۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۳۵

آیت الله مهمان نواز:

بداخلاقی ها جامعه را از هم دور می کند/ لزوم توسعه اخلاقمداری

بداخلاقی ها جامعه را از هم دور می کند/ لزوم توسعه اخلاقمداری

بجنورد - خبرگزاری مهر: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: متأسفانه اخلاق ناپسند و بداخلاقي ها در جامعه كنوني مردم را از يكديگر جدا كرده و به گونه اي شده كه افراد، اقوام درجه اول خود را هم فراموش كرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت الله حبيب الله مهمان نواز با تبريك به مناسبت فرا رسيدن ماه شعبان المعظم و ميلاد امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) و امام سجاد(ع) به اهميت احسان در اسلام پرداخت و اظهار كرد: احسان به معناي پرداخت زكات مال به مستحقان، نيكي كردن براي رفع گرفتاري نيازمندان و لطف و محبت به اطرافيان است.  

وي با بيان اين كه احسان بدون تحقير و محبت بدون چشم داشت دنيوي از اصول احسان در اسلام به شمار مي رود، اضافه كرد: سيره ائمه معصومين(ع) در احسان بايد براي همه افراد الگو باشد چرا كه پيشوايان ديني ما با احسان يعني اخلاق، رفتار و كردار نيك حتي دشمنان خود را هم تحت تأثير قرار مي دادند.

نماينده مردم خراسان شمالي در مجلس خبرگان رهبري عنوان كرد: برخي مواقع افرادي بزرگترين خدمت ها را به اطرافيان و نزديكان خود مي كنند اما به دليل اين كه اين احسان با تحقير همراه مي شود؛ براي دو طرف نيز بي ارزش مي شود.

آيت الله مهمان نواز اظهار كرد كه چه در زمينه احسان مادي و چه در مورد احسان معنوي بايد به گونه اي رفتار كرد كه اين احسان سبب برادري بيشتر و جذب اطرافيان شود چرا كه بالاترين احسان آن است كه انسان با عمل خود افراد را به راه راست جذب و هدايت كند.

وي تأكيد كرد: احسان و صدقات مادي نيز مي بايد به دست اهل نياز واقعي و مستمندان برسد و احسان كنندگان هم لازم است در اين موارد ضمن داشتن اخلاق نيك، كرامت طرف مقابل را هم حفظ كنند.

امام جمعه سابق بجنورد افزود: نيكي و احسان غني در دل مستضعف اثرگذار نخواهد بود مگر آن كه اين احسان با اخلاق نيك توأم باشد اما متأسفانه در برخي موارد ديده مي شود كه اعمال نيك افراد با نيت خودنمايي صورت مي گيرد و نيت الهي در اين ميان مفقود مي شود.

وي با تأكيد بر اين كه بايد هر كس احسان را ابتدا از نزديكان و اقوام خود شروع كند و آن گاه به تبع توانايي خود آن را بسط دهد، اضافه كرد: متأسفانه اخلاق ناپسند و بداخلاقي ها در جامعه كنوني مردم را از يكديگر جدا كرده و به گونه اي شده كه افراد، اقوام درجه اول خود را هم فراموش كرده اند.

آيت الله مهمان نواز تصريح كرد: دوري افراد خانواده و اقوام از يكديگر نه تنها مخالف سيره پيامبر گرامي اسلام(ص) و ائمه معصومين(ع) است بلكه بر اساس يافته هاي علمي جديد نيز يكي از ريشه هاي اصلي مشكلات اجتماعي به شمار مي رود.

کد خبر 2303694

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha