۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۵

آل اسحاق:

نظام بانکی از ریل اصلی خارج شده‌است/ اقتصاد از عوامل مهم در موفقیت نظام

نظام بانکی از ریل اصلی خارج شده‌است/ اقتصاد از عوامل مهم در موفقیت نظام

مشهد – خبرگزاری مهر: رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بهره برداری ما از منابع حداقل است و اشتغال تحصیل کرده‌های ما در رشته‌های غیرمرتبط با رشته اصلی خود نشان از صحت این امر دارد، همچنین نظام بانکی ما از ریل اصلی خود خارج شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی آل اسحاق شب گذشته در جمع نماز گزاران مسجد حضرت ابولفضل(ع) مشهد به شکل گیری و اهداف اقتصاد مقاوتی با عنوان اقتصاد مقاومتی تنها راهبرد برای رهایی از بحران پرداخت.

وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی که فرمودند همه کشور به همراه تمام ظرفیت باید وارد این عرصه شوند، عنوان کرد: اقتصاد چه در زمینه خانواده، شرکت و یا کشور یک رشته فعالیت است که اگر به آن درست عمل شود باعث سعادت می شود.

آل اسحاق در ادامه افزود: کسی که علم اقتصاد ندارد قسمتی از عمر و منابع خود را بیهوده تلف خواهد کرد و این دانش در هر قالب قابل اهمیت است.

اقتصاد در کشور ما یکی از عوامل مهم در موفقیت نظام است

معاون وزیر بازرگانی پیشین کشور گفت: با بیان این که اقتصاد در کشور ما یکی از عوامل مهم در موفقیت نظام است گفت: ما منابع و ظرفیت خوبی, برای اقتصادی خوب مانند منابع طبیعی، نیروی انسانی، امکانات و موقعیت جغرافیایی عالی که به گفته غربی‌ها قلب تپنده کره زمین است را داریم ومجموع اینها را اگر جمع ببندیم نشان دهنده ظرفیت بالای ما نسبت به تمام کشورهای منطقه است.

آل اسحاق اظهار کرد: ولی متاسفانه این پتانسیل بالا با خروجی ما در این زمینه برابر نیست و هماهنگی ندارد و ما می توانیم با اقتصاد مقاومتی این را برابر کنیم.

وی گفت: بعد از انقلاب ما محدودیت های بسیاری مانند هشت سال جنگ تحمیلی و وجود صاحب نظران زیاد اقتصادی را داشتیم و انقلاب اسلامی هم کریمانه اجازه داد همه ایده ها در کشور پیاده شود و همه را به قیمت گزاف در این 35 سال تجربه کردیم و به دلیل اعتقادات برخورد ویژه‌ای با دنیا انجام دادیم که باعث شد نتوانیم در این زمینه پیشرفت خوبی داشته باشیم و نتیجه این کش مکش ها جایگاه فعلی ما را رقم زد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره  سیاست اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: خوشبختانه علی‌رغم همه پیشامدها مقام معظم رهبری مانند یک ناظر کشور را هدایت کرد و یک الگو جدیدی بیان کردند و اقتصاد مقاومتی جمع بندی از دید مقام معظم رهبری و همه صاحب نظران در این زمینه است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک نسخه که 35 سال وقت صرف آن شده را در 25 بند به نام اقتصاد مقاومتی  به نتیجه رسید و این بهترین طرح تا به الان برای هدایت کشور است.

عدالت از ارکان اقتصاد مقاومتی است

وی در ادامه عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی دارای ارکان و اصولی است که با بقیه سیاست‌های اقتصادی متفاوت است و آن آرمان‌ها و اعتقادهای ما است که با اقتصاد گره خورده است وآن حلال حرامی و عدالت است که با اقتصاد ما همراه است.

آل اسحاق اظهار داشت: واقعیت نگری آرمانی به معنای آن که هم دنیا و هم آخرت را برای ما داشتن و درون زا برون نگر به معنای توجه به داخل کشور و در ارتباط با دنیا از اصول اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه افزود: از دیگر اصول این سیاست تکیه به مردم است به این معنا که ما وقتی میتوانیم در زمینه اقتصادی به اوج برسیم که همه مردم در این عرصه فعال شوند و دیگر اینکه بتوانیم وابستگی را از صنعت نفت کم کنیم زیرا قیمت نفت دارای نوسان است و این در اقتصاد کشور اختلال ایجاد می‌کند ودولت در حال استفاده از نفت نسل آتی ما است و این نفت باید در زمینه صنعت کشور استفاده شود.

نظام بانکی ما از ریل اصلی خود خارج شده است

معاون وزیر بازرگانی پیشین کشور ادامه داد: بهره برداری ما از منابع حداقل است و اشتغال تحصیل کرده‌های ما در رشته‌های غیرمرتبط با رشته اصلی نشان از صحت این امر دارد و اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای به این موضوع کرده است و همچنین نظام بانکی ما از ریل اصلی خود خارج شده است.

وی در باره کار بانک اظهار کرد: بانک باید با جمع آوری پول های خورد پول های کلان را صرف صنعت کشور کند و نه در جهتی غیر از این و رابطه بین بانک‌ها با بانک مرکزی و مردم گسسته شده است و یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی سازمان دادن به این امرمهم است.

آل اسحاق درباره ارتباط بین الملل کشور گفت: برخی در کشور معتقد هستند که هیچ وقت نمی توان با دنیا یک تعامل خوب را داشت و برخی معتقدند چون آنها دارای قدرت هستند ما باید تابع آنها باشیم و نه این درست است و نه آن بلکه ما میتوانیم یک رابطه و تعامل خوبی با دنیا داشته باشیم.

وی با اشاره به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) گفت: حکومت جهانی که در آینده شکل خواهد گرفت از دین و اعتقادات ما است پس ما با زمینه‌سازی در این امر می توانیم با دنیا یک تعامل منطقی داشته باشیم و این تعامل منطقی در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری نیز است که اونها فهمیده اند باید ما را قبول کنند و البته ما هم باید با کلام و رفتار نیز نشان بدهیم که در شرایط برابر تعامل می کنیم و این یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است.

موفقیت بخش خصوصی از اصول اقتصاد مقاومتی است

وزیر اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: موفقیت بخش خصوصی, عدالت اجتماعی, تولید داخلی, امنیت غذایی و دارویی و کالاهایی استراتژیک همه از اصول اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی دو وجه دارد یک امرسلبی که اقتصاد باید توان ایستادگی در برابر تهدید های خارجی را داشته باشد و دیگر ایجابی که تحقق بخشیدن به آرمان های کشور است و ما می توانیم رشد و توسعه را در کشور داشته باشیم.

آل اسحاق درباره موفقیت این سیاست اظهار داشت: این که این امر شدنی است یا خیر باید دو نکته را متذکر شوم که در پشت این کلمه تمام تجربه کشور قرار گرفته است و دوم اینکه ظرفیت ما برای انجام این کار بسیار زیاد است.

وی در باره منابع موجود در ایران عنوان کرد: تقریبا تمامی جدول مندلیف در ایران موجود است و ما از این منابع 20 درصد هم استفاده نکردیم و به لحاظ موقعیت جغرافیایی با پانزده کشور همسایه هستیم که مناسبترین مکان برای همکاری در سرمایه گزاری هستند و برای این همکاری ها نیروی انسانی فعالی داریم.

رئیس اتاق بازرگانی کشور درباره دلیل مشکلات اقتصادی این 35 سال گفت: روابط بین الملل ما تنها 30 درصد در زمینه اقتصاد ایجاد اختلال کرده است و 70 درصد آن تدابیر اشتباه و نبود نیروی مناسب اقتصادی بوده است و علم اقتصاد دیمی نیست بلکه علمی است که باید آموزش داده شود و این علم خشنی است که با لطافت نمی توان با آن رفتار کرد.

وی در پایان با قرائت آیه‌ای از قران کریم عنوان کرد: ما اعتقاد داریم که یکی از عوامل فقر گناه است پس اگر مردم یک کشور می خواهد اقتصاد قوی داشته باشند باید تقوا پیشه کنند.

کد خبر 2312507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha