۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۰۴

آلبوم «گذر از ترکیب» متولد شد/ همکاری قربانی با عربشاهی

آلبوم «گذر از ترکیب» متولد شد/ همکاری قربانی با عربشاهی

آلبوم موسیقی «گذر از ترکیب» در نخستین شب کنسرت «خیال پرواز» علیرضا قربانی که به آهنگسازی علی اصغر عربشاهی برگزار شد، رونمایی و به بازار عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این اثر که توسط موسسه موسیقی هنری ققنوس منتشر شده است، علی اصغر عربشاهی به عنوان آهنگساز و نوازنده تار، پویان عطایی نوازنده سنتور و مصباح قمصری که اجرای خط بم کمان و سازهای کوبه ای را به عهده دارد، همکاری کرده است.

به گفته عربشاهی، مجموعه «گذر از ترکیب» به عنوان اثری بی کلام با تکیه بر سازبندی ایرانی سعی در ارائه اثری متفاوت از این نوع بافت موسیقایی دارد. همچنین سعی بر استفاده از تکنیک ها و توانمندی های سازهای مورد استفاده در این اثر با حفظ رنگ موسیقی ایرانی در درجه اول اهمیت بوده است.

وی افزود: قطعات اجرا شده در این آلبوم به لحاظ فرم و ساختار کلی متفاوت با فرم های رایج در موسیقی ایرانی است. نقش سازها در تکمیل جملات یکدیگر و استفاده از الگوهای متنوع ريتميک، بستر کلی قطعات این آلبوم است که قالبی کنترپوانتيک دارد. این در حالی است که استفاده از تزئینات و ظرایف موسیقی ایرانی در کنار تحرک و تکنیک های مضرابی با محوریت ساز تار و سنتور در قالب  مایه های افشاری دشتی، نوا و چهارگاه تجربه ای به نام گذر از ترکیب نام گرفت. البته ترکیب، سپیدار، سرگذشت، سراب، هذیان، خروش و غروب نام قطعاتی است که در این آلبوم اجرا شده اند.

علی اصغر عربشاهی متولد سال 1365، موسیقی را از کودکی نزد پدر خود با ساز تنبک آغاز کرد و سپس ساز تار را نیز نزد او فرا گرفت. پس از ورود به هنرستان نزد اساتیدی همچون «بهرام ساعد»، «هوشنگ ظریف» و «محسن نفر» به فراگیری ردیف های موسیقی پرداخت و در سال 87 به عنوان دانشجوی ممتاز مدرک کارشناسی خود را کسب کرد.

تجربه نوازندگی در گروه های «اشتیاق» به خوانندگی علیرضا قربانی و «همنوازان حصار» و «سیاوش» به خوانندگی همایون شجریان و سرپرستی گروه «گلگشت» و سرپرستی و آهنگسازی کنسرت «خیال پرواز» با اجرای گروه اشتیاق و خوانندگی علیرضا قربانی و تدریس ساز تار در هنرستان عالی موسیقی در کارنامه کاری و هنری او قرار دارد.

این هنرمند سه دوره به عنوان نفر برگزیده تکنوازی تار در جشنواره جوان و دانشجویی برگزیده شده و آلبوم گذر از ترکیب به عنوان اولین اثر بی کلام از این آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی منتشر شده است.

 

کد خبر 2299473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha