۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۴۹

مطالبات مردم الشتر از دولت/

زیرساختهای سرمایه گذاری تقویت شود/ مشکلاتی از بیکاری تا پروژه های عمرانی تاریخی

زیرساختهای سرمایه گذاری تقویت شود/ مشکلاتی از بیکاری تا پروژه های عمرانی تاریخی

الشتر - خبرگزاری مهر: شهرستان الشتر به رغم ظرفیتهای منحصر به فرد در بخش کشاورزی و دارا بودن خاک حاصلخیز و مرغوب با شهرت جهانی همچنان برای رسیدن به توسعه با چالشهای جدی و حلقه های مفقوده بسیاری مواجه است، موضوعی که چشم امید به تدبیر دولتمردان دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، از آنجا که مردم به طور 100 درصدی در مواجهه با نتایج عملکرد و اقدامات مسئولان هستند ارزیابی و دسته بندی خواسته های مردم می تواند به عنوان یک مسیر حرکت برای مسئولان در نظرگرفته شود.

این در حالیست که بخش زیادی از مشکلات حاکم بر شهرستان سلسله به دلایل مختلفی از قبیل ضعف مدیریتی، انجام نشدن کارهای کارشناسی شده و عدم اولویت بندی برنامه ها به وجود آمده است که البته جبران همه این مشکلات یک شبه انجام پذیر نیست.

امروزه پیگیری بسیاری از طرح ها و ظرفیت های مغفول و برنامه ریزی برای احیای مجدد آن سبب شده است که مردم شهرستان الشتر با امید بیشتری نسبت به گذشته در انتظار تدبیر دولت امید باشند.

ایجاد زمینه اشتغال جوانان الشتری

یکی از شهروندان الشتری با اشاره به سفر هیئت دولت به خبرنگار مهر می گوید: اوضاع شهر الشتراز نظراشتغال و توسعه اقتصادی پیچیده شده و متأسفانه شاهد این هستیم که روز به روز بر تعداد بیکاران الشتری افزوده می شود و در مقابل زمینه اشتغال جدیدی در این شهرستان فراهم نمی شود.

حسین حسنوند می گوید: من در سال 77 از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و بعد از چند ماه بیکاری توانستم شغل مناسبی پیدا کنم در حالی که با شرایط فعلی فارغ التحصیلانی که مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هم دارند بعد از اتمام درسشان نمی توانند به داشتن شغلی امیدوار باشند.

ضرورت ایجاد زیرساخت های توسعه در الشتر

یکی دیگر از شهروندان می گوید: مهمترین دلیل عقب ماندن الشتر از مسیر توسعه نبود زیرساخت هاست و به علت بی برنامگی مسئولان لرستان طی سالهای گذشته در بسیاری از زمینه هایی که قابلیت رقابت با دیگر شهرهای استان و بعضأ کشور را داشتیم عقب ماندیم.

زهرا مرادی ادامه می دهد: به نظر من باید محور اصلی فعالیت دولت در الشتر حل مشکلات حمل و نقل و صنعت به منظور ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد این شهرستان باشد و پروژه های زیرساختی مورد نیاز که در دولت قبلی به نتیجه نرسید باید در دولت تدبیر و امید به نتیجه برسند.

شهروند دیگر الشتری می گوید: حل مشکلات الشتر در طول فعالیت یک دولت غیرممکن است و باید به صورت مرحله ای و برنامه ریزی دقیق برای حل مشکلات موجود گام برداشته شود.

عباس رضایی می گوید: ما ازدولت تدبیر و امید انتظار نداریم که مشکل بیکاری را یک شبه به طور کامل حل کنند اما انتظار داریم که در حد توانش بکوشد تا مشکلات الشتر به تدریج حل شود.

لزوم شتاب بخشیدن به پروژه های عمرانی

شهروند دیگر الشتری در ادامه با بیان اینکه شتاب بخشیدن به انجام کارهای عمرانی در شهر الشتر ضروری است اضافه می کند: صنعت الشتر تا به حال رشدی نداشته و کشاورزی هم متأثر از آب و وجود صنایع وابسته است، بنابراین توسعه صنعت می تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال و به تبع آن ارتقای شاخص های فرهنگی و اجتماعی در این شهر شود.

بیگی می گوید: باتوجه به وجود مصوبات متعدد در حوزه های مختلف در الشتر و عملی نشدن بسیاری از آنها لازم است دولت توجه خود را معطوف به اولویت ها کند.

محمد حسنوند نیز می گوید: توجه به قابلیت های شهرستان الشتر از جمله جاذبه های گردشگری و ظرفیت کشاورزی الشتر می توان تا حد زیادی در توسعه این شهرستان مؤثر واقع شود. وقتی صحبت از توسعه صنعت الشتر می شود باید کشاورزی و توسعه آن بسیار مورد توجه قرار گیرد ولی در عمل حرکت و اقدام خاصی مشاهده نمی شود.

این کارشناس کشاورزی ادامه می دهد: در طول سالهای گذشته بخش کشاورزی در الشتر تغییرات خاصی به خود ندیده است و طرح توسعه کشاورزی و بهره برداری از سدها که زمینه ساز توسعه کشاورزی این شهر هستند هنوز عملی نشده است.

حسنوند یادآور می شود: باید سرمایه گذار بخش خصوصی به ویژه در بخش صنعت کشاورزی فعال شود و در این راستا دولت تدبیر و امید باید با سرمایه گذاری برای ارتقای زیرساختهای شهر الشتر بخش خصوصی را راغب به سرمایه گذاری در شهرستان کند.

وی عنوان می کند: با توجه به مرغوب بودن خاک این دیار که جزء پنج خاک برتر جهان از لحاظ مرغوبیت است نگاه ویژه به صنعت و کشاورزی این شهرستان ضروری است.

سهم الشتر از بودجه ناچیز است

یک ورزشکار الشتری نیز به مهر می گوید: در شرایط فعلی ورزش الشتر دچار رکود شده است به طوری که دیگر خبری از حضور ورزشکاران الشتری در تیم های ملی نیست.

بابک جوانمرد ادامه می دهد: حمایت هیأت های ورزشی از تیم های مختلف در حد صفر است و دلیل این مشکل از سوی مسئولان نبود اعتبار اعلان نی شود.

وی عنوان می کند: توجه دولت به موضوع ورزش و جوانان الشتر با توجه به استعدادهایی که در این شهرستان وجود دارد می تواند به ساختن آینده ای بهتر برای جوانان الشتری منجر باشد.

یکی دیگر از شهروندان الشتری می گوید: سهم بودجه شهرستان الشتر نسبت به دیگر شهرهای لرستان بسیار ناچیز است وباید دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای در این زمینه داشته باشد.

یکی دیگر از شهروندان به مشکل شهرک صنعتی این شهر اشاره می کند و خواستار توجه جدی هیئت دولت به این امر شد.

تخصیص اعتبارات در الشتر ضعیف است

حسین علیپور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: یکی از مشکلاتی که طی پارسال و سال جاری باعث ناراحتی مردم، کارکنان ادارات و مدیران دستگاهای اجرایی شهرستان الشتر شده نحوه تخصیص اعتبارات ادارات و در مجموع وضعیت بودجه دستگاههای اداری الشتر است به گونه ای که ادارات نه تنها قادر به انجام وظایف خود نشدند بلکه با مشکلات زیادی برای پرداخت حقوق کارکنان خود روبه رو شدند.

وی گفت: متأسفانه عملکرد استاندار قبلی لرستان در تخصیص اعتبارات به شهرستان ها کارشناسانه و منطقی نبوده و نحوه نامناسب تخصیص اعتبارات به شهرستان الشتر باعث شد که در بخش هایی مانند بهداشت و کشاورزی مردم الشتر با دغدغه های بزرگی مواجه باشند

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نحوه تخصیص اعتبارات در شهر الشتر بر اساس واقعیت ها صورت نگرفته است و نوع نگاه دولت به اعتبارات تخصیص یافته باید بر اساس ضرورت ها باشد که متآسفانه در الشتر این گونه عمل نشده است.

وی عنوان کرد: همچنین الشتر از نظر وضعیت اشتغال شرایط بسیار نامطلوبی دارد و برای رفع این مشکل باید کارگروهی ویژه تشکیل و کارهای زود بازده اجرا شود.

دولت تدبیر، امید را به مردم الشتر بازگرداند

محسن ساکی استاد دانشگاه الشتر نیز می گوید: توزیع نا متوازن اعتبارات در سال ها و دهه های گذشته، بی برنامگی مسئولان برای جذب اعتبارات بیشتر و اختصاص نیافتن پروژه های متناسب با ظرفیت های شهر الشتر باعث تشدید مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری در الشتر شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به ممنوعیت جدی سرمایه گذاری دولتی در استان و اجرای اصل 44 قانون اساسی باید بخش خصوصی به دنبال سرمایه گذاری در شهرها باشد ولی متاسفانه در شهرستان الشتر بستر و زیر ساختها برای  سرمایه گذار مهیا نیست که باید دولت تدبیر آستین همت را بالا زده و در راستای رفع این مشکل اقدام کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: تعیین تکلیف نشدن برخی پروژه های عمرانی الشتر در سال های گذشته عامل افزایش نا امیدی مردم الشتر شده و موجب شده است مردم پیش از گذشته پیگیر و جویای آخرین وضع طرح ها و برنامه های عمرانی شهرشان باشند.

وی گفت: در این راستا باید دولت تدبیر، امید را به مردم الشتر بازگرداند و برای بهره برداری پروژه های نیمه کاره از طریق قوانین بودجه و مشوق ها و تسهیلات بانکی کمک های لازم را اختصاص دهد تا شاهد پیشرفت و آبادانی شهر الشتر باشیم.

کد خبر 2313595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha