۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۴۹

حق دوست:

ابهام در خصوص ارتباط مرگ شترها با شیوع کرونا/حال عمومی بیماران مساعد است

ابهام در خصوص ارتباط مرگ شترها با شیوع کرونا/حال عمومی بیماران مساعد است

کرمان - خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در خصوص ارتباط مرگ شترها در جنوب شرق کشور با بیماری کرونا مشکوک بوده و بررسی های در این خصوص آغاز شده است.

علی اکبر حق دوست در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیماری کرونا مانند سرماخوردگی و آنفولانزا از راه تنفسی به دیگر افراد منتقل می شود، این بیماری در عربستان و حاشیه خلیج فارس به وجود آمده که تعداد زیادی در عربستان به این بیماری مبتلا شده و فوت کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر حاجیان عامل انتشار ویرورس هستند چرا موردی از ابتلای آنها به کرونا وجود ندارد، اظهار داشت: در اکثر موارد مبتلا شدن افراد به این ویروس بدون علامت بوده و دلیل آن این است که بدن برخی افراد در مقابل ویروس کرونا ایمن شده است.

 تنها یک درصد افراد به ویرورس کرونا مبتلا می شوند/ بومی شدن بیماری کرونا در کشور

این مسئول یادآور شد: تنها درصد کمی از افراد علامت دار می شوند و این بیماری در کمتر از یک درصد افراد شدت می یگرد که نیار به بستری شدن در بیمارستان پیدا می کنند.

وی در خصوص وضعیت شهرستان های استان کرمان چنین گفت: مواردی در شهرستان ها نیز بوده که اینگونه موارد به مرکز استان ارجاع داده می شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه کرونا در حال حاضر در ایران بومی شده، تصریح کرد: در واقع این بیماری در حال حاضر در همه جای کشور وجود دارد. تنها عامل انتقال بیماری حاجیان نیستند و بیماری در حال حاضر به صورتی در آمده  که از ایرانی به ایرانی در حال انتقال است.

وی ادامه داد: موفقیت ما در کرمان این بود که با تلاش ها و رصدهایی که انجام دادیم موفق به کشف اولین مورد مبتلا به کرونا شدیم و مطمئنا این بیماری در جاهای دیگر کشور نیز وجود داشته و به زودی گزارش می شود.

آغاز بررسی ها در خصوص ارتباط مرگ شترها و کرونا

حق دوست در پاسخ به این سوال که با توجه به مرگ تعداد شتر در جنوب شرق کشور و جنوب کرمان آیا این موضوع می تواند ربطی با شیوع بیماری کرونا در کشور داشته باشد، گفت: بیماری کرونا کاملا جدید و نو پدید است و نوع درمان و دوره کمون آن کشف نشده و برای ما ناآشناست.

وی ادامه داد: در عربستان دیده شده که این بیماری از شتر به انسان منتقل شده است، اما با توجه به کشته شدن تعداد زیادی شتر در جنوب شراق ایران ما نیز در این خصوص ابهام داشته و مشکوک هستیم.

این مسئول تصریح کرد: ارزیابی های اولیه نشان می دهد که کشته شدن شترها در اثر مصرف علف تازه و بارندگی بوده که باعث شده شترها به بیماری روده ای مبتلا شده است.

وی ادامه داد: برای برسی بیشتر نمونه هایی در این خصوص گرفته شده و آزمایشات در حال انجام است که تا چند هفته آینده نتایج آن ها مشخص می شود؛ در حوزه سلامت، پزشکی و بهداشت باید به هر احتمالی توجه کرد و این نیز یکی از احتمالات موجود است.

لزوم رعایت نکات پیشگیرانه/اولین قربانی کرونا در کرمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: نباید در خصوص کرونا نگران باشیم چرا که مواردی زیادی از این قبیل بیماری ها  در کشور می آید و می رود و باید بدانیم که این بیماری در اکثر ارفاد بدون علامت بوده و در درصد خیلی کمی از افراد ممکن است شدت بیماری زیاد شود

وی گفت: اقدامت پیشگرانه برای کرونا مانند سرماخوردگی است، افراد مبتلا و بیمار باید از منزل خارج نشوند در هنگام سرفه از دستمال استفاده کرده و این دستمال ها حتما در سطل زباله ریخته شده و از انداختن آنها در امکان عمومی جدا خودداری شود.

این مسئول بیان داشتک استفاده از ماده ضدعفونی چندین بار در روز در صورت در دسترس آب و صابون توصیه می شود.

وی گفت: متاسفانه روز گذشته اولین بیمار مبتلا به کرونا علیرغم تلاش ها فوت شد اما حال عمومی بقیه بیماران مساعد است و با اقدامات درمانی که توسط کادر پزشکی در حال انجام است امیدواریم بتوانیم موفق بهدرمان کامل آنها شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: بخش ویژه ای مخصوص بیماری های این چنینی در بیمارستان افضلی پور در نظر گرفته ایم که افراد مبتلا به کرونا در این بخش بستری می شوند و هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

 

کد خبر 2301429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha