۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۲

1600 راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در زرندیه مایه کوبی شدند

1600 راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در زرندیه مایه کوبی شدند

اراک- خبرگزاری مهر: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرندیه از مایه‌کوبی یک هزار و 600 راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی خبر داد.

داود سرمدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری تب برفکی از اواسط فروردین ماه با همکاری پنج اکیپ بخش خصوصی و دو درمانگاه در شهرستان به مرحله اجرا درآمد که طی آن یک هزار و 600 راس دام سنگین علیه این بیماری واکسینه شدند.

وی افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیردار است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فرآورده‌های خام دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرندیه گفت: ویروس عامل بیماری پس از ورود به بدن دام حساس طی یک دوره کوتاه 5 تا 7 روز (دوره نهفتگی بیماری) در بدن دام عمل می کند.

سرمدی با بیان اینکه این ویروس تکثیر و تزاید در سلول‌های پوششی با ورود به خون (ویرمی) علائم کلینیکی خود را با تب بالا (41-40 درجه)  نشان می دهد اضافه کرد: با ورود این ویروس کاهش شیر و بی‌حالی دام و متعاقب کاهش تب، افزایش بزاق (ریزش بزاق کش‌دار)، سائیدن دندان‌ها روی یکدیگر، پیدایش بثورات و طاول‌های اولیه در دهان سطح زبان و مخاطات لثه‌ها و لب‌ها حادث می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: می‌طلبد دامداران به محض دیدن این علائم برای درمان بیماری اقدام کنند.

کد خبر 2297544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha