۳۰ شهریور ۱۳۸۴، ۱۰:۵۱

به بهانه برگزاري جشن شكوفه ها(31 شهريور)

يك ميليون و 150 هزار نوآموز فردا قدم به خانه دوم مي گذارند

يك ميليون و 150 هزار نوآموز فردا قدم به خانه دوم مي گذارند

گروه اجتماعي خبرگزاري مهر - جشن باشكوه شكوفه هاي ايران زمين ، فردا با حضور يك ميليون و 150 هزار نوآموز در سراسر كشور برگزار مي شود .

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر ، 31 شهريور امسال همچون سالهاي گذشته ، زمان شكفتن و شادي كودكاني است كه مي خواهند راه طولاني تعليم و تربيت را بپيمايند .

كارشناسان علوم آموزشي معتقدند ، براي براي پذيرش محيط جديد در فرزندانمان ، بايد از ترك عادت هاي تدريجي استفاده كنيم .

از سوي ديگر برخورد صميمانه مربيان آموزشي نيز تاثير عمده اي در اين امر خواهد داشت ، پس معلمان مخصوصا در مقطع اول ابتدايي مي توانند با ايجاد اعتماد به نفس قوي ، سريع ترين راه ارتباطي را براي كودك نا آشنا به محيط جديد باز كنند اما چنانچه رفتار معلم در همان برخوردهاي اوليه انتقادآميز باشد ، دانش آموز ديگر احساس امنيت نخواهد كرد و ترس ايراد گرفتن از وضعيت ظاهري و رفتاري موجب مي شود نتواند به راحتي با محيط جديد كنار بيايد .

كلام مهربانانه و آشنايي با شيوه هاي برقراري ارتباطات ، ابتدايي ترين و در عين حال مهمترين گام براي ايجاد انگيزه در دانش آموز كلاس اولي محسوب مي شود و در صورتي كه با آموزشهاي فني و رسمي اين امر از سوي آموزش و پرورش براي معلمان نهادينه شود ، كودك با خاطري خوش راهي مدرسه مي شود . 

يك روانپزشك معتقد است براي مانوس شدن بچه ها با فضاي آموزشي ، بهتر است چند روز قبل از آغاز سال تحصيلي، كودك را به مدرسه ببريم و او را با محيط ، اولياء و مربيان و آموزگاران و حتي خدمت كاران آشنا كنيم تا به تدريج از استرس كودك كاسته شود .

به گفته كارشناسان علوم تربيتي ، ترس از مدرسه باعث كاهش ظرفيت يادگيري بچه ها شده و نوآموز را از فضاي آموزشي دلزده مي كند و اين در حالي است كه والدين مي توانند با كمي دقت اين ترس را به شوق يادگيري تبديل كنند .

به گزارش خبرنگار اجتماعي مهر ، يك كارشناس واحد آموزشي با تاكيد بر اينكه بيش از 70 درصد نوآموزاني كه قدم به محيط آموزشي مي گذارند ، دوره پيش دبستاني را طي نكرده اند ، اظهار مي دارد : كودكان قبل از ورود به دبستان بايد مهارتهايي همچون سازگاري با محيط ، دقت در تمركز حواس و پيروي از برنامه هاي منسجم را كسب كنند چرا كه در اين صورت به دليل شناخت محيط مدرسه و هماهنگي با آن ، راحت تر شرايط محيطي مدرسه را قبول مي كنند .

همچنين يك روان شناس اجتماعي معتقد است : نوآموز در روز اول مدرسه دلهره و اضطراب دارد چرا كه نه تنها تاكنون محيط هاي جديد را تجربه نكرده ، بلكه دلهره و اضطراب جدايي از مادر نيز او را مي آزارد .

به اعتقاد يك كارشناس علوم تربيتي ، ترس از مدرسه ريشه در محيط زندگي و نوع تربيت كودك دارد و براي حضور كودك در مدرسه ، والدين بايد از 4 سالگي تدبير لازم را بينديشند .

اما مديركل دفتر آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش ، ضمن تاكيد بر آماده سازي نوآموزان براي ورود به فضاهاي آموزشي ، معقتد است والدين كلاس اولي ها ، خصوصا آنهايي كه دوره پيش دبستاني را طي نكرده اند با قراردادن نوآموزان در فضاي مدرسه و در جمع دانش آموزان نسبت به آشنايي آنها با محيط مدرسه اقدام كنند . 

حسين احمدي با اعلام اينكه در روز جشن شكوفه ها هيچ گونه برنامه درسي براي بچه ها در نظر گرفته نمي شود ، به معلمان مدارس توصيه مي كند كه با اجراي برنامه هاي شاد و مفرح ، بچه ها را با فضاي جديد سازگار سازند .

 

کد خبر 231706

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha