۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۳۲

معرفی فینالیست‌های مهمترین جایزه ادبی استرالیا

معرفی فینالیست‌های مهمترین جایزه ادبی استرالیا

جایزه مایلز فرانکلین که به عنوان قدیمی ترین و یکی از معتبرترین جوایز ادبی استرالیا شناخته می‌شود، 6 فینالیست این رقابت را برای سال 2014 معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت این جایزه، از 6 فینالیستی که به دور نهایی این رقابت 60 هزار دلاری راه یافته‌اند دو نویسنده مرد و چهار نویسنده زن هستند.

ریچارد فلاناگان برای «جاده باریک به عمق شمال»، فیونا مک فارلن برای «میهمان شب»، کوری تیلور برای «دشمن زیبای من»، تیم وینتون برای «آشیانه مرتفع»، آلکسیس رایت برای «کتاب قو» و ایوی وایلد برای «همه پرنده‌ها می خوانند» 6 نویسنده‌ای هستند که با جدیدترین اثرشان برای دریافت این جایزه با هم رقابت می کنند.

ریچارد فلانگان 53 ساله است و پنج رمان دیگر در کارنامه اش دارد. آثار او در 26 کشور دیگر منتشر شده و اعتبار زیادی برای وی همراه آورده اند. او برای جدیدترین رمانش که در سال 2013 منتشر شده به این رقابت راه یافته است. این رمان درباره ناممکن بودن عشق در جنگ جهانی دوم و زمان وقوع داستان سال 1943 است.

فیونا مک فارلین متولد سیدنی است و تحصیلاتش را در دانشگاه کمبریج و دانشگاه تگزاس به پایان برده است. داستان‌های کوتاه او تاکنون در مجله های معتبر ادبی از جمله نیویورکر منتشر شده و او با اولین رمانش به مرحله نهایی این رقابت راه یافته است. او برای همین رمان نامزد دریافت جایزه ایندی وایر و استلا نیز شد. این رمان درباره ترس، عشق و وابستگی است.

کوری تیلور فیلمنامه نویسی است که چند جایزه دریافت کرده و چند مجموعه داستان و کتاب‌هایی برای کودکان نیز منتشر کرده است. اولین رمان او با عنوان «من و کاتبم» جایزه کشورهای مشترک‌المنافع در منطقه پاسیفیک را دریافت کرد. او نیز در رمان «دشمن زیبای من» که به عنوان فینالیست این رقابت اتخاب شده، جنگ جهانی دوم را دست مایه خود قرار داده است.

تیم وینتون تاکنون 25 عنوان کتاب برای بزرگسالان و کودکان منتشر کرده است و آثارش به 28 زبان ترجمه و در کشورهای مختلف منتشر شده اند. او کارش را در سال 1981 با رمان «شناگر باز» شروع کرد و برای آن جایزه فوگل را دریافت کرد.  او تاکنون چهار بار جایزه مایلز فانکلین را برده است و دو بار نیز فینالیست جایزه بوکر شده است. او در جدیدترین رمانش یعنی «آشیانه مرتفع» این موضوع را به چالش می کشد که چگونه در جهانی که در آن توافق غیرممکن است، می‌توان امید به انجام کار درست را داشت.

آلکسیس رایت نویسنده چندین رمان است که برای آنها پیش از این جوایز معبتری چون جایزه مایلز فرانکلین، جایزه ویکتوریا و کویینزلند را برده و آثارش در آمریکا، بریتانیا، چین، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و مجارستان منتشر شده اند. او در جدیدترین رمانش یعنی «کتاب قو» به زمان آینده می رود و زندگی در استرالیای قرن سوم و زندگی بومیان استرالیایی در این دوره را تجربه می‌کند. 

ایوی وایلد با نوشتن اولین رمانش «پس از آتش» چند جایزه دریافت کرد و در سال 2011 به فهرست جایزه اورنج بریتانیا راه یافت. او از نامزدهای دریافت جایزه کشورهای مشترک المنافع و ایمپک دوبلین نیز بوده و با جدیدترین کتابش یعنی«همه پرندگان می خوانند» که سال 2013 منتشر شده ، بیرون آمدن یک زن از زندگی دشوار گذشته را توصیف می کند.

این فینالیست ها از فهرست اولیه‌ای که دربرگیرنده نام 11 نویسنده و اثرشان بود، انتخاب شده‌اند.

سال پیش میشل د. کرتسر برای کتابش ـ «سوال‌های سفر» ـ برنده این جایزه ارزشمند شد.

جایزه مایلز فرانکلین مهم ترین جایزه ادبی استرالیا که به نام استلا مایلز فرانکلین نویسنده رمان «شغل درخشان من» پایه گذاری شده، هر سال به رمانی که برترین دستاورد ادبی سال را در زمینه زندگی در استرالیا ارایه کرده باشد، اهدا می شود. این جایزه نخستین بار در سال 1957 به پاتریک وایت برای رمان «ووس» اهدا شد و از آن پس هر سال یک برنده انتخاب کرده است.

کد خبر 2292239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha