۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۰

پاسندی خبر داد؛

پیش بینی رهاسازی بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در سال جاری

پیش بینی رهاسازی بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در سال جاری

گرگان - خبرگزاری مهر: مدیرکل شیلات گلستان گفت: پیش بینی می شود، امسال بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در دریا رهاسازی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، "علی اکبر پاسندی" در گفتگو با خبرنگاران استان اظهار کرد: افزود: ماهیان خاویاری جزء سرمایه ملی محسوب می شوند و حفظ این گونه ارزشمند ازوظایف حاکمیتی ماست.

به گفته وی، ماهیان خاویاری رودکوچ هستند و برای بقاء و زاد و ولد از دریا به سمت رودخانه های استان مهاجرت می کنند و مهاجرت این گونه از ماهیان از اسفند ماه شروع شده و تا خرداد ماه بطور طبیعی تکثیر یافته و دوباره به سمت دریا مهاجرت می کنند.

پاسندی آب رودخانه های استان را مانعی برای انجام تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری عنوان کرد و افزود: آلودگی رودخانه ها، حضور افراد غیرمسئول و صید بی رویه ماهیان خاویاری توسط صیادان غیرمجاز موجب شده تکثیر طبیعی این گونه از ماهیان با مشکل مواجه شود.

وی تصریح کرد: شیلات ایران به منظور احیای دریای خزر و با احداث مراکز تکثیر نسبت به انتقال مولد از دریا و انجام عملیات تکثیر مصنوعی اقدام کرده  است.

مدیرکل شیلات گلستان خاطرنشان کرد: تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری در استان با هدف بازسازی ذخایر دریا و حفط این گونه از ماهیان دریایی در مرکز تکثیر و پرورش شهید مرجانی انجام می شود.

وی گفت: در حال حاضر به علت کاهش شدید ذخایر این گونه از ماهیان پنج کشور حاشیه دریای خزر از صید تجاری این ماهی ممنوع شده و فقط می توانند صید حفاظتی انجام دهند.

"محمد صالحی میر" مسئول مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید مرجانی با بیان اینکه در سالجاری تعداد 126 مولد وارد کارگاه شهید مرجانی شده است، تصریح کرد: از این مولدین به مقدار 140 کیلوگرم تخم استحصال شده و پیش بینی می شود، امسال بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی در دریا رهاسازی شود.

وی افزود: انواع بچه ماهیان خاویاری تولید شده در این مرکز بعد از اینکه به وزن سه الی پنج گرم برسد جهت رهاسازی به دریا منتقل می شود و در رودخانه های منتهی به دریای خزر بخصوص رودخانه گرگانرود رهاسازی می شود.

کد خبر 2297728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha