۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۲۱

میراث و گردشگری در هفته‌ای که گذشت؛

بررسی تغییرات آب و هوای یک میلیون سال پیش ایران / وصیت نامه کورش جعلی درآمد

بررسی تغییرات آب و هوای یک میلیون سال پیش ایران / وصیت نامه کورش جعلی درآمد

کذب بودن وصیت نامه کوروش هخامنشی، بررسی تغییرات آب و هوای یک میلیون سال پیش ایران، نقاشی مدرن روی سقف یک بنای تاریخی در یزد و بررسی بناهای قابل واگذاری و غیر نفیس از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر،انجمن غار و غارشناسی ایرانیان این هفته خبر ساز بود چرا که در این هفته تعدادی از کارشناسان امداد و نجات در غار از اتحادیه اروپا به ایران آمدند تا به 24 نفر از غارنوردان ایرانی که در استان زنجان گردهم آمده بودند، آموزش دهند. این هفته برای آنها پرکار بود. در کنار آن رئیس انجمن اعلام کرد که آب و هوای 500 سال تا یک میلیون سال پیش ایران و روزهای پر بارش و کم بارش آن از طریق اسکن استالاگتيت و استالاگميت و نمونه برداري از آنها توسط زمین شناسان آکسفورد و با همکاری غارنوردان ایرانی بررسی می شود.

جواد نظام دوست به خبرنگار مهر گفت: قرار است در خرداد ماه امسال تیمی از دانشگاه آکسفورد با همکاری وزارت علوم و انجمن غارنوردان و غارشناسان به ایران و منطقه خراسان رضوی بیاید که بتواند با برداشت نمونه هایی از استالاگتيت و استالاگميت درون غارهای ایران آب و هوای 500 تا یک میلیون سال پیش را شناسایی کنند و ببینند که چه سالهایی ایران آب و هوای کم بارش و یا پر بارش داشته است.

او همچنین گفت که آب و هوای 500 سال تا یک میلیون سال پیش ایران و روزهای پر بارش و کم بارش آن از طریق اسکن استالاگتيت و استالاگميت و نمونه برداري از آنها توسط زمین شناسان آکسفورد و با همکاری غارنوردان ایرانی بررسی می شود.

نقاشی مدرن روی سقف خانه قجری
 
یکی از هنرمندان نقاش به تازگی اعلام کرد که قصد دارد روی سقف خانه تاریخی زرگر یزدی نقاشی به سبک بداهه با رنگ روغن بکشد ولی مدیرکل میراث فرهنگی یزد در واکنش به این اقدام گفت که باید این طرح بررسی شود چرا که هر نوع دخل و تصرفی در بناهای تاریخی ثبت شده مجاز نیست.
 
محمد مهدی شرافت مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد به خبرنگار مهر گفت: این طرح در حد مذاکره بوده است گویا می خواهد در تالار این مجموعه شروع به کار کند که من تماس گرفتم و اعلام کردم هر اقدامی باید با نظر میراث فرهنگی یزد انجام شود چرا که این بنا ثبتی و قاجاری است و هر نوع تغییری در آن باید با نظارت و مجوز کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود.
 
ضربه جبران ناپذیر انتقال آزمایشگاه میراث خاورمیانه به شیراز
 
آزمایشگاه مرمت سازمان میراث فرهنگی را تا قبل از انتقال معاونت و پژوهشگاه میراث فرهنگی به شیراز در دولت قبل بهترین در خاورمیانه می دانستند منتها تخریب برخی از تجهیزات آن باعث شد این آزمایشگاه مدتی بدون استفاده بماند و اکنون برای راه اندازی مجدد هزینه های هنگفتی پرداخت شود. سازمان میراث فرهنگی تا پیش از انتقال پژوهشگاه و معاونت های میراث و صنایع دستی آن به شیراز و اصفهان که در سال 89 انجام شد، یکی از بهترین آزمایشگاههای میراثی را در خاورمیانه داشت.

جلیل گلشن رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: برخی از دستگاههای موجود که دچار ایراد شده بودند، رفع مشکل و تعدادی از آنها مرمت شد متنها با توجه به فضایی که توانستیم ایجاد کنیم دو کارگاه پارچه و کاغذ و فلز آماده بازگشایی و فعالیت شده اند.

تعیین تکلیف نهایی نفیس بودن بناهای تاریخی قابل واگذاری
 
مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی در نامه ای به معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرده بناهای تاریخی قابل واگذاری به بخش خصوصی برای بررسی در کمیته تشخیص نفایس ملی معرفی شده است تا اگر این بناها نفیس نبودند، برای تغییر کاربری به بخش خصوصی اجاره داده شود.

احسان ایروانی مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی به خبرنگار مهر گفت: در نامه ای به آقای طالبیان از تعدادی بنای تاریخی نام برده شده که امکان واگذاری آنها به بخش خصوصی و تغییر کاربری بناها وجود دارد بنابراین منتظر اعلام نظر ایشان و اعضای کمیته تشخیص نفایس ملی هستیم.

امپراطور هخامنشی وصیت نامه نداشت
 
یکی از باستان شناسان ایران وجود وصیت نامه ای منتسب به کوروش که دربرخی پایگاههای اینترنتی، نشریات، پوسترها و کتابها منتشر شده را رد کرد و گفت: هیچ سندی دال بر اثبات وجود وصیت نامه ای از پادشاه هخامنشیان وجود نداشته و ندارد.

 به گفته کامیار عبدی، یکی از باستان شناسان نه تنها غیرواقعی است بلکه توسط عده ای از افراد کوروش پرست که از تاریخ فقط نام کوروش را حفظ کرد اند نوشته شده است. بررسی زبان و الفاظ امروزی به کار رفته در این متون نیز به خوبی نشانگر روایت وصیت نامه ای جعلی از پادشاه هخامنشی است که بیش از 2500 سال پیش زندگی می کرد.

وی به خبرنگار مهر گفت: منابع تاریخی و مکتوب مربوط به دوره هخامنشیان را مطالعه کرده و می دانیم کدام منابع موثق و قابل استناد هستند. این منابع سنگ نبشته و یا گل نوشته هایی بوده اند که از دوره هخامنشیان به جا مانده است. ولی تا جایی که می دانم چیزی به نام وصیت نامه کوروش نداشته ایم.

 

کد خبر 2287251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha