۱۰ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۲۹

گزارش خبری/

تامین بخش عمده آب بوشهر از استان‌های همجوار/ لزوم مصرف بهینه منابع آبی

تامین بخش عمده آب بوشهر از استان‌های همجوار/ لزوم مصرف بهینه منابع آبی

بوشهر - خبرگزاری مهر: استان بوشهر دارای منابع بسیار کمی برای تامین آب مصرفی خود است و بخش عمده آب استان بوشهر از استان‌های همجوار تامین می‌شود که لازم است تا زمینه استفاده بهینه از این منابع آبی توسط مردم رعایت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آب همیشه به عنوان مایه حیات شناخته می‌شده است و از همان زمانی که منابع آبی بسیار زیاد و جمعیت نیز بسیار کمتر از امروز بود، هشدارهایی را برای استفاده مناسب از آب و اهمیت این مایه حیاتی به ما و قبل از ما گوشزد کرده بودند ولی ما همچنان روش مناسبی برای مصرف اب نداریم.

هر چند همه ما بر لزوم استفاده بهینه از منابع ابی واقف هستیم ولی باز هم این موضوع را رعایت نمی‌کنیم و همیشه خود را مستثنی در این قضیه می‌دانیم و صرفه‌جویی را برای  دیگران می خواهیم؛ در حالی که اگر همه ما خود را ملزم برای رعایت الگوی مطلوب مصرف آب بدانیم، بسیاری از مشکلات کم‌آبی و بی‌آبی‌ها رفع خواهد شد.

ذخیره‌سازی و تامین آب مورد نیاز برای یک استان و یا شهرستان سختی‌های بسیار زیادی دارد و سازماندهی و مدیریت توزیع اب و ساختار سازی برای انتقال آب به منازل نیز در کنار آن مشکلات زیادی دارد که این موضوع می‌طلبد که مصرف‌کنندگان نیز قدر این آب را بیشتر بدانند.

شستشوی ماشین و کشاورزی با آب شرب کاری اشتباه است که در بسیاری از منازل انجام می‌شود و میزان بسیار زیادی از آب مصرفی به این موضوع اختصاص می‌یابد که لازم است همه مصرف‌کنندگان برای رهایی از مشکلات قطعی آب، در زمان برخورداری از این نعمت، استفاده مناسب‌تری از آن داشته باشند.

لزوم ایجاد زیرساخت‌های ذخیره آب سیلاب‌ها و رودخانه‌ها در استان بوشهر

استان بوشهر در بخش گرم کشور واقع شده است و بارش‌های کمی را در طول سال دارد و با توجه به اینکه زیرساخت‌های مناسبی در استان بوشهر رای ذخیر اب بارش‌ها ایجاد نشده است، نمی‌تواند اب مورد نیاز خود را تامین کند.

بخشی از آب ناشی از بارندگی‌های استان‌های بالا دست استان بوشهر از جمله فارس و کهگیلویه و بویر احمد نیز وارد استان بوشهر می‌شود و با وجود حجم بالای این این آب‌ها ولی بخش عمده آن تنها از استان بوشهر عبور می‌کند و به دریا می‌ریزد.

یکی از مهمترین نیازهای استان بوشهر در شرایط کنونی ایجاد زیرساخت‌های خیره اب از جمله سدسازی در مسیرهای رودخانه‌ها و مسیر سیلاب‌های فصلی است که خم در زمینه ذخیره اب و هم در کاهش خطرات سیلاب‌ها می تواند نقشی مهم و اساسی داشته باشد.

هر ساله شاهد بروز مشکلات زیادی درا ستان بر اثر جاری شدن سیلاب‌ها هستیم که ساخت سد و سیل بند در مسیر این رودخانه‌ها، می‌تواند علاوه بر کاهش این خطرات، آب مناسب را برای استان ذخیره کند و همچنین سفره‌های زیرزمینی نیز از این طریق  تقویت شوند.

97 درصد آب مصرفی استان بوشهر از دیگر استان‌ها وارد مي‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تامین 90 درصد آب استان بوشهر از استان‌های همجوار، اظهار داشت: استان فارس 36 درصد و استان کهگیلویه و بویر احمد 61 درصد از اب شرب مصرفی در استان بوشهر را تامین می‌کنند.

کیقباد یاکیده بر لزوم مصرف بهینه آب مصرفی در استان بوشهر تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: انتقال آب به استان بوشهر با مشکلات زیادی روبرو است و هزینه های بسیاری را نیز در پی دارد که لازم است تا مشترکین در مصرف این آب‌ها صرفه‌جویی کنند.

وی یکی از مهمترین مشکلات آب استان بوشهر را فرسودگی خطوط و شکستگی در مسیرهای انتقال اب عنوان کرد و ادامه داد: ساخت خطوط جدید هزینه‌های بسیار زیادی برای ما دارد که در شرایط کنونی و با این اعتبارات قادر به تامین هزینه آن نیستیم.

یاکیده یکی از مهمترین راه‌های تامین آب در استان بوشهر را احداث ابشیرین‌کن در شهرهای ساحلی عنوان کرد و بیان داشت: با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

سرانه مصرف آب در استان بوشهر بسیار بالا است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر ادامه داد: سرانه مصرف آب در استان بوشهر بسیار بالا است و با توجه به حجم ورودی اب در استان بوشهر و میزان مصرف روزانه مشترکین، ناچار به سهمیه‌بندی و نوبت‌بندی آب خواهیم بود که صرفه‌جویی مشترکین در مصرف آب می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند.

یاکبده در ادامه به فرسودگی خطوط انتقال آب در استان بوشهر اشاره کرد و افزود: هدررفت آب در این خطوط بسیار بالا است و نوسازی انی خطوط ضروری است که می‌تواند در کاهش هدررفت آب و تامین اب مشترکین نقشی اساسی داشته باشد.

وی با بیان اینکه از همه توان و ظرفیت ها برای تامین پایدار اب در شهرها و روستاهای استان بوشهر استفاده خواهیم کرد، خاطرنشان ساخت: مصرف بهینه اب توسط مشترکین بهترین کمک به ما برای تامین آب مورد نیاز در استان است.
 

کد خبر 2300606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha