۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۲۷

مخالفت روسیه با پیشنهاد 1 میلیارد دلاری کی یف/

روسیه صادرات گاز به اوکراین را متوقف کرد

روسیه صادرات گاز به اوکراین را متوقف کرد

مخالفت طرف روسی با پیشنهاد کی یف موجب بی نتیجه ماندن مذاکرات مسکو-کی یف و قطع صادرات گاز به اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سی ان ان لحظاتی قبل از قطع صادارات گاز روسیه به اوکراین توسط شرکت گازپروم خبر داد.

دلیل این اقدام روسیه، به توافق نرسیدن مذاکره کنندگان دو کشور در مورد بدهی های گازی کی یف به مسکو است. گویا اوکراین در مجموع بیش از چهار میلیارد و 500 میلیون دلار به روسیه بواسطه وادرات گاز بدهکار است اما در مذاکرات شب گذشته نمایندگان کی یف پیشنهاد پرداخت یک میلیارد دلار را به نمایندگان مسکو داده بودند که طرف روسی با آن مخالفت کرده است.

بزرگترین صادر کننده گاز جهان تهدید کرده بود اگر اوکراین تا ساعت 10:30صبح امروز (دوشنبه ۲۶ خرداد) به وقت تهران بدهی ۱.۹۵ میلیارد دلاری‌اش را نپردازد صادرات گاز را به این کشور متوقف خواهد کرد.

در همین رابطه و برای حل این مشکل تا کنون چندین دور مذاکره با وساطت اتحادیه اروپا میان روسیه و اوکراین برگزار شده که آخرین مورد آن شب گذشته در بروکسل انجام گرفت.

گاز پروم حدود سه ماه پیش اوکراین را متهم کرد که بدهی‌هایش را به این شرکت نپرداخته از این رو تخفیفی را که برای فروش گاز به اوکراین در نظر گرفته بود لغو کرد.

در زمان ریاست جمهوری"ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور سابق اوکراین، روسیه هر هزار متر مکعب گاز را ۲۶۸ دلار به اوکراین می‌فروخت اما اکنون قیمت را به ۴۸۵.۵۰ دلار افزایش داده که بالاترین نرخ در اروپا است.

کی یف پیشتر اعلام کرده بود درصورتیکه روسیه قیمت گاز را به ۳۲۶ دلار برای هر هزار متر مکعب کاهش دهد حاضر است یک میلیارد دلار از بدهی خود را بپردازد اما "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه، اعلام کرده قیمت را از ۳۸۵ دلار در هر هزار متر مکعب پایینتر نخواهد آورد.

 

کد خبر 2312724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha