۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۴۰

باقری خبرداد:

صدور حکم 44 پرونده قاچاق میراث فرهنگی/ وجود هشت هزار شیء تاریخی در موزه یاسوج

صدور حکم 44 پرونده قاچاق میراث فرهنگی/ وجود هشت هزار شیء تاریخی در موزه یاسوج

یاسوج – خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: 44 پرونده قاچاق میراث فرهنگی منجر به صدور حکم شده و 18 پرونده نیز در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود باقری یکشنبه شب به مناسب آغاز هفته میراث فرهنگی در نشستی با خبرنگاران افزود: عده ای از خارج استان به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویر احمد تعدی می کنند.

وی بیان کرد: برخی افراد میراث این استان را که نمی توان بر روی آن عدد و رقم مادی گذاشت، با رقم پایینی به سوداگران می فروشند.

باقری تاکید کرد: یگان حفاظت این اداره کل به صورت شبانه روزی از میراث فرهنگی این استان حفاظت می کند و اجازه تعدی به آن را نخواهد داد.

وی اظهار داشت:  طی ماههای اخیر پنج دستگاه فلزیاب از قاچاقچیان میراث در این استان کشف و ضبط شد.

وجود هشت هزار شیء ارزشمند در موزه یاسوج

وی همچنین از وجود هشت هزار شیء ارزشمند در موزه یاسوج خبرداد و گفت: از این تعداد سه هزار و 800 شیء مربوط به دوره باستان هستند.

باقری  افزود: این موزه در سال 83 در یاسوج راه اندازی شده است و روز گذشته به مناسبت روز موزه، بازدید از آن به صورت رایگان بود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همچنین به در دست احداث بودن ساختمان موزه یاسوج اشاره کرد و بیان داشت: این پروژه هم اکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: سال گذشته به دلیل کمبود اعتبار عملیات اجرایی این پروژه متوقف شده بود.

باقری بین کرد: امسال 450 میلیون تومان اعتبار برای این پروژه پیش بینی شده است که در تلاش هستیم با جذب اعتبارات ملی این پروژه را به اتمام برسانیم.

تشریح برنامه های هفته میراث فرهنگی

وی همچنین به برنامه های هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: همکاری با اتاق یاسوج در برگزاری همایش فرصتهای گردشگری استانهای قلب کشور، بر افراشته کردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی در یاسوج و تجلیل از خادمان میراث فرهنگی برخی از این برنامه هاست.

وی افزود: همچنین ویژه برنامه ای با حضور پژوهشگران تاریخی استان و علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی در کنار پل پاتاوه برگزار می شود.

باقری بیان داشت: این پل مربوط به دوره صفویه است و در کنار آن یک تخت وجود دارد که به تخت شاه نشین مشهور بوده و مربوط به دوره هخامنشی است.

وی عنوان کرد: در این برنامه بخشی از توانمندیهای استان در حوزه میراث تاریخی معرفی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همچنین در ادامه احیای صنایع دستی استان را از مهمترین برنامه های خود عنوان کرد و گفت: حمایت از بافندگان و افزایش تعداد بیمه شدگان در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: صنایع دستی این استان معرف اندیشه، فرهنگ و هویت انسانی مردمان این دیار است و باید برای احیای آن تلاش کرد.

وی همچنین از تشکیل کمیته شعار سال در این اداره کل خبرداد و گفت: این کمیته سازو کارهای مرتبط با تحقق شعار سال را بررسی می کند.

کد خبر 2294050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha