۲۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳

در گفتگو با مهر

مدیرکل دفتر تجسمی ارشاد به چالش‌ها پاسخ داد/ پایان قهر بدنه دولتی با هنرمندان

مدیرکل دفتر تجسمی ارشاد به چالش‌ها پاسخ داد/ پایان قهر بدنه دولتی با هنرمندان

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری 5 دوسالانه در سال جاری، برگزار نشدن دوسالانه های مجسمه سازی و سفال، تغییراتی در برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر و نظرش درباره بیانیه 117 هنرمند درباره موزه هنرهای معاصر تهران، همراهی بیشتر مدیریت دولتی با هنرمندان تجسمی سخن گفت.

مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سه سوال مختلف در زمینه برگزاری دوسالانه ها هنری در سال 93، رویکرد مرکز هنرهای تجسمی در برگزاری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و علت معرفی نشدن دبیر این جشنواره تاکنون و همچنین نظراتش درباره بیانیه 117 هنرمند عرصه هنرهای تجسمی در خصوص تنزل یافتن جایگاه و شأن موزه هنرهای معاصر تهران پاسخ گفت.

انجمن های تخصصی «منسجم» می توانند مجری برگزاری دوسالانه باشند

ملانوروزی در آغاز درباره رویکرد مرکز هنرهای تجسمی در برگزاری دوسالانه ها توضیح داد: رويكرد دفتر هنرهاي تجسمي در اين دوره، تعامل و مشاركت با انجمن هاي هنري در برگزاري دوسالانه ها و واگذاري اجراي دوسالانه ها به انجمن هاست. انجمن هاي تخصصي كه انسجام و جايگاه مناسبي دارند مي توانند مجري فعاليت هاي هنري از جمله دوسالانه ها باشند. با اين نگاه جلساتي را با انجمن ها برگزار كرديم و به توافق رسيديم تا همكاري دفتر هنرهاي تجسمي با انجمن ها تحقق يابد.

وی با بیان این که دوسالانه ها حرفه اي ترين رويدادهاي تجسمي هستند، ادامه داد: مي بايست شرايط و برنامه ريزي به نحوي باشد كه ماحصل دو سال فعاليت هنرمندان حرفه اي هنرهاي تجسمي در دوسالانه ديده شود. در واقع دوسالانه جاي استعداديابي نيست بلكه فضايي براي ارائه تازه ترين آثار حرفه اي رشته هاي هنرهاي تجسمي است و با حضور هنرمندان حرفه اي جايگاه دوسالانه تعريف مي شود. ما تلاش داريم اين نگاه در دوسالانه ها محقق شود و به اين منظور دوسالانه ها با مشاركت انجمن ها يا توسط آنها برگزار مي شود.

لزوم حضور هنرمندان حرفه ای در دوسالانه ها

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران از امکان نمایش آثار هنرمندان  ایرانی در دیگر کشورهای جهان خبر داد و با تأکید بر لزوم حضور هنرمندان حرفه ای در دوسالانه ها گفت: برنامه ديگري كه براي دوسالانه ها در نظر داريم اين است كه بتوانيم آثار دوسالانه را كه بيانگر بضاعت حرفه اي امروز رشته هاي هنرهاي تجسمي است در بعضي از كشورهاي ديگر نيز نمايش دهيم. دوسالانه اگر با حضور هنرمندان شاخص و حرفه اي برگزار شود، مي توان آثارش را به ديگر كشورها برد و توان هنر ايران را نشان داد اما اگر هنرمندان حرفه اي در دوسالانه حضور نداشته باشند و فقط جوانان آثارشان را ارائه كنند، دوسالانه ديگر بيانگر همه توان هنر ما نخواهد بود.

او ابراز امیدواری کرد که با تعامل و مشاركت هنرمندان و انجمن ها، دوسالانه ها در سطح كيفي مطلوب و حرفه اي برگزار شوند و از سوي ديگر بتوانيم تقويم مشخص و منظم دوسالانه ها را تنظيم كنيم تا در زمان مشخص برگزار شوند.

برگزاری دوسالانه های مجسمه سازی و سفال ممکن نیست

ملانوروزی درباره دوسالانه هایی که قرار است تا پایان سال 93 برگزار شوند، توضیح داد: در جلسه با انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران توافق شد كه يازدهمين دوسالانه بين المللي پوستر تهران  با مشاركت دفتر هنرهاي تجسمي و انجمن، دي ماه سال جاري در تهران برگزار شود كه به زودي با تعيين دبير، فراخوان دوسالانه اعلام خواهد شد.

وی افزود: برگزاري سيزدهمين دوسالانه عكس ايران در سال جاري نيز قطعي شده است و با تفاهم بين دفتر هنرهاي تجسمي و انجمن عكاسان ايران، سيزدهمين دوسالانه توسط انجمن در سال جاري برگزار مي شود. اين دوسالانه نيز در مرحله تعيين دبير است و بعد از آن فراخوان اعلام مي شود.

ملانوروزی از برگزاری جلسات مقدماتي براي همكاري مشترك با انجمن نقاشان ايران نيز خبر داد و اضافه کرد: در این جلسه مقدماتی، موضوع نهمين دوسالانه نقاشي نيز مطرح شد و اميدواريم در جلسات بعدي مقدمات برگزاري دوسالانه با همكاري انجمن نقاشان نيز فراهم شود.

او درباره دوسالانه نگارگری هم گفت: نهمين دوسالانه نگارگري نيز در نشستي با انجمن نگارگري ايران طرح شد و كليات مورد توافق قرار گرفت و جلسات و نشست هاي بعدي نيز براي تصميم گيري درباره دوسالانه انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی با اشاره به برپایی دوسالانه خوشنویسی در سال جاری بیان کرد: سومين دوسالانه خوشنويسي، نخستين دوسالانه امسال است كه با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين شهريورماه سال جاري در قزوين برگزار مي شود. هنرمندان و خوشنويسان پيشكسوت و شاخص در شوراي سياستگذاري دوسالانه حضور دارند و بر اساس نظرات و پيشنهادهای آنها براي دوسالانه برنامه ريزي شده است.

دوسالانه های مجسمه سازی و سفال و سرامیک به ساماندهی انجمن هایشان نیاز دارند

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران درباره دوسالانه های مجسمه سازی و سفال و سرامیک هم توضیح داد: دوسالانه‌هاي مجسمه سازي و سفال نيز كه دوره هاي قبلي آنها در سال 1390برگزار شد، بر اساس زمانبندی مي بايست سال گذشته دوره بعدیشان برگزار می شد. انجمن مجسمه سازان ايران و انجمن هنرمندان سفالگر در حال حاضر به ساماندهي و تقويت نياز دارند كه با حضور فعال هنرمندان، اين انجمن ها ساماندهي خواهند شد. با توجه به اينكه مجسمه سازي هنري كاربردي است و در اماكن و فضاهاي عمومي مي تواند استفاده شود رايزني هايي را با مناطق آزاد و زيباسازي شهرداري داريم كه با همكاري اين مراكز دوسالانه مجسمه سازي برگزار شود تا امكان استفاده بهتر از آثار دوسالانه به عنوان آثار حرفه اي در فضاهاي عمومي و شهري فراهم شود. البته برگزاري اين دوسالانه ها با توجه به تعدد دوسالانه ها و نياز به برنامه ريزي و هماهنگي در سال جاري ممكن نيست.

منتخب آثار دوسالانه ها راهی جشنواره فجر می شود

ملانوروزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره شیوه برگزاری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سال جاری و زمان تعیین دبیر این جشنواره هم گفت: جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر در اين چند سال فعاليت ها و تاثيراتي داشته اما چنين رويدادي مي بايست با نگاه حرفه اي تری دنبال شود. به اين منظور در اين دوره جشنواره فجر با تغييراتي برگزار خواهد شد و منتخبي از آثار برتر هنرهاي تجسمي كه در جشنواره ها و دوسالانه هايي كه در سال جاري برگزار مي شود، در جشنواره فجر به نمايش گذاشته مي شود و در رشته هاي ديگري نيز كه امسال دوسالانه ندارند آثاري انتخاب خواهد شد و به جشنواره فجر مي آيد.

وی افزود: بخش هاي ديگر جشنواره مانند فيلم هاي مستند هنرهاي تجسمي نيز همچنان در جشنواره خواهد بود. در نظر است جشنواره اي كه به نام فجر برگزار مي شود آثار كيفي و با ارزش هنري قابل قبولي را ارئه كند که در اصل جشنواره جشنواره ها خواهد بود. بنابراين براي هفتمين دوره جشنواره تجسمي فجر فراخوان براي شركت در همه رشته ها اعلام نخواهد شد و آثار منتخب دوسالانه ها و آثاري كه از هنرمندان انتخاب مي شود در جشنواره بزرگ فجر ارائه مي شود. با اين رويكرد آثار حرفه اي و كيفي از رشته هاي مختلف در كنار هم در جشنواره نمايش داده مي شود و به نوعي جشنواره جشنواره ها را در فجر خواهيم داشت.

استقبال ملانوروزی از بیانیه 117 هنرمند تجسمی درباره موزه هنرهای معاصر تهران

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران در جواب به سوال دیگر مهر درباره واکنش مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران نسبت به دغدغه های 117 تن از هنرمندان درباره جایگاه و نقش موزه هنرهای معاصر تهران توضیح داد: موزه هنرهاي معاصر تهران و دفتر هنرهاي تجسمي از نظرات، پيشنهادات و انتقادات هنرمندان و كارشناسان استقبال مي كند. بيانيه 117 هنرمند هنرهاي تجسمي در این زمینه، مايه خوشحالي است كه هنرمندان اين رشته نيز در يك خواست گروهي نظرات و پيشنهادات كارشناسي و حرفه اي خود را مطرح كردند. ما هم با اين هنرمندان عزيز كه دغدغه هنري و حرفه اي خود را بيان كرده ‌اند هم‌نظريم و آنچه در سال هاي گذشته اتفاق افتاده به جايگاه موزه آسيب رسانده است.

او تصریح کرد: موجب مباهات و خرسندي است كه هنرمندان در اين دوره، روزنه اميد  و عزم و اراده اي ديده اند كه نظرات، دغدغه ها و پيشنهادهاي خود را بيان كنند و اميدواريم اين حركت در ارائه انتقادها و ديدگاهها تداوم داشته باشد.

ملانوروزی ادامه داد: شايد اگر هنرمندان، انجمن ها و نهادها در اين سال ها جدي تر دغدغه ها و خواسته هاي خود را طرح مي كردند، امروز آسيب هاي كمتري در موزه هنرهاي معاصر تهران هنرمندان و هنردوستان را آزار مي داد. در عين حال بايد شرايط و امكانات هر زمان و سياست هاي بالادستي را هم در نظر گرفت چرا که قطعاً بيست سال قبل مطالبات هنرمندان چيز ديگري بوده و هر دوره اي مطالبات خودش را دارد.

اجرایی شدن دغدغه های هنرمندان درباره موزه معاصر

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی بر بازیابی جایگاه واقعی موزه هنرهای معاصر تهران تأکید کرد و گفت: در دوره جديد فعاليت موزه هنرهاي معاصر تهران، همه تلاش بر اين است كه موزه جايگاه خود را باز يابد، هر گونه نمايشگاهي كه شأن موزه را خدشه دار كند در موزه جايي نخواهد داشت در همین راستا نخستين برنامه نمايشگاهي دوره جديد فعاليت موزه به نمايش آثار گنجينه اختصاص يافته است؛ نمايشگاهي كه بخش عمده اي از آثارش تاكنون ديده نشده و به هنرمندان شاخص، تاثيرگذار و جريان ساز جهان تعلق دارد.

او در ادامه تصریح کرد: عمده پيشنهادهاي طرح شده هنرمندان از دغدغه هاي جدي ما به عنوان مسئولان فعلي موزه هنرهاي معاصر تهران نيز هست و برنامه هايي را هم براي رفع آسيب ها و كاستي ها آغاز كرده ايم. با توجه به نيازها و ضرورت هاي فراوان موزه هنرهاي معاصر تهران و كمبودهايي كه به لحاظ اعتباري و بودجه اي وجود دارد، رفع اين دغدغه ها و ضرورت ها، حمايت ها و فرصت هاي زيادي نياز دارد. اما اين اطمينان را مي دهيم كه نگاه و هدف اصلي ما با نظرات هنرمندان منطبق است و در حد امكان و توان تلاش خواهيم كرد.

ملانوروزی در پایان یادآور شد: در همين چند ماهه رايزني هايي براي همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران با موزه ها و مراكز معتبر هنري جهان و تبادل آثار هنري انجام شده و مقدماتي نيز فراهم شده است كه اميدواريم به زودي نتايج آن مشاهده شود. درباره موارد ديگر مانند نگهداري و مرمت آثار، فراهم كردن امكانات آموزشي، تهيه كاتالوگ آثار گنجينه با تصاوير و مشخصات و ... برنامه ريزي شده كه بخشي از آن مثل كتاب گنجينه و امكانات آموزشي، سينماتك و موضوعات پژوهشي وارد مرحله اجرايي شده است.
 

کد خبر 2309371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha