۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۱۳

از بغل کردن رونالدو تا عربده فردوسی‌پور

از بغل کردن رونالدو تا عربده فردوسی‌پور

«باکلاس‌هاشون هم که فوتبالی بودن، کریس رونالدو رو بغل می‌کردن، ولوم عربده فردوسی‌پور و مزدک و خیابانی را هم تا اِندش میدادن بالا که یه موقع خدایی نکرده خبردار نشن بیرون از چهار دیواری‌شون، چه هیهاتی تو محل به‌پاست.» این بخشی از مجموعه داستان«تهران-28» است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه داستان«تهران-28»، نخستین مجموعه پژمان تیمورتاش است که از سوی نشر پیدایش منتشر شده؛ نویسنده در این داستان‌ها از زبان محاوره بهره برده؛ زبانی که به قشری خاص از افراد جامعه تعلق دارد:
«یه جورایی سیخیده بودم سر چهار راه تو کف یکی که پیدا شه، پایه مایه خلاف شب‌مون شه، یا پاکار نئشه‌بازی و کلید فک‌مون که جاکن شده بود بی‌صاحب بس که مونده بود رو مود بی‌حرفی...»(داستان «نیویورک»، ص 5)

داستان‌ها از زبان راوی اول شخص، روایت می‌شوند. «ممد سلمونی» شخصیت اصلی و روایتگر مجموعه داستان‌هاست و طبیعتا از اصطلاحات خاصی در گفتار خود استفاده می‌کند:
«یه جورایی یکی بود یکی نبود. نه این‌که اون یکی اصلا نباشه، اون هم بود، ولی با کوچه علی چپ بیشتر حال می‌کرد. یعنی دوست داشت بیشتر نباشه، تا این‌که باشه و خودش رو قصه کنه، بشه مَچل یه مشت بچه مچه که دماغ‌شون هم آویزونِ و سخت دلتنگ ننه‌ان که براشون قصه بگه...»(«شب رستگاری لق‌لقوی خالی‌بند بی‌کس و کار»، ص 65)

پژمان تیمورتاش در مجموعه داستان«تهران-28» از ضرب‌المثل‌ها هم بهره برده است:
«...عدل اون شبی که موش از سوراخ گوش‌مون بلغور قاپ می‌زد و شیپیش‌ها هم تو جیب‌هامون ختم منیژه خانوم گرفته بودن، انگار که بذر مرده پاشیده باشن تو چهارراه، پرنده هم پر نمی‌زد چه برسه یه کلنگی که بیاد بگه ممد سلمونی خرت به چند؟ ...»(«نیویورک»، ص 5)

نویسنده همچنین به بی‌خبری آدم‌ها نسبت به دنیای پیرامونشان اشاره می‌کند:
«کاسب‌ها که سر شب تخته می‌کردن و شصت‌تیر می‌رفتن ور دل زن و بچه‌شون خودشون رو می‌بستن به حمید لولایی شبکه سه...باکلاس‌هاشون هم که فوتبالی بودن، کریس رونالدو رو بغل می‌کردن، ولوم عربده فردوسی‌پور و مزدک و خیابانی را هم تا اِندش میدن بالا که یه موقع خدایی نکرده خبردار نشن بیرون از چهار دیواری‌شون، که عین سگ چسبیدن به‌ش، چه هیهاتی تو محل به‌پاست...»( «تاکسی برگشتی»، ص 19)

او علاوه بر اسم‌های خاص و آشنا چون حمید لولایی و عادل فردوسی‌پور و جواد خیابانی به داستان‌ها و شخصیت‌های آشنا هم اشاره می‌کند:
«همه چیز از وقتی شروع می‌شه که پینوکیو تصمیم می‌گیره یه جورایی دیگه یه عروسک چوبی نباشه؛ حالا این داستان از کجا آب می‌خوره؟ کی زیر سر این بچه می‌شینه و می‌ره تو کار تیلیت کردن مخش که تو هم می‌تونی آدم بشی؟» («شب رستگاری لق‌لقوی خالی‌بند بی‌کس و کار»، ص 66)

 

 

«نیویورک، تاکسی برگشتی، شب رستگاری لق‌لقوی خالی‌بند بی‌کس و کار، میثم کوزت و شیشه‌های نوشابه تو اون شب برفی میدون تجریش و تهران-28» که عنوان کتاب از آن گرفته شده، داستان‌های این مجموعه هستند.

مجموعه داستان«تهران-28»، نخستین مجموعه پژمان تیمورتاش است که از سوی نشر پیدایش در 1500 نسخه و به قیمت 6000 تومان منتشر شده است.

کد خبر 2307009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha