۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۵۰

حجت الاسلام یعقوبی تأکید کرد؛

پژوهش محوری جایگزین حفظ محوری شود

پژوهش محوری جایگزین حفظ محوری شود

بجنورد - خبرگزاری مهر: قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه جامعیت علمی در حوزه و دانشگاه کمرنگ شده است، بر انتقال تجربیات این دو حوزه تأکید کرد و گفت که باید پژوهش محوری در حوزه و دانشگاه جایگزین حفظ محوری شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی در نخستین همایش کشوری روش های یاددهی و یادگیری در حوزه و دانشگاه، با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) به بیان روش های یاددهی و یادگیری در حوزه پرداخت و گفت: ما از سه عنصر دانشمند فرزانه پرهیزکار، رهبر خیر خواه و پزشک یا دانشمند مورد اعتماد بی نیاز نیستیم.

امام جمعه بجنورد اظهار داشت: اگر جامعه بر اساس این سه عنصر طی طریق کند، سیر رو به رشد و صعودی را می پیماید و به وسیله این سه مورد وحدت حوزه و دانشگاه در پرتو رهبری را می توان ترسیم کرد.

دبیر علمی این همایش، تاکید کرد: حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگرند و با همفکری بسیاری از مسائل دنیوی و اخروی را می توان حل کرد و از طرفی به پیوند مستحکم حوزه و دانشگاه دست یافت.

وی به بیان محورهایی در خصوص یاددهی و یادگیری پرداخت و گفت: نشست های مشترک حوزه و دانشگاه باید بیشتر برگزار شود و تلاش کنیم نظام آموزشی حفظ محور به پژوهش محور تبدیل شود.

وی ادامه داد: جامعیت علمی در حوزه و دانشگاه کمرنگ شده است و انتقال تجربیات باید صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در نظام آموزشی حوزه، بین استاد و شاگرد رابطه مرید و مرادی حکم فرماست و این رابطه سازندگی روح ایجاد می کند و در نظام یاددهی حوزه قبل از این که به شخصیت مهمی دست بیابی باید بار علمی خود را کسب کرده باشی و پرسش و پاسخ جزء اصول پایه است.

رئیس همایش و رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این همایش با اشاره به اهمیت نقش یاددهی و یادگیری در حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دنیای امروز با تغییرات بسیاری همراه است ضمن این که شتاب توسعه علم نیز بسیار سریع بوده و به تناسب تمامی حوزه ها را به خود درگیر کرده است.

ابراهیم گلمگانی با بیان اینکه موضوع یادگیری به نسبت سال های قبل متفاوت شده و نمی توان با تئوری های قبل مباحث جدید را در دانشگاه ، حوزه و مدارس تدریس کرد، افزود: باید اکنون به روش های جدید و اثر بخش آموزش متوسل شد که لازمه اجرای آن و تکیه بر این روش ها، تحقیق و بررسی است.

وی اضافه کرد: دنیای امروز ما بودن انسان را با یادگیری تعریف می کند و انسان در صورتی تداوم و جریان دارد که مدام یاد بگیرد.

برپایه این گزارش محورهای این همایش شامل روش ها و فنون آموزش، روش ها و فنون یادگیری، برنامه ریزی آموزش، ارزشیابی در آموزش الگوها و نظریه های نوین یاددهی و یادگیری است و رویکرد این همایش در حوزه های علوم پزشکی، علوم انسانی، علوم حوزوی و علوم مهندسی است.

از بین 252 مقاله پذیرفته شده از 371 مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش؛ 13 مقاله در بخش سخنرانی، 78 مقاله به صورت پوستر شفاهی و 163 مقاله به صورت پوستر الکترونیکی مورد پذیرش هیئت داوران قرار گرفت و طی همایش ارائه شد.

کد خبر 2296701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha