۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۳

میراث در هفت روز/

آغاز هفته ای برای میراث ایران / شبها به موزه بروید

آغاز هفته ای برای میراث ایران / شبها به موزه بروید

تصمیم گیری ها برای برگزاری هفته میراث فرهنگی، امضای نفاهمنامه سازمان میراث فرهنگی با یک بانک مدعی در زمینه گردشگری، افزایش تورهای ورودی خارجی به تخت جمشید و احیای درختان کاخ سعدآباداز جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته یک مقام مسئول در تخت جمشید از افزايش ورود تورهاي اروپايي در نيمه دوم فرورين و نيمه اول ارديبهشت امسال در مقايسه با زمان مشابه سال قبل خبر داد و افزود: طبق محاسبات نمونه آماري پايگاه ميراث جهاني پارسه- پاسارگاد، استقبال گردشگران خارجي از مجموعه تخت جمشيد بيش از 200 درصد رشد داشته و در اين ايام روزانه 300 تا 400 بازديد كننده از اين مجموعه بازديد كردند.

مسعود رضايي منفرد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بنا بر تحقيقات، هر گردشگر، به طور ميانگين علاوه بر هزينه هاي تورهاي اقامتي و مسافرتي خود، 1000دلار را براي صنايع دستي ايران و سوغات سفر هزينه مي كند كه اين اقدام با مؤثر جلوه كردن در اقتصاد كشور ، سهمي بسزا در ايجاد اشتغال و درآمد زايي داشته و مي تواند به فرجام ايده آل صنعت توريسم كمك قابل توجهي خواهد کرد.

دوازدهمین کنگره سالانه باستان‌شناسی در موزه ملی ایران
 
قرار شده تا انتظار باستان شناسان برای برپایی دوازدهمین کنگره سالانه باستان شناسی به پایان برسد و این کنگره  با حضور باستان شناسان داخلی و خارجی و همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه ملی ایران به منظور بررسی یک سال فعالیت‌های باستان‌شناسی و اعلام نتایج کاوش‌ها توسط باستان‌شناسان، از 29 تا 31 اردیبهشت برگزار و در آن نمایشگاهی از نتایج یافته‌های باستان‌شناسی سال 90 و 91 نیز به نمایش گذاشته شود.
 
تفاهم‌نامه همکاری سازمان میراث فرهنگی و بانک گردشگری امضا شد
 
این هفته تفاهم‌نامه همکاری و اعطای تسهیلات بانکی بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بانک گردشگری به امضا رسید. این تفاهمنامه مورد مناقشه بسیاری از فعالان گردشگری است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم با اشاره به هدفگذاری سازمان میراث فرهنگی برای ساخت هتل‌های 4 و 5 ستاره در کشور، افزود: براساس نیازسنجی‌های صورت گرفته ما دربخش گردشگری برای رسیدن به یک تعادل منطقی نیازمند احداث و تکمیل پروژه‌های هتل‌سازی در کشور هستیم.

معاون رئیس‌جمهور از ارائه تخفیف و امکانات ویژه برای ترغیب قشر دانشجو و بازنشسته کشور به سفر در ماههایی غیر از ایام پیک سفر خبر داد و تصریح کرد: اقدامات اولیه برای سفر دانشجویان و بازنشستگان در ایام کم‌مسافر صورت گرفته و با بسیاری از دستگاههای مرتبط با امور گردشگری در این زمینه توافق‌ شده است.

درآمد موزه ها به خودشان برگردد

برنامه های ویژه روز جهانی موزه و هفته بزرگداشت میراث فرهنگی که با مشارکت موزه ها و سازمان ها و موسسات فرهنگی اجرا خواهد شد، اعلام شد. هفته آینده هفته مختص به میراث فرهنگی و موزه هاست به همین علت احمد محیط طباطبایی نائب رئیش کمیته ملی موزه ها در ایران در نشست خبری برنامه های شورای بین المللی موزه های (ایکوم) گفت: هر ساله روز جهانی موزه ها بیست و هشتم اردیبهشت ماه برگزار می شود.سازمان بین المللی ایکوم هر سال یک رویکرد جدید را به 147 کشور عضو آن اعلام می کند. این 147 کشور روز 28 اردیبهشت ماه را جشن می گیرند. اصلی ترین وظیفه ایکوم رصد کردن ارتباط دادن افراد و کارشناسان با هم و ترقی سطح آموزشی است.

وی ادامه داد: ایکوم از سال 1970 به بعد روز جهانی موزه را برگزار می کند. این جشن مانند هر تولدی است که در روز تولد به یاد آن پدیده جشنی گرفته می شود. سال گذشته نزدیک به 30 هزار موزه دار در جشن موزه ها شرکت کرده اند.

وی گفت: رویکرد امسال سازمان جهانی موزه ها «مجموعه های موزه ای؛ برقراری پیوندها» است. موزه ها رابطی هستند بین نسل گذشته و امروز با نگاه به آینده.  انتظارم این است که موزه های کشور حتی اگر پول ندارند مانند فقیری که خود را برای نوروز آماده می کند در این روز منتظر مهمان هایشان باشند به همین علت روز 28 اردیبهشت ماه همه موزه ها رایگان شده اند.

یکی از برنامه های مطرح شده در این نشست، باز بودن موزه های تهران تا ساعت 9 شب است و بازدیدکنندگان می توانند تجربه دیدن موزه ها را در شب داشته باشند.

درختان کاخ سعدآباد نجات بخشی و احیا شدند
 
 بیستم اسفند ماه سال گذشته خبرگزاری مهر از وضعیت نابه سامان درختان مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ سعدآباد خبر داده بود و اعلام کرد که اگرچه رئیس سازمان میراث فرهنگی برای روز درختکاری به این کاخ موزه رفت و درختی را به صورت سمبلیک کاشت و از سامانه دیجیتالی شدن شناسنامه درختان کاخ بازدید کرد اما از وضعیت درختان رو به نابودی این کاخ مطلع نشد. درحالی که این مجموعه دارای کهن ترین و نایاب ترین درختان محله سعداباد است.

در این گزارش آمد که ورود فاضلاب از شمال شهر به سمت رودخانه دربند، آبیاری درختان با این آب و آلوده بودن آن، تنها یکی از دلایل مرگ تدریجی درختان سعدآباد است. همچنین کاخ موزه سعدآباد با مشکل آبیاری درختان ناشی از خشک شدن قنات ها، عدم لایروبی آنها، سرازیر شدن ضایعات و زباله رستورانهای بالادست به رودخانه و کم آب شدن رودخانه دربند مواجه است اگر این معضل ادامه پیدا کند تابستان آینده درختان سعدآباد خشک می شوند.

تا اینکه بلاخره این مجموعه به فکر ساماندهی این وضعیت افتاد و علیرضا مختاریان کارشناس نجات بخشی و احیا محوطه های سبز میراث فرهنگی خبر داد که گلخانه کاخ موزه سعدآباد که اخیراً دچار آسیب و آفت شده بود با کارشناسی انجام شده تحت تیمارهای تغذیه ای قرار گرفت. تیمارهای تغذیه با محلول پاشی میکرو المان های حیاتی و همچنین اسید آمینه های مورد نیاز گیاه موز صورت پذیرفت و در بخشهایی از این گلخانه نیز از طریق تزریق مستقیم مواد غذایی (ingection) عملیات نجات بخشی انجام شد.

مدیران گردشگری عاجز از ساخت سرویس بهداشتی بین راهی
 
پیگیری ساخت هزار سرویس های بهداشتی بین راهی که یکی از مهمترین برنامه های سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی به شمار می آید، ناکام ماند و بعد از 7 سال از ابلاغ مصوبه آن، شاید تنها صد سرویس را بتوان نام برد که در کشور قابل بهره برداری هستند اما لزوما این صد چشمه را نمی توان سرویس بهداشتی نامید چرا که بسیاری از آنها تنها عنوان "بهداشت" را یدک می کشند!

مشکلات عدم ساخت سرویس های بهداشتی بین راهی از نظر بسیاری از  سرمایه گذارانی که در این مدت با سازمان کار کرده اند تعلق نگرفتن زمین به بخش خصوصی، ندادن وام به سرمایه گذار توسط بانک ها، اقتصادی نبودن این طرح ها توسط صاحبان سرمایه و از همه مهمتر جانمایی نا به جای این سرویس ها اعلام شده است چرا که همین جانمایی های نادرست باعث شده تا سرویس های بهداشتی تنها نام بهداشت را یدک بکشند وعملا فاقد بهداشت باشند. چون هیچ متولی ندارند و یا در بیابان برهوتی ساخته شده اند که کسی نیست مشکل آب آن را حل کند چه برسد به بهداشت آنها.

همین می شود که بسیاری از افراد وقتی ساختمان آن را از دور می بینند قید استفاده از آنها را می زنند و می روند یا افرادی که مجبور به استفاده می شوند باید بدانند پس از آن حتما دچار بیماری خواهند شد. اگرچه این موضوع برای سفرهای هوایی مهم نیست اما در ایران که بیشتر سفرها از طریق جاده انجام می شود، موضوع سرویس های بهداشتی بسیار مهم می شود به خصوص مسیر گردشگری اصفهان، یزد و شیراز که خالی ترین جاده ها را از نظر داشتن امکانات رفاهی و خدماتی دارد.

 

کد خبر 2291823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha