۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۳۷

صفری:

مدیریت بخش کشاورزی باید بر محور کشت محصولات کم آب بر و اقتصادی باشد

مدیریت بخش کشاورزی باید بر محور کشت محصولات کم آب بر و اقتصادی باشد

قزوین- خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در شرایط کنونی باید مدیریت در بخش کشاورزی بر اساس و محور آب و کشت محصولات کم آب بر و اقتصادی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا صفری در آئین تجلیل از کشاورزان نمونه استان قزوین که در روز سه شنبه سالن اجتماعات جهاد کشاورزی برگزار شد اظهارداشت: همه ساله در ایام هفته جهاد کشاورزی از 21 تا 27 خرداد ماه برنامه های متنوعی اجرا می شود و با افتتاح طرح های عمرانی و کشاورزی خدمات رفاهی و زیربنایی به مردم ارائه می شود.

وی افزود: در استان قزوین نیز امسال 84 طرح با 73 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی و پنج میلیارد تومان اعتبار دولتی در بخشهای مختلف به بهره برداری رسید که شاخص های آن در حوزه آب و خاک و صنایع دام و طیور بود.

صفری بیان کرد: مصرف بهینه آب در شرایط کنونی مهم است تا بدانیم در تامین، انتقال، مصرف در مزرعه چگونه عمل کنیم و چه الگویی را به کار بندیم تا با شرایط اقلیمی ما هماهنگ باشد.

این مسئول یادآورشد: در گذشته در راستای "سازه محوری" حرکت کرده ایم اما امروز باید مدیریت ما بر اساس آب باشد و هر اقدامی در این راستا و محور باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: در زمینه آبیاری تحت فشار حجم طرحهای اجرای شده از 9 هزار هکتار در سال 86 به میزان 30 هزار هکتار رسیده و برای اجرای آبیاری مدرن تا 120 هزار هکتار برنامه ریزی کرده ایم که در صورت تامین اعتبار اجرا خواهد شد.

صفری گفت: در سال 86 میزان انتقال آب با لوله از یک هزار و 500 کیلومتر به سه هزار کیلومتر توسط دولت و یک هزار و 500 کیلومتر توسط کشاورزان رسید و ذخیره سازی در استخرها از 16 هزارمترکعب به یک میلیون و 360 هزارمترمکعب ذخیره سازی رسیده که بستری برای توسعه آبزی پروری شد.

این مسئول یادآورشد: تولید شیلات هم از 2400 تن به سه هزار و 500 تن رسیده و سرانه مصرف ماهی نیز از 500 گرم به 5.2 کیلوگرم رسیده است.

وی بیان کرد: تولید 100 میلیون نشاء در استان که موجب کاهش مصرف آب و آفت ها شده در استان اتفاق خوبی است و با توسعه خاک ورزی حفاظتی شاهد کاهش 53 درصدی سوخت و 50 درصدی مصرف آب هستیم و زمان کشت نیز تا 30 روز جلو افتاده است.

مصرف آب در کشاورزی 88 درصد است

صفری میزان واقعی مصرف آب در کشاورزی را 88 درصد عنوان کرد و گفت: میزان بهره وری در آب کشور 1.2 کیلوگرم و در قزوین 1.7 کیلوگرم است اما چون بحران آب جدی است باید به صمت مدیریت منابع آبی حرکت کنیم و ببینیم آیا از مجموع سه میلیارد مترمکعب سهم بارندگیها توانسته ایم مقدار مناسبی را ذخیره سازی کنیم.

وی گفت: کاهش میزان تبخیر با دانش روز امکان پذیر است و درصورت رعایت الگوی کشت و جایگزین کردم محصول مناسب و اجرای طرح آبیاری مدرن می توان گام موثری در مسیر مصرف منطقی برداشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: باید تکلیف خود را در مورد کشت برخی مصحولات پر آب روشن کنیم و لازم است توان مدیریت در این حوزه را داشته باشیم و با همکاری سایر دستگاههای ذیربط و کشاورزان به سمت توسعه پایدار کشاورزی با استفاده بهینه از منابع آبی حرکت کنیم.

استفاده از شبکه اجتماعی کشاورزان در کاهش مصرف آب

صفری اظهارداشت: از کشاورزان نمونه استان انتظار داریم در رعایت مصرف آب الگوسازی کنند و خودشان با اطلاع رسانی به سایر کشاورزان بستر لازم را کاهش مصرف آب فراهم کنند.   

وی تصریح کرد: استفاده از شبکه گسترده و تاثیرگذار کشاورزان برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در مدیریت و مصرف بهینه آب می تواند در این راه موثر باشد.

رحیمی: تولید محصولات مناسب با اقلیم در قزوین جدی گرفته شود

 ایوب رحیمی هم در این مراسم اظهارداشت: بسیج سازندگی با فرمان امام شکل گرفت و هم در روران جنگ و پس از آن توانست خدمات ارزشمندی به کشور و بویژه روستاها ارائه کند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری تصریح کرد: امنیت امروز کشور مرهون خون شهدا، ایثارگران و رزمندگان و جهادگرانی است که بدون سنگر توانستند حماسه خلق کنند و در پیروزی رزمندگان سهیم شوند.

رحیمی بیان کرد: باید قدرشناس شهدا و رزمندگان باشیم و از نعمت امنیت و آرامش استفاده کنیم و در خدمت به مردم تلاش همه جانبه داشته باشم.

این مسئول با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در تولید غذا تصریح کرد: شما کشاورزان در تامین امنیت غذایی مردم کشور هم نقش دارید لذا باید با تولید غذای سالم و کاهش مصرف سموم شیمیایی به سلامت جامعه کمک کنید و با برند سازی در محصولات ارگانیک و سالم در بازارهای جهانی نیز حضور بیشتری داشته باشید.

کشت محصول مناسب اقلیم در قزوین

معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین یادآورشد: با توجه به مشکلات ناشی از کمبود آب در استان لازم است محصولات مناسب با اقلیم قزوین مورد توجه کشاورزان قرار گیرد و محصولاتی که مصرف اب زیادی دارد از چرخه خارج شود.

این مسئول افزود: با وجود این همه استعداد و ظرفیت قابل توجه در بخش کشاورزی و فرهنگ غنی دینی زیبنده نیست در مواد غذایی وابسته به خارج باشیم بلکه لازم است مسیر استقلال و خودکفایی را با سرعت بیشتری طی کنیم.

وی افزود: شما کشاورزان در رسیدن به خودکفایی نقش موثری دارید و با تلاش ارزشمند خود در اقتصاد مقاومتی هم می توانید نقش مهم خود را بخوبی ایفا کنید.

در پایان اين مراسم از 79 تن از کشاورزان و تولیدکنندگان نمونه استانی و شهرستانی تقدير شد.

کد خبر 2313866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha