۲۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۲۶

یاران:

آمار بالای پرونده های قضایی خروجی نارسایی دستگاه های دیگر در فعالیت فرهنگی است

آمار بالای پرونده های قضایی خروجی نارسایی دستگاه های دیگر در فعالیت فرهنگی است

بجنورد- خبرگزاری مهر: دادستان عمومی و انقلاب بجنورد گفت: اتفاقات قضایی و بالا بودن آمار پرونده های مفتوحه در محاکم قضایی در واقع خروجی نارسایی دستگاه ها و نهادهای دیگر در بخش فرهنگ سازی و پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسلم محمدیاران ظهر پنج شنبه در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه، با اشاره به کاستی های موجود در بحث پیشگیری از وقوع جرم، اظهار کرد: قوه قضاییه تنها مدیریت بحث پیشگیری از وقوع جرم را بر عهده دارد ولی ابزار این مهم در دست دستگاه ها و نهادهای دیگر است.

وی با اشاره به این که پیشگیری از وقوع جرم به معنای مجموعه اقداماتی است که انجام می شود تا شخصی مرتکب جرم نشود، افزود: بخشی از این اقدامات شامل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی می شود که به دستگاه قضایی ارتباط ندارد.

یاران اضافه کرد: بخشی از پیشگیری وضعی و انتظامی است که اگر کسی قصد ارتکاب جرمی دارد در برابر او مانع ایجاد شود و بخش نهایی به دستگاه قضایی مربوط است که با صدور حکم قاطع و به موقع در برابر تکرار جرم بازدارندگی ایجاد کند.

به گفته وی در این زمینه قوه مجریه رسالت مهمی در بخش پیشگیری از وقوع جرم دارد چرا که بسیاری از جرم ها به واسطه عدم اشتغال، تعلیم و تربیت نادرست و ... روی می دهد.

وی اضافه کرد: همچنین قوه مقننه نیز نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم دارد چرا که می تواند با وضع قوانین مناسبت در این زمینه تاثیر زیادی داشته باشد.

یاران عنوان کرد: مقوله پیشگیری از وقوع جرم نیاز به مدیریتی جامع دارد و باید دستگاه قضایی در این میان به عنوان حلقه ارتباطی دستگاه های فرهنگی و سایر نهادها ایفای نقش کند.

وی افزود: دستگاه قضایی خراسان شمالی با بر عهده گرفتن مدیریت بخش اقدامات مربوط به پیشگیری از وقوع جرم تلاش می کند تا از جزیره ای عمل کردن دستگاه ها و نهادهای مختلف در این زمینه جلوگیری کند.

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد اظهار داشت: همچنین در این زمینه تلاش می شود با حساس کردن دستگاه ها نسبت به آسیب های موجود و بیان شرح وظایف هر کدام از نهادها در زمینه پیشگیری از وقوع جرم، گام های موثرتری در این راستا برداشته شود.

یاران تصریح کرد: در صورتی در بخش پیشگیری از وقوع جرم به موفقیت می رسیم که در وهله اول مدیریت در این بخش واحد باشد و در ثانی از ظرفیت های مردمی نیز در این زمینه استفاده مناسبی شود.

وی اضافه کرد: اتفاقات قضایی و بالا بودن آمار پرونده های مفتوحه در محاکم قضایی؛ در واقع خروجی نارسایی دستگاه ها و نهادهای دیگر در بخش فرهنگ سازی و پیشگیری است.

 

کد خبر 2315102

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha