بر اساس حقایق علمی باشد، افزود: انتظار داریم که هم حمایت‌ها و هم انتقادهایی که در این زمینه مطرح می‌شود، عالمانه و مبتنی بر اصول باشد.

حجت الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: بدیهی است نقطه نظرات کارشناسان می تواند به مسئولان کمک کند تا در عرصه سیاست خارجه بهتر عمل کنند.

وی هدف دیگر برگزاری این همایش را گسترش فقه سیاسی در حوزه های علمیه دانست و ادامه داد: امروز نیاز داریم سیاست های خارجی خود را بر اساس اصول فقه حکومتی مانند قاعده نفی سبیل، قاعده صلح، قاعده مصلحت و مقابله به مثل تنظیم کنیم.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی اظهار داشت: شاید این مباحث در گذشته به صورت نظری مطرح شده باشد اما نگاه مصداقی و عملی که لازم است تاکنون دیده نشده است از این رو در این همایش در نظر داریم فقه سیاسی را کاربردی ارائه کنیم.

اصول عزت، حکمت و مصلحت می‌تواند سعادت ملت را حفظ کند

وی با اشاره به اینکه اصول سیاست خارجی همان اصولی است که رهبر انقلاب به آن اشاره می کند افزود: بر اساس سخن ایشان، سه اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت در عرصه سیاست خارجه به عنوان اصولی که می‌تواند سعادت و کرامت ملت را حفظ کند، مطرح هستند.

حجت الاسلام عباسی ادامه داد: این اصول طوری طراحی شده که هم عزت ملت را حفظ می کند و هم تعامل با دنیا بر اساس مصلحت مردم را مد نظر دارد.

وی افزود: شاخص‌های عقلانیت و اعتدال نیز از همین اصول حکمت و مصلحت استخراج شده است.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی اظهار امیدواری کرد خروجی این همایش که در نشریات و پایگاه‌های خبری انعکاس پیدا می‌کند منبع خوبی برای استخراج اصول سیاست خارجه از دیدگاه اسلام باشد.

کد خبر 2291196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha