۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۰

مراسم جشن عيد مبعث در خارج از كشور برگزار شد

مراسم جشن عيد مبعث در خارج از كشور برگزار شد

 مراسم جشن بيست و هفت رجب سالروز مبعث پيام آور صلح و عدالت حضرت محمد مصطفي (ص) از سوي رايزني هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور با حضور عاشقان و محبان نبی مکرم اسلام و  ایرانیان مقیم برگزار شد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين مراسم در كشورهاي ذيل برگزار شد:
 
ايتاليا
 
مراسم جشن عيد مبعث رسول گرامي اسلام حضرت محمد مصطفي (ص) با حضور سفراي ايران در رم ، واتيكان و فائو به همراه اعضاي خانواده هاي ارگانهاي كشورمان در ايتاليا در محل مجتمع شهيد باهنر رم برگزار شد.
 
در ابتداي اين مراسم  قربانعلي پور مرجان رايزن فرهنگي كشورمان در رم ضمن تبريك اين روز فرخنده به عنوان عيد بزرگ و آغازگر رسالت الهي پيامبر اكرم(ص) ، مبعث را عيد تفوق علم و نور بر تاريكي و جهالت ناميد كه جهان را دچار تحولي شگرف نمود كه پيامبر اكرم براي اتمام اين رسالت خود 23 سال تلاش نمود .اين رسالت سنگين الهي كه بر گرده نبي اكرم بود با اقرا باسم ربك ... شروع و با انا اعطيناك الكوثر... بيمه شد و بالاخره با آيه اليوم اكملت لكم دينكم.... به جامعيت خود رسيد و كامل شد.
 
وي گفت: دين مبين اسلام با اين جامعيت راهنماي بزرگ بشريت در طول زندگي است كه امروز ما چنين روزي را جشن مي گيريم.
 
در ادامه رياني سفير كشورمان در واتيكان با بيان آيه اي از قرآن كريم :" « يا ايها النبي انّا ارسلناك شاهداً و مبشراً و نذيراً و داعياً الي الله بإذنه و سراجاً منيراً » (سوره احزاب - آيه 45 و 46) به تشريح بعثت پيامبر اكرم (ص) پرداخت و گفت :روزي ابوذر از پيامبر اكرم پرسيد يا رسول الله پيامبران الهي چه تعداد هستند ؟ پيامبر اكرم پاسخ دادند : 124000 نفر هستند كه من خاتم آنها هستم .در بين آنها 313 نفر برگزيده و رسول خدا هستند و برنامه دعوت رسالت دارند. از بين اين 313 نفر كه به عدد ياران بدر و ياران حضرت مهدي هستند ، 5 نفر از آنها پيامبران اولوالعزم هستند كه هم كتاب آسماني مستقل داشتند و هم داراي شريعت و دين بودند و هم دعوتشان رسالت عام بود .( حضرت نوح ، ابراهيم ، موسي ،عيسي ،خاتم الانبياء ).
 
وي افزود: حضرت محمد (ص) به عنوان آخرين پيامبر اولوالعزم در 27 رجب به رسالت مبعوث شد تا نور و علم را جايگزين تاريكي و جهالت بكند و بزرگترين خدمت را به بشر و بشريت بكند و لذا خداوند از وي به عنوان شاهد ، مبشر و انذار كننده و دعوت كننده به خداوند و نور روشنگر ياد مي كند و اين عظمت رسالت پيامبر است.
 
انواري سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) طي سخناني اين عيد فرخنده را به همه حضار تبريك گفت و اظهار اميدواري كرد كه انشاءالله روزي برسد كه بشر و بشريت از ابعاد تربيتي ،اجتماعي و ديني اين رسالت عظيم الهي بهره مند شود و آنرا سرمشق و سرلوحه كارهاي خود قرار دهد.
 
وي تصريح كرد: همه فضائلي كه انبياء الهي داشتند پيامبر اسلام هم همه آنها را داشت ولي از خودمان بايد بپرسيم كه اعمال ما چقدر منطبق با اين فضائل است ؟ و بر اين اساس براي زندگي خودمان برنامه بريزيم .ما در ايران مفتخريم كه بر پايه فضائل پيامبر اكرم و رهنمودهاي ايشان نظامي را دائر كرده ايم كه در تاريخ سابقه نداشته است و لذا قدر آنرا بايد بدانيم و در حفظ و حراست آن كوشا باشيم.
 
در خاتمه اين برنامه يكي از دانشجويان ايراني به عنوان مداح اهل بيت(ع) دقايق را به مداحي و مولودي خواني پرداخت.
 
قرقيزستان
 
جشن میلاد مبعث حضرت رسول اکرم  با حضور کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در بیشکک،شیعیان آذری قرقیزستان و ایرانیان مقیم در مسجد امام علی (ع) شهر بیشکک برگزار شد.
 
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ایمانی امام جماعت مسجد امام علی(ع) ضمن تبریک  عید مبعث به جمیع مسلمانان جهان به بیان اهداف بعثت از دیدگاه قرآن پرداخت.
 
 وی با اشاره به آیه 165 سوره نساء گفت هدف بعثت، اتمام حجت است تا انسانها نتوانند بهانه ای بیاورند که الگو و هدایت گری نداشتند از دیدگاه قرآن پیامبر بشیر و نذیراست ایشان هدف دیگر بعثت پیامبر را قیام به عدالت ، آموزش کتاب و حکمت  تزکیه عنوان کرد.
 
امام جماعت مسجد امام علی (ع) افزود پیامبر در زمانی برانگیخته شد که دختران زنده به گور می شدند ،خرافه پرستی بیداد میکرد،جهل و برادرکشی رسم معمول زمانه شده بود پیامبر برانگیخته شد تا برادری و برابری میان انسانها حاکم باشد  ،انسانها از خرافه پرستی و همدیگر کشی رها شوند به خدا ایمان بیاورند  ،حق ضعیف پایمال نشود و انسان به سمت سعادت و کمال گام بردارد.
 
این مراسم با مولودی خوانی مداحان اهل بیت(ع) نیز ادامه پیدا کرد.
 
قزاقستان
 
جشن مبعث  پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) با حضور دمیرچی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و جمعی از ایرانیان مقیم شهر آستانا در محل رایزنی فرهنگی ايران  برگزار شد.
 
در این مراسم که با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید آغاز شد،صابری رایزن فرهنگی ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در برنامه طی سخنانی به جریان بعثت پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و با تشریح شریط حاکم بر سه دوره تاریخی قبل از رسالت پیامبر اسلام، دوران بعثت و رخدادها و تحولات بعد از دوران بعثت ، بهترین بیان برای تشریح وضعیت جامعه جاهلی عرب را خطبه بیست و شش نهج البلاغه معرفی کرد که حضرت علی (ع) در این خطبه خطاب به مردم جامعه عرب می فرماید: بت پرستى شیوه و آئین شما بود، خداوند پیغمبر(ص) را به رسالت مبعوث ساخت که جهانیان را بیم دهد و امین ‏آیات وى باشد، در حالی که شما ملت عرب بدترین دین و آئین داشتید و در بدترین سرزمینها زندگى مى‏نمودید، در میان سنگهاى خشن و مارهائى که فاقد شنوائى بودند (و به همین جهت از هیچ چیز نمى‏ترسیدند!) آبهاى آلوده را مى‏نوشیدید و غذاهاى ناگوار را مى‏خوردید، خون یکدیگر را مى‏ریختید و پیوند خویشاوندى را قطع مى‏نمودید، بتها در میان شما بر پا بود(و پرستش بت‏ شیوه و آئین شما) و گناهان سراسر وجود شما را فراگرفته بود.
 
وي سپس با اشاره به سوره کوثر یکی دیگر از سنتهای غلط آن دوران را زیاده طلبی در مال و ثروت و افتخارات قومی و قبیله ای برشمرد، دوران بعثت را دوران فشار سران قریش برای جلوگیری از گسترش پیام اسلام و دوران بعد از بعثت را دوران شکوفایی و گسترش اسلام در اقصی نقاط عالم بر شمرد.
 
در ادامه برنامه مؤمنی استاد دانشگاه در دانشگاه اوراسیا به بیان خاطره ای از جذابیت و گیرایی آیین حیات بخش پیامبر اسلام و تأثیر آن در بین مردم جهان پرداخت، پس از آن برنامه های متنوعی شامل  پخش کلیپ و پخش اسلاید و مسابقه مبعث اجرا شد که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان هدایایی به برندگان مسابقه اهدا شد.
 
پاكستان(پیشاور)
 
به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم خانه فرهنگ ايران در پيشاور مصادف با شب بعثت حضرت محمد(ص) در سالن اجتماعات مدرسه علمیه شهید عارف حسینی برنامه با شکوهی را با حضور علمای شیعه وسنی وطلاب مدرسه ومردم منطقه بعد از نماز مغرب  در برگزار نمود.
 
برنامه با تلاوتی چند از ایات کلام ا.. مجید توسط قاری محمد جواد شاکری آغاز و سپس نعت رسول گرامی اسلام توسط  نعت خوان مشهور پیشاور مولانا صدام حسین قادری خوانده شد.
 
یوسفی مسئول خانه فرهنگ پیشاور سخنان خود را با یاد خدا ورحمت خداوند یعنی حضرت محمد (ص) آغاز نمود وسا لروز انتخاب حضرت محمد مصطفی از سوی خدا به پیامبری را برهمه مسلمانان تبریک گفت.
وي محمد امین ؛پیامبر رحمت وختم مرسلین برای هدایت وسعادت بشر آمد.  سپس مولانا محمد یونس از بزرگان اهل تسنن نعت خوان ومداح اهل بیت به مداحي پرداخت.
 
در ادامه مراسم جوایزی از طرف خانه فرهنگ به برندگان مسابقه کتبی در باره زندگانی حضرت محمد که چند روز قبل برگزار گردیده شده بود به نفرات اول تا پنجم جوایز نقدی وبه بقیه شرکت کنندگان در مسابقه کتاب اهدا گردید.
 
حجت السلام نذیر حسین مطهری امام جمعه وجماعت مسجد امامیه حیات اباد پیشاور نيز در سخناني بعد از حمد وثنای خداوند مهربان وصلوات بر رسول گرامی وتبریک به مناسبت شب بعثت به حضار وعموم مسلمانان جهان در خصوص بعثت رسول گرامی در نزد شیعیان وشب معراج رسول گرامی در جهان اسلام به بحث وگفت گو پرداخت.
 
وي در خصوص دشمنان اسلام از همان روز اول که در صفوف مسلمانان اختلاف انداختند و اهل سنت 27 رجب را شب معراج رسول می دانند وشیعیان روز مبعث که از کتب معروف که هم شیعه وهم سنی قبول دارند روز 27 رجب روز مبعوث شدن پیامبر به نبوت است ودر بسیاری از تفاسیر وکتب درخصوص معراج نوشته اند ده تا دوازده سال پس از بعثت رسول اکرم است.
 
پاكستان(لاهور)
 
به مناسبت شب مبعث رسول اعظم (ص) مراسمی با حضور سرکنسول و کارکنان کنسولگری و خانواده های آنان ،مسئول خانه فرهنگ ايران در لاهور و نیز تعدادی از دانشجویان و ایرانیان مقیم در خانه فرهنگ برگزار شد.
 
در این مراسم حجت الاسلام قاضی نیاز نقوی رئیس حوزه علمیه جامعه المنتظر در خصوص هدف از بعثت رسول مکرم اسلام مطالبی را بیان داشت.
 
وی گفت :هدف از بعثت رسول گرامی اسلام تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه انسانها در تمام اعصار است. اولین کلمه ای که به او نازل شد اقرا یعنی بخوان و این بیانگر اهمیت تعلیم است. دین اسلام بر آموزش و تربیت انسانها تاکید دارد. بعد از پیامبر هدایت بشر به عهده ائمه و پس از غیبت کبری این وظیفه سنگین به عهده علما و مراجع تقلید است.
 
وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل را که باید آن را معجزه تاریخ نامید نیز بر هدایت انسان و اصلاح جامعه تاکید دارد . مسلمانان در هر جایگاه و مقامی که قرار دارند باید از مقام معظم رهبری که نعمتی الهی برای بشریت است ، پیروی کنند.
 
آفريقاي جنوبي 
 
مراسم مبعث پيامبر اسلام حضرت محمد (ص)  درمنطقه راسلو سنچورين پروتوريا با حضور رايزن فرهنگي ايران ، شماري از شخصيت هاي فرهنگي و تجار مسلمانان برگزارشد.
 
در اين مراسم مصطفي ملكي رايزن فرهنگي  كشورمان با گراميداشت سالروز مبعث پيامبر و همچنين نگو داشت سالروز ارتحال حضرت امام ره به بررسي ابعاد شخصيتي و سياسي رهبر كبير انقلاب اسلامي ، و جايگاه مبعث در جهان اسلام و ساير اديان مسيحيت و بررسي شخصيت وجايگاه پيامبر گرامي اسلام(ص)پرداخت.
 
وي انقلاب اسلامي ايران را نقطه عطفي در تاريخ معاصر و جهان بشريت در تغيير مسير تاريخ ، و نظام سلطه دانست و افزود : تحت تعاليم حضرت نبي اكرم بعنوان مسلمان و فرمايشات حضرت امام بعنوان يك انقلابي همگي بايد مبارزه با نظام سلطه و حمايت از مظلومان جهان ( مردم ستمديده فلسطين مردم آفريقاي جنوبي در زمان آپارتايد) را از اصول اجتناب ناپذير انساني و اسلامي دانست.
 
ملكي تصريح كرد:  جمهوري اسلامي بر ارزش هاي بين المللي انقلاب اسلامي و وحدت در ميان همه مسلمانان مي باشد لذا پرهيز از هرگونه تند روي و تاكيد بر موازين اسلامي مودت ، محبت و صلح بر اساس تعاليم پيامبر اسلام دستور كار همه مسلمانان و بخصوص شيعيان بايد باشد.
 
درادامه فيضل كريم بعنوان ميزبان ضمن قدرداني از حضور رايزن فرهنگي در ميان مسلمانان منطقه راسلو ، حضور ايشان را دومين عضو رسمي سفارت بعد از حضور مرحوم شريف مهدوي بعنوان سفير در منطقه دانست .
 
همچنين مراسم بزرگداشت سالروز مبعث پيامبر اسلام (ص) در مركز اسلامي اهل بيت در منطقه اوتاري كيپ تاون ، مركز اسلامي اهل بيت و مسجد امام حسين (ع) دربان ،مركز اسلامي اهل بيت(ع) در موپولانگا در كندبله ،مركز اسلامي اهل بيت در ليمپوپو و مركز و حسينه باب العلم در ژوهانسبورگ برگزار گرديد.
 
افغانستان(كابل)
 
همزمان با فرارسیدن بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله(ص) مراسم جشن و سرور با حضور ايرانيان مقيم كابل، اعضای نمایندگی ها و مسئولین ارگانهای مختلف ایرانی برگزار گردید.
 
این جشن که با چراغانی و نورافشانی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران-کابل برگزار گردیده بود با مولودی خوانی، مداحی و سخنرانی پیرامون شخصیت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص)همراه بود.
 
به مناسبت فرارسیدن مبعث پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) جشن باشکوهی با حضور جمعی کثیری از علما، طلاب، نمایندگان مجلس افغانستان، مسئولین سیاسی و نظامی و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 6 خردادماه در محل مصلی اباصالح المهدی(عج) غرب کابل برگزار گردید.
 
این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید، سخنرانان پیرامون شخصیت پیامبر اسلام(ص) سخنانی مبسوطی ارائه و تأکید نمودند بعثت رسول خدا(ص) برای ترویج فرهنگ و ارزشهای دینی صورت گرفته است و آن حضرت با حسن خلق توانست در کوتاه ترین زمان جوامع بشری را با آن آشنا و دین مبین اسلام را ترویج نماید.
 
آنان تصریح نمودند ما مسلمانان با الگوگیری از آن انسان شایسته باید در مسیر تحقق ارزشهای دینی و احیای سنت های الهی گام برداشته و موجبات عزت، سربلندی خویشرا فراهم نمائیم.
 
همچنین در این مراسم مجمع علما و طلاب افغانستان بصورت رسمی فعالیت خویش را آغاز نمود.
 
سنگال
 
همزمان با عید مبعث پیامبر اکرم (ص) مراسم جشنی با حضور خیل علاقه مندان وپیروان مکتب اهل البیت (ع) وبا مشارکت وحضور رایزنی فرهنگی کشورمان در محل موسسه شیعی المزدهیر داکار باشکوه فراوان برگزار گردید.
 
در این مراسم  مهمانانی از کشور کویت ،لبنانیها وتنی چند از ایرانیان مقیم داکار ونیز خانم دکتر تحریری استاد اعزامی از ایران حضور داشتند.
 
در ابتدای مراسم دعای توسل به چهارده معصوم علیهما السلام با شور خاصی قرائت شد وپس از برگزاری نماز جماعت مغرب وعشا ، محمد علی شریف حیدرا رییس المزدهیر به ایراد سخن پرداخت.
 
وي با تبریک این عید به مراحل نزول قران واهمیت کتاب آسمانی اشاره نموده وآیات الهی که در مدح ومنزلت اهل البیت (ع)نازل شده را تشریح وبرضرورت عمل به قران در بین تمامی مسلمانان و تمسک به آن تاکید کرد.
 
در پایان مراسم خانم دکتر تحریری به همراه رایزن فرهنگی با شریف حیدرا ملاقات نموده ومحل موسسه و کتابخانه جدید الاحداث موسسه نیز بازدید به عمل آمد.
 
پاكستان(کویته)
 
با همکاری نمایندگی فرهنگی ایران به مناسبت فرخنده روز مبعث، جشن باشکوهی باحضورکلیه مامورین اعزامی با خانواده محترمشان درمحل کنسولگری ایران در کویته برگزار شد.
 
در این جشن مبعث ابتدا مسابقه ای در خصوص بعثت حضرت رسول (ص) به صورت کتبی انجام گردید وسپس مراسم باتلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و در ادامه مدیحه سرایی برگزار شد.
 
ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ كشورمان  در خصوص بعثت حضرت محمد (ص) به ايراد سخنراني پرداخت  و سپس مسابقه ای بین فرزندان مامورین برگزار وبه نفرات برتر  هردو مسابقه، جوایزی اهداء گردید.
کد خبر 2300907

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha