۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۸:۰۲

مهر گزارش می دهد؛

سدی که از مقابل "معشوره" برداشته شد/ جاری شدن حیات در رگهای پروژه نیمه جان

سدی که از مقابل "معشوره" برداشته شد/ جاری شدن حیات در رگهای پروژه نیمه جان

کوهدشت - خبرگزاری مهر: بالاخره پیگیری های و فریادهای به حق مردم لرستان برای اجرای پروژه ای حیاتی نتیجه داد تا با پیگیریهای استاندار لرستان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی حیات به رگ های پروژه های نیمه جان معشوره بازگردد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته جلسه ای با حضور معاون رئیس جمهور، مسئولان امر در وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، استاندار لرستان و الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت و محمد تقی توکلی نماینده مردم الیگودرز تشکیل و پس از ماهها معلق بودن سد معشوره، این پروژه پایش به زمین سفت رسید.

این موضوع که پس از ماهها پیگیری مسئولان استان محقق شد موجب برداشتن شدن سدی جدی از مسیر این پروژه حیاتی شد، پروژهای که به اندازه همه سدهای در دست اجرای استان برای مردم لرستان عایدی دارد به طوریکه همه 13 سد با کارکرد کشاورزی موجود در صورت تکمیل نزدیک به 38 هزار هکتار از اراضی استان را سیراب می کند ولی معشوره به تنهایی قابلیت آبیاری 36 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را دارد.

الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر از رفع شک و شبهه ها در مورد اجرای عملیات سد معشوره و قطعی شدن ادامه این پروژه از نظر دولت خبر داد.

وی گفت: در جلسه ای که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، معاونین وزیر نیرو، معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور و استاندار لرستان در تهران برگزار شد، پیرامون پروژه سد معشوره به بحث و تبادل نظر پرداخته شد.

ملکشاهی که خود نیز در این جلسه حضور داشته است، ادامه داد: در این جلسه صحبت های مختلفی پیرامون روند اجرای پروژه سد معشوره عنوان و مسائل مختلف مطرح شد.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نهایت جمع بندی جلسه این شد که برای ادامه عملیات سد معشوره هیچ گونه شک و شبهه ای از جانب دولت وجود ندارد و تاکید شد که روند عملیات این پروژه ادامه یابد.

ملکشاهی بیان داشت: در این جلسه از مبلغ 35 میلیارد دلار فاینانس کشور یک میلیارد و 300 میلیون دلار به عنوان سهم لرستان در نظر گرفته شد و تاکید شد بخش مهمی از این مبلغ برای تسریع دراجرای سد معشوره تزریق شود.

وی با ابراز خرسندی از رفع مشکل اجرای عملیات سد معشوره، از معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو تقدیر و تشکر کرد و افزود: باید از استاندار لرستان به خاطر تلاش های دلسوزانه و جدی اش هم تشکر کرد که باعث شد مشکلات پیش پای اجرای این پروژه حیاتی و مهم برداشته شود.

بنابر این گزارش این سخنان در حالی مطرح می شود که هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در گفتگو با مهر از ابلاغ قرارداد مربوط به سد معشوره با رفع مشکلات آن در جلسه روز گذشته با مسئولان خبر داد.

وی با اشاره به سفر معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور به لرستان عنوان کرد: در سفر معاونان رئیس جمهوری بر ضرورت اجرای سد معشوره به عنوان پروژه ای حیاتی برای لرستان تاکید شد که خوشبختانه با نگاه مثبت دولت پیگیری ها در این زمینه به نتیجه قطعی رسید و سد معشوره با رویکرد کشاورزی در استان عملیاتی خواهد شد.

پیش از این اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه سفر به لرستان و در فرودگاه خرم آباد در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد وضعیت احداث سد و نیروگاه معشوره در این استان گفته بود که موضوع احداث این پروژه در شورای عالی آب مطرح شده و مصمم هستیم در راستای رفع مشکل سد معشوره قدم برداریم.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور نیز که اخیرا به لرستان سفر کرده بود در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه لرستان با تاکید بر ضرورت شکوفایی قابلیتهای استان در بخش آب گفته بود که رفع مشکلات موجود در زمینه پروژه های آبی لرستان در دستور کار قرار داد.

سد معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی هشت سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولتهای مختلف به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده هایی که سالهاست بین النهرین لرستان را در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه داشته است.

این سد قرار است که به صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در 40 کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در 45 کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب مورد نیاز 36 هزار هکتار از اراضی منطقه که هر ساله شاهد خسارات خشکسالی هستند را تامین کند.

حجم ذخیره آب این سد 1.6 میلیارد مترمکعب است و در صورت بهره برداری خواهد توانست که در بیکارترین استان کشور 12 هزار شغل ایجاد کند.

همچنین برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان 271 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شده که از میزان آب علاوه بر بخش کشاورزی، 17 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و 6 میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.

جمیع این مزایا از سد معشوره پروژه ای حیاتی برای استان لرستان ساخته است، پروژه ای که امروز با شدت گرفتن تب خشکسالیها در انبار غله لرستان و تشنگی مردمان این دیار به عنوان مطالبه ای جدی از سوی مردم بارها مطرح شده است.

این در حالیست که اواخر سال گذشته اجرای پروژه سد معشوره در شورای تخصصی آب رد شد تا به همین راحتی پروژه ای که آمال و آرزوهای مردم لرستان به آن گره زده شد روی هوا معلق باقی بماند.

در این مدت رایزنیهای متعددی از سوی مسئولان و رسانه های استان برای رساندن صدای مردم به متولیان امر در وزارت نیرو صورت گرفته تا استاندار لرستان از تغییر نظر مسئولان و قطعی شدن اجرای این پروژه حیاتی خبر دهد.

کد خبر 2309077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha