۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۵۰

ادیب خبر داد:

درصدد توسعه بازارهای هدف صادرات صنایع دستی استان اصفهان هستیم

درصدد توسعه بازارهای هدف صادرات صنایع دستی استان اصفهان هستیم

اصفهان – خبرگزای مهر: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به تاسیس دفتر صادرات در معاونت صنایع دستی، گفت: با ایجاد این دفتر امیدواریم گام های موثری در راستای رفع مشکل صادر کنندگان صنایع دستی و بهره مندی آنان از جوایز صادراتی برداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد ادیب ظهر دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: با توجه به تعیین کاربری های فروشگاه های واقع در میدان امام (ره) به عنوان صنایع دستی به هیچ عنوان برای فعالیت خرازی ها در این میدان مجوزی صادر نشود.

وی افزود: افزایش فروشگاه های خرازی در میدان نقش جهان بر دیدگاه گردشگرانی که کیلومترها مسیر را برای بازدید از این میدان تاریخی و صنایع دستی آن به ایران سفر می کنند، تاثیر  منفی می گذارد.

 معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان  تاکید کرد: تمام تلاش ما این بوده است که میدان تاریخی نقش جهان اصفهان به عنوان نگین گردشگری پایتخت فرهنگی جهان اسلام از صنایع دستی قاچاق و چینی پاکسازی شود.

وی با اشاره به ترویج فروش صنایع دستی غیر بومی در کشور افزود: لازم است مسئولان ذی ربط برای سامان دادن به واردات بی رویه صنایع دستی خارجی و به ویژه چینی اقدامات لازم را انجام و در تمام فروشگاه های صنایع دستی کشور فروش صنایع دستی تقلبی و قاچاق را ممنوع اعلام کنند.

ادیب با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای صنایع دستی خارجی موجود در بازار به صورت قاچاق به کشور وارد شده، تصریح کرد: این صنایع تقلبی نه تنها از لحاظ هنری قابل توجه نیستند بلکه از مواد اولیه غیر استاندارد تهیه شده و به جای صنایع دستی ایرانی به مردم فروخته می شود بنابراین این گونه واردات به فروش و رونق  صنایع دستی بومی آسیب جدی وارد می سازد.

وی ادامه داد: البته این نکته نیز قابل ذکر است که واردات صنایع دستی از مبادی قانونی کشور و با دریافت گواهی سلامت از سازمان استاندارد، هیچ مشکلی برای صنایع دستی داخلی ایجاد نمی کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره تاسیس دفتر صادرات در معاونت صنایع دستی  تاکید کرد: با ایجاد این دفتر امیدواریم گام های موثری در راستای رفع مشکل صادر کنندگان صنایع دستی و بهره مندی آنان از جوایز صادراتی برداریم.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی استان اصفهان همچنان بازارهای سنتی خود در کشورهای اروپای غربی، فرانسه، آلمان ، ایتالیا و حوزه خلیج فارس را حفظ کرده است،  اضافه کرد: همچنین درصدد توسعه بازارهای هدف صادرات صنایع دستی استان اصفهان هستیم تا صنایع دستی استان اصفهان به کشورهای آمریکای جنوبی، شمال آفریقا و آسیای میانه نیز صادر شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه با اشاره به بودجه معاونت صنایع دستی استان اصفهان تاکید کرد: از 5 سال پیش تاکنون این بودجه 400 میلیون تومانی  هیچ گونه رشدی نداشته است ضمن اینکه میزان تحقق این بودجه در سال گذشته 19 درصد بود.

وی با اشاره به اینکه اصفهان پایتخت صنایع دستی کشور محسوب می شود، تاکید کرد: 289 رشته صنایع دستی ثبت شده در کشور وجود دارد که از این میان 192 رشته متعلق به استان اصفهان بوده است.

ادیب تصریح کرد: با وجود محدویت های مالی در طول سال های گذشته هیچ رشته ای از صنایع دستی استان اصفهان منسوخ نشده و تعدادی از رشته های در معرض خطر صنایع دستی مانند ماشته بافی، ترمه بافی، قفل سازی، نمد بافی و گلابتون سازی نیز احیاء شده است.

وی با اشاره به برخی مشکلات گردشگران خارجی بیان داشت: بد اخلاقی تعدادی از راهنمایان تورهای گردشگری و همچنین تبانی برخی از فروشگاه ها  برای گرانفروشی که تضییع حقوق خریدار می شود از آن جمله است و البته این دو موضوع برای رسیدگی به معاونت صنایع دستی کشور ارجاع شده است.

کد خبر 2307828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha