۱۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷

گزارش خبری/

قیام خونین 15 خرداد شکل جدیدی از مبارزه را عرضه کرد/ شهدایی که راه انقلاب را ترسیم کردند

قیام خونین 15 خرداد شکل جدیدی از مبارزه را عرضه کرد/ شهدایی که راه انقلاب را ترسیم کردند

بوشهر – خبرگزاری مهر: قیام خونین 15 خرداد یکی از مهمترین و اساسی‌ترین حرکت‌ها برای به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایران بود که مردم شهرهای مختلف به ویژه در ورامین با قیام خود راه پیروزی انقلاب را نشان دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، سخنرانی امام در محرم سال 1342 باعث شد تا رژیم شاهنشاهی احساس خطر کرده و امام را روانه زندان کرد و این اتفاق باعث شد تا مردم قم به همراه علما و روحانیون به خیابان ها بیایند و خواستار آزادی امام خود شوند.

حرکت های مردمی بسیار بزرگی در پانزدهم خردادماه صورت گرفت که بسیاری از بزرگان و مورخان و تئوریسین‌ها این روز را جرقه‌ای بزرگ برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌دانند.

مردم ورامین کفن پوشیدند و به خیابان‌ها آمدند و رژیم نیز برای مقابله با این افراد اقدام به شهید کردن آنها کرد. مردم ورامین شهدای زیادی را تقدیم راه انقلاب اسلامی کردند که امام خمینی این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کردند.

نقش قیام خونین 15 خرداد در شکل گیری انقلاب اسلامی

استاد تاریخ دانشگاه‌های بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر به نقش قیام خونین 15 خرداد در شکل گیری انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: قیام 15 خرداد نقطه عطف مهمی در جنبش های تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام به شمار می رود.

دکتر ابراهیم اخلاص جو اضافه کرد: در این روز ملت ایران شکل جدیدی از مبارزه را عرضه و آزمایش کرد و تجربه گران‌قدری بود که توانست با رهبری امام خمینی(ره) مبارزه ملت ایران را تا دست یابی به پیروزی در 22 بهمن 1357 تداوم و ثمر بخشد.

وی تصریح کرد: این قیام باعث اضمحلال حکومت 2500 ساله شاهنشاهی در ایران شد که ثمره اصلی آن رهایی مظلومان از یوغ ستمگران در این دوره طولانی تاریخ تاریک و بعضاً سایه روشن ایران است.

این عضو حزب موتلفه اسلامی در ارتباط با پیام شهدای 15 خرداد بیان داشت: ابتدا باید اشاره ای اجمالی به شهدای این واقعه کنیم. مردم پیشوای ورامین در حمایت از امام خمینی در حالی که کفن بر تن کرده بودند و با پای پیاده به سوی تهران در حرکت بودند قبل از رسیدن به تهران مورد هجوم نظامیان قرار گرفتند و دسته جمعی به خاک و خون کشیده شدند.

این استاد تاریخ دانشگاه بوشهر تصریح کرد: عده ای از آن ها به شهادت رسیدند که کشتزارهای ورامین شاهد به خاک و خون کشیدن عده ای کشاورز بی دفاع مظلوم بود.

حرکت عشایر میهن دوست و غیرتمند فارس/ سرکوب گسترده عشایر در منطقه جنوب

وی گفت: موردی دیگری که نشان از مظلومیت شهدای آن دارد و کمتر به آن اشاره شده است، عشایر میهن دوست و غیرتمند فارس هستند که در حوادث 15 خرداد شیراز به حمایت از این نهضت پرداختند. رژیم پهلوی که از پیوستن عشایر احساس خطر کرد برای کنترل و خلع سلاح آنها اقدام به سرکوب گسترده عشایر در منطقه جنوب کرد.

اخلاص‌جو بیان داشت: حضور سرهنگ گراتیان با تسویج کارشناس برجسته سازمان سیا در جنگ های روستایی حکایت از اهمیت عملیات جنوب دارد. به دستور شاه سپهبد آریانا با نهایت قساوت و بی رحمی به سرکوب قیام عشایر پرداخت. او به بهانه انهدام مواضع عشایر که به کوه ها پناه برده بودند با استفاده از هواپیماهای بمب افکن آمریکایی و آتش توپخانه مناطق مسکونی و سیاه چادرها را به طور وحشیانه ویران ساخت و با نیرنگ و خدعه رهبر آنها به نام حبیب اله شهبازی را به جوخه ی اعدام سپردند.

وی افزود: از این دست سرکوب قیام مردم در شهرهای تهران، مشهد، قزوین، کاشان، تبریز و اصفهان به وفور می‌توان اشاره کرد.

مبارزه با نظام استبدادی راهی جز مبارزه مستمر و اهدای خون ندارد

استاد تاریخ دانشگاه‌های بوشهر اظهار داشت: یکی از پیام های خون شهدای 15 خرداد در موارد عبارت از این بود که این قیام دارای ابعاد ضد استعماری و ضد استبدادی بود که توانست به طور فراگیری توده های مختلف مردم را در صحنه مبارزه علیه رژیم دست نشانده پهلوی بسیج کند و به دلیل اعتماد راسخ امام خمینی (ره) به حمایت از اسلام راستین که از سیاست جدا نیست بذر فرهنگ مبارزه به عنوان یک تکلیف الهی در جامعه کاشته شد که ثمرات آن در پیروزی انقلاب اسلامی به بار نشست.

وی اضافه کرد: پیام دیگر خون شهدای 15 خرداد داشت افزایش رشد سیاسی در میان حوزه های علمیه و روحانیت و همچنین گرایش بیش تر روشنفکران و دانشگاهیان به ارزش های اسلامی بود که به عنوان برافروزنده مشعل مبارزات سیاسی در جهانی که لیبرالیسم غربی و مارکسیسم شرقی کارآیی خود را در رهایی کشورهای تحت ستم از سلطه استبداد و استعمار از دست داده بود پیوستگی دین و سیاست با این حرکت ظهور کرد.

اخلاص‌جو تصریح کرد: پیام آخر شهدا این بود که نشان داده شد که رژیم شاه از طریق مسالمت آمیز و در چارچوب قانون اساسی اصلاح ناپذیر است و برای مبارزه با نظام استبدادی و وابسته راهی جز مبارزه مستمر و اهدای خون وجود ندارد.

نقش علما و روحانیون در قیام 15 خرداد

وی ادامه داد: رژیم پهلوی برای اجرای سیاست های آمریکا دست به اقداماتی از جمله برگزاری رفراندوم انقلاب سفید زد که این اقدام در چارچوب برنامه های رئیس جمهور وقت آمریکا بنام جان .اف .کندی  در کشورهای جهان سوم و خاورمیانه تحت عنوان اتحاد برای پیشرفت بود.

این عضو حزب موتلفه اسلامی افزود: این امر باعث اعتراض علما در راٌس آن امام خمینی(ره) قرار گرفت چرا که اجرای سیاست های آمریکا، علاوه بر گسترش وابستگی کشور و نابودی بنیادهای اقتصادی منجر به اسلام زدایی نیز می شد.

وی خاطرنشان ساخت: در این راستا با نزدیک شدن نوروز 1342 امام خمینی(ره) در اعتراض به سیاست های رژیم پهلوی اعلام عزای عمومی کرد. دیگر مراجع و علماء نیز از او پیروی کردند.

اخلاص‌جو گفت: دوم فروردین ماه در جریان برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت امام صادق(ع) نیروهای ساواک و کماندوهای شاه در لباس غیر نظامی به مدرسه فیضیه قم حمله کردند و عده ای از روحانیان را به شهادت رساندند.

وی تاکید کرد: همزمان با این فاجعه به مدرسه طالبیه تبریز نیز حمله شد و چند تن در این حادثه مجروح و شهید شدند این حوادث بر خلاف انتظار رژیم مبارزه را جدی و آشکارتر کرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: روحانیون تهران، قم، مشهد، اصفهان و شیراز به منظور ابراز همدردی و پشتیبانی از حوزه‌های علمیه قم به مدت یک هفته دست به اعتصاب زدند و از رفتن به مساجد و اقامه نماز جماعت خود داری کردند.

وی گفت: در جریان این حوادث بود که امام خمینی (ره) در اعلامیه ای معروف خود شاه دوستی را با غارت‌گری، جنایت و تجاوز احکام اسلام مساوی دانست و به نام ملت نخست وزیری اسداله علّم را استیضاح کرد و فرمودند: من اکنون قلب خود را برای سر نیزه ماٌموران شما حاضر کرده‌ام.

این چهره فرهنگی و سیاسی استان بوشهر اظهار داشت: رهبری نهضت همچنین اظهار حقایق را به هر قیمتی واجب و تقیه را حرام کرد و این امر باعث شد که مبارزه آشکار روحانیت در طیف گسترده ای شکل گیرد.

وی ادامه داد: در عصر عاشورای سال 1383 قمری مطابق با سیزده خرداد 1342 امام خمینی (ره) به مدرسه فیضیه قم رفت تا درباره مسائل سیاسی روز به ایراد سخن بپردازد.

دکتر اخلاص‌جو افزود: در پی این سخنرانی افشاگرانه و یک روز پس از این سخنرانی در بامداد چهاردهم خرداد 1342 امام خمینی (ره) در خانه خود دستگیر و به تهران منتقل شد و همزمان با دستگیری امام، آیت الله قمی در مشهد و آیت الله محلاتی را در شیراز دستگیر کردند و در مدت کوتاهی 53 نفر از علمای تهران و شهرستان‌ها نیز دستگیر شدند.

وی در پایان بیان داشت: با انعکاس خبر دستگیری امام در پانزدهم خرداد 1344 موجی عظیم از اعتراض مردمی در قم و دیگر شهرهای ایران به رهبری روحانیت به راه افتاد و خواستار آزادی ایشان شدند که نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

کد خبر 2305295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha