۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۰

هاشمی:

کمبود آب در استان گلستان جدی است/ صرفه جویی مردم ،تنش آبی تابستان را کاهش می دهد

کمبود آب در استان گلستان جدی است/ صرفه جویی  مردم ،تنش آبی تابستان را کاهش می دهد

گرگان- خبرگزاری مهر: سرپرست شرکت آب و فاضلاب گلستان در گفتگو با خبرنگاران استان از کمبود جدی آب در گلستان خبر داد و خواهان مشارکت مردم در صرفه جویی این ماده حیاتی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید منصور هاشمی صبح یکشنبه با بیان این که  آب به عنوان ماده ای است که بر روی سطح کره زمین و بستر اولیه حیات، بیش از 70 درصد از سطح کره زمین را پوشانده است (نزدیک به ۳۶۰ میلیون از ۵۱۰ میلیون کیلومتر مربع) با این وجود، تنها ۲ درصد از آب های کره زمین شیرین و قابل شرب است ، اظهار کرد: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت، توسعه صنایع و افزایش آلودگی منابع آب شیرین، دسترسی به آب کافی و مناسب در برخی از کشورها و استان ها چون گلستان به یک  مشکل جدی تبدیل شده‌است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: نگاهی گذرا به آمارها نشان می دهد که با توجه به میزان بارندگی و بارش برف در سال آبی جاری(مهرماه 92 الی مهرماه93) در مقایسه با سال های گذشته، استان گلستان وبالاخص شهرهای گرگان و گنبد در سال آینده با کمبود آب شرب مواجه  هستند.

هاشمی افزود: استان گلستان با میانگین سرانه آبی 1300 مترمکعب در سالجاری از میانگین کشوری با 1600 مترمکعب نیز کمتر بوده است که این خود نشان دهنده تنش آبی و کمبود آب در استان است.

کمبود 18 درصدی آب گرگان در تابستان

به گفته وی؛ با توجه به اینکه کل ظرفیت تامین آب شرب شهری گلستان  سه هزار و 470 لیتر در ثانیه می باشد و از سوی دیگر پیش بینی میزان مصرف در تابستان سال آینده چهار هزار و 250 لیتر در ثانیه محاسبه شده است  کمبود 18.5 درصدی آب را در زمان حداکثر مصرف (تابستان) خواهیم داشت که معادل 780 لیتر درثانیه خواهد بود.

وی تصریح کرد: بیشترین مقدار کمبود آب در استان گلستان شامل شهرهای گرگان و گنبد می باشد هرچند که کمبود آب در شهرهای بندرگز، آق قلا، انبارالوم، گمیشان، نوده خاندوز، بندرترکمن، مینودشت، فاضل آباد، خان ببین و آزادشهر  نیز پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با کمبود آب خاطر نشان کرد : بهره برداری از 2 حلقه چاه و بازسازی 2 حلقه چاه دیگر حدود 60 لیتر در ثانیه به منابع ما اضافه می کند. همچنین بهره برداری از 3 حلقه چاه تا آغاز فصل تابستان سال آینده از سوی همکاران آب منطقه ای استان از جمله اقدامات انجام شده برای مقابله با کمبود آب در شهر گرگان است.

هاشمی اضافه کرد: بازسازی 2 حلقه چاه و چاه فلمن با افزایش منابع 70 لیتر در ثانیه و حفر 2 حلقه چاه از سوی شرکت آب منطقه ای و نیزتامین بخشی از نیاز آبی از طریق منابع در اختیار شرکت آب وفاضلاب روستائی استان از جمله اقداماتی است که برای رفع کمبود آب در شهر گنبد در دست اجراست.

به گفته وی؛ در نظر داشته باشید که اصل تامین آب مورد نیاز برای شهرهای بالای 100 هزار نفر (گرگان- گنبد) بر عهده شرکت آب منطقه ای استان است.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان بارندگی برف و باران در سال آبی جاری برای تمامی شهرهای استان برنامه مدونی در نظر گرفته شده است.

برداشت بی رویه از چاه های کشاورزی از مهمترین مشکلات تابستان است

سرپرست شرکت آبفا گلستان با اشاره به محدودیت های آب شرب استان ادامه داد: وضعیت تنش آبی در استان، عدم توازن میان تولید و مصرف شهری در شرایط حال و آینده، عدم برخورداری بخش شرب از منابع آب سطحی و متکی بودن به منابع آب زیر زمینی و برداشت های بی رویه چاه های کشاورزی بخشی از محدودیت ها ی آب شرب استان است.

وی تصریح کرد: محدودیت های شدید مالی، قدمت و فرسودگی چاه ها و عدم تامین اعتبارات تخصیصی برای بازسازی آنها و وقوع خشکسالی های پی در پی از دیگر محدودیت های آب شرب استان است.

هاشمی با اشاره به برداشت های بی رویه چاه های کشاورزی در تابستان یادآور شد: در فصل تابستان پیک برداشت های آب کشاورزی با پیک مصرف آب شرب در استان  همزمان می است  که این خود منجر به افت شدید آب در سطح چاه ها خواهد شد.

وی ادامه داد: توجه جدی به راندمان آب در کشاورزی و الگوی کشت ، توجه به اعتبارات بخش آب شرب در برنامه های کوتاه مدت یک ساله و میان مدت 5 ساله ، برنامه ریزی جدی برای بالابردن سهم منابع آب سطحی در تامین آب شرب  از توصیه های ما در بخش آب (شرب، کشاورزی، صنعت) استان می باشد.

وی تصریح کرد: مطالعه و آغاز احداث سدهای مورد نیاز، توجه جدی بازسازی شبکه های فرسوده آب و تخصیص اعتبارات سالانه برای آن، توجه به پروژه های فاضلاب شهری از دیگر توصیه های ما در بخش آب استان می باشد.

هاشمی با اشاره به افزایش مصرف آب در روزهای پایانی سالجاری ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به سال جدید و استفاده 1.8 برابر متوسط مصرف مشترکین از آّب شرب مشکلاتی در بخش تامین آب در روزهای پایانی سال خواهیم داشت.

به گفته وی؛ با توجه به اینکه کمبود آب در استان بحرانی است چنانچه مشترکین 10 درصد از مصرف آب خود را کاهش دهند می توان امیدوار بود که در سال آینده با قطعی آب مواجه نشویم.

وی در پایان اظهار داشت مقدار بارندگی در بهمن ماه سالجاری کمتر از 20درصد مدت مشابه در سالهای قبل و مقدار بارندگی در سال آبی 93-92 (از مهرماه تا پایان بهمن 92 ) نیز کمتر از 50 درصد مقادیر بارندگی در سالهای قبل بوده است.

کد خبر 2298444

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha