۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۲۰

نخعی نژاد:

خشکسالی اخیر درآمد روستائیان را به مرز بحران رسانده است

خشکسالی اخیر درآمد روستائیان را به مرز بحران رسانده است

بیرجند- خبرگزاری: معاون امور هماهنگی و عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: خشکسالی اخیر درآمد روستائیان را بحرانی کرده است که باید در این خصوص با ایجاد اشتغال پایدار زمینه ماندگاری روستائیان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، همایون نخعی نژاد ظهر چهارشنبه درهمایش توسعه پایدار روستایی و مشارکت اقتصادی روستائیان با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور است، اظهارکرد: درحال حاضر در این استان 11 شهرستان، 25 بخش، 28 شهرو 61 دهستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت خراسان جنوبی 735 هزار نفر است، افزود: از این جمعیت 318 هزار نفر در مناطق روستایی استان سکونت دارند که 43.5 درصد جمعیت استان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: عمده درآمد اقتصادی روستائیان استان در زمینه دامداری و کشاورزی است، عنوان کرد: دردهه اخیر  تولید صنایع دستی دراستان کمرنگ شده است ولی در گذشته صنایع دستی استان بخصوص صنعت فرش در جامعه جهانی نقش ارزنده ای داشته است.

نخعی نژاد با بیان اینکه با توجه به خشکسالی های اخیر بسیاری از روستا های استان خالی از سکنه شده است، اظهار کرد: این عامل درآمد روستائیان استان را بحرانی کرده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی 460 کیلومتر مرز مشترک با کشورافغانستان دارد، افزود: این برای استان یک فرصت است که روستائیان ما بتوانند در زمینه واردات و صادرات درآمد اقتصادی خودشان را افزایش دهند.

وی درپایان ادامه داد: باید اشتغال پایدار در روستا های استان گسترش داده شود.

فرهنگ غنی روستائیان زمینه سازی ایمن سازی ازآسیب‌های بیگانگان است

محمدرضا رجبی مقدم، فرماندار شهرستان فردوس نیز دراین جلسه با بیان اینکه فرهنگ غنی روستائیان زمینه سازی ایمن سازی ازآسیب‌های بیگانگان است بیان کرد: امروز شناخت دقیق از مسائل مربوط  به روستاها در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در تحقق اهداف عالیه نظام در امور توسعه روستایی از اهمیت ویژه برخودار است.

وی با اشاره به اینکه توسعه و عمران روستایی در چند دهه اخیر یکی از دغدغه های اصلی مسئولین نظام بوده است،افزود:اما مطالعات صد ساله اخیر در وضعیت روستاهای کشور  حاکی از آن است که توسعه روستایی از برنامه مدونی پیروی نکرده است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه  زیر ساخت های ایجاد شده در روستا ها بعد از انقلاب به دلیل مبتنی نبودن برخی از این زیر ساخت ها بر توسعه ای با افق بلند و پایدار این اقدامات هزینه های مضاعفی برای روستائیان در پی داشته است.

رجبی مقدم با اشاره به اینکه توسعه ملی هر کشور وابسته به توسعه همه جانبه مناطق روستایی آن کشور است افزود: تثبیت امنیت در مناطق کویری و مرزی، بدون توسعه روستاها امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه اختصاص اعتبار بیشتر به مناطق روستایی و محروم موجبات ایجاد اشتغال و افزایش تولید و مهار بیکاری را در پی دارد، افزود: بسیاری از مشکلات حاشیه نشینی شهرها نتیجه مهاجرت ناخواسته روستائیان است.

وی ادامه داد: مناطق روستایی ما دارای فرهنگ مذهبی غنی و بکر بوده که توجه به آن موجب ایمن سازی از خطرات و آسیب های فرهنگ بیگانه را خنثی می کند.

کد خبر 2309715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha