۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۳

نوبخت:

تورم کشور 26 درصد و تورم نقطه به نقطه 17 درصد است

تورم کشور 26 درصد و تورم نقطه به نقطه 17 درصد است

رشت - خبرگزاری مهر: معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئیس جمهوری با بیان اینکه يکي از اهداف دولت کاهش تورم و افزايش توان اقتصادي مردم است، گفت: هم اکنون تورم کشور 26 درصد و تورم نقطه به نقطه 17 درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت شامگاه جمعه در همايش پيشرفت و توسعه گيلان با نگاه به عملکرد يک ساله دولت تدبير و اميد که در رشت برگزار شد، افزود: گام به گام و با برنامه ريزي بايد بتوان اقتصاد کشور را اصلاح و تورم را به صفر رساند.

وي اظهار داشت: با برنامه ريزي صحيح مي توان همه مشکلات جامعه را حل کرد و گروه هاي رقيب هم به دولت باید فرصت دهند تا مشکلات جامعه رفع شود.

 معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئیس جمهوری ادامه داد: براین اساس به آنها اطمينان داده می شود که ملت در اين روند سرافراز شود.

وی با بیان اینکه دولت بدون جنگ و يا تنشي در روابط بين المللي مي خواهد از حقوق ملت دفاع کند و منبع درآمدهاي نفت را افزايش دهد، گفت: در همان آغاز کار دولت با دو مشکل اساسي داخلي و خارجي مواجه بوده از يک سو اجازه فروش بيش از يک ميليون بشکه نفت خام را نداشت و از طرفي هم با مشکل داخلي عدم تحقق درآمدهاي کشور و تورم بالاي 40 درصد مواجه بوده است.

سخنگوي دولت افزود: تورم بيش از 40 درصد که يک تورم کم سابقه در کشور محسوب مي شود به همراه رشد منفي پنج و هشت دهم درصد اقتصادي در کشور از جمله مشکلاتي بوده که پيش پاي دولت قرار داشت.

وي اظهار داشت: دولت در بعد خارجي نيز با چهار قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران مواجه بوده و با اينکه توان توليد و فروش نفت تا چهار ميليون بشکه در کشور وجود داشته اما به ايران اجازه فروش نفت و صادرات بيش از يک ميليون بشکه داده نمي شد و همزمان لايحه اي در کنگره آمريکا در حال تدوين بود که بتواند اين ميزان فروش نفت را به زير 500 هزار بشکه برساند.

نوبخت ادامه داد: با وجود این، دولت با انبوهي از مطالبات و انتظارات مردم مواجه بوده که باید اقدام هایي انجام دهد تا بتواند اين انتظارات را برآورده کند.

وی اظهار داشت: دولت در يک سال اخير خدمت خود، توانست در کشور انضباط مالي ايجاد کند و این در حالیست که در آذرماه سال گذشته لايحه بودجه را به مجلس ارائه شد و با کنترل اقتصاد بخشي از خواسته ها و انتظارات مردم را برآورده گشت.

سخنگوي دولت ادامه داد: تاکنون بيش از دو هزار و 500 ميليارد تومان بدهي سال هاي گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و يک هزار و 900 ميليارد تومان بدهي گذشته آموزش و پرورش پرداخت شده است.

وي به خسارت سيل اخير استان مازندران اشاره کرد و گفت: طی دو مرحله و در مجموع سه هزار و 600 ميليارد تومان به مازندران پرداخت شده و 110 هزار ميليارد تومان کمک هاي بلاعوض در اختيار اين استان قرار گرفته ضمن اينکه با استمهال بازپرداخت وام خسارت ديدگان به مدت دو سال موافقت شده است.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئیس جمهوری افزود: براي رفع مشکلات کشور به برنامه ريزي نياز است به همين دليل این معاونت درحال تدوين برنامه ششم توسعه و پيشرفت کشور بوده که تا شهريورماه امسال آماده مي شود.

وی اظهار داشت: برنامه ريزي توسعه آمايش در کشور در حال اجراست که براساس اين برنامه، استان هاي کشور به چند منطقه استاني تقسيم مي شوند و هر استان علاوه بر اينکه بايد برنامه استان خود را تهيه کند، بايد در تدوين برنامه منطقه اي نيز مشارکت داشته باشد.

نوبخت ادامه داد: مجلس شوراي اسلامي به معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري اجازه داده که 35 ميليارد دلار فاينانس امسال در کشور توزيع شود که اين اعتبارات قابليت جذب در استان ها را دارد و در صورتي که هر استان نتواند آن را جذب کند، به استان هاي ديگر اختصاص داده خواهد شد.

مشاور معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهورنيز در اين همايش گفت: بخش عمده‌ گيلان از منابع کشاورزي برخوردار است و در حال حاضر وضعيت چاي، زيتون، ابريشم و صيد و صيادي به عنوان سرمايه استان با مشکلاتی روبرو بوده است.

عبدالغفار شجاع افزود: در وضعيت کنونی پيام مقام معظم رهبري با نامگذاري سال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي» راهنماي مسير است و افراد بايد دوباره با عزم ملي وارد عرصه شوند براین اساس نمايندگان ادوار و بنياد توسعه و انديشه و ديگر گروه ها آماده هستند تا گيلان را نجات دهند.

کد خبر 2310982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha