عبدالملکیان در گفتگو با مهر:

چطور می‌توانیم از خانواده جانبازان و شهدا چیزی ننویسیم؟/ شعر محصول لحظات بی‌تابی شاعر است

چطور می‌توانیم از خانواده جانبازان و شهدا چیزی ننویسیم؟/ شعر محصول لحظات بی‌تابی شاعر است

داور جشنواره شعر و داستان جوان سوره گفت: اگر موضوعی مثل موضوع دفاع مقدس برای جشنواره انتخاب می‌شود باید تبعات 8 سال جنگ را هم زیرمجموعه این موضوع به حساب آورد. وقتی ما شاهد زندگی جانبازان شیمیایی یا قطع نخاعی هستیم؛ وقتی خانواده جانبازان و شهدا را می بینیم، چگونه می توانیم درباره آنها ننویسیم؟

محمدرضا عبدالملکیان شاعر در حاشیه دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره و در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از ویژگی های مثبت این جشنواره را گفتگوی دو نسل با یکدیگر دانست و افزود: جشنواره شعر و داستان جوان سوره این امکان را می دهد تا من نوعی تجربیات نسل خودم را در اختیار جوان امروز بگذارم. جوانان امروز هم گفتنی هایی برای من دارند. طبیعتاً تفاوت هایی بین ما وجود دارد برای نمونه ما نسلی هستیم که ارزش های خاصی را دنبال می کرد. خود من متعلق به نسلی هستم که مقید به ارزش های خاص بود و به آن ارزش ها احترام می گذاشت. برای مثال هم نسلان من اگر با خبر می شدند در شهری جشنواره شعر و یا مراسم شعرخوانی هست همه هزینه ها را تقبل می کرد و خود را به آن شهر می رساند. اما امروز نوع نگاه به جشنواره متفاوت شده است. جوانان توقع دارند همه امکانات در اختیارشان قرار بگیرد.

شاعر مجموعه «حالا که رفته ای» یکی از تفاوتهای جشنواره شعر و داستان سوره جوان را در مقایسه با دیگر جشنواره ها تخصصی بودن آن دانست و گفت:  برخی دستگاه های فرهنگی نیز جشنواره شعر و داستان برگزار می کنند اما این جشنواره یک جشنواره تخصصی است و سطح آثار رسیده به این جشنواره به لحاظ کیفی بالاتر از سایر جشنواره ها است. خود من در یک سال گذشته داوری سه جشنواره را بر عهده داشته ام و زمان بیشتری را برای جشنواره شعر سوره صرف کرده ام چرا که 70 اثر رسیده به مرحله نهایی در زمینه شعر نیمایی وشعر سفید بدون اغراق بهتر و بالاتر از دیگر جشنواره ها بود.

عبدالملکیان همچنین جشنواره شعر و داستان سوره جوان را آسیب شناسی کرد و افزود: یکی از نقاط ضعف این جشنواره تکراری شدن آدم ها است. به جرات می توانم بگویم 80 درصد آدمها در این جشنواره ها تکرار می شوند. نه تنها افراد شرکت کننده در این جشنواره طی سال های متفاوت همان افراد ثابت باقی می مانند که همان شاعران در جشنواره دیگر هم شرکت می کنند که به آن همان کارها را ارسال می کنند.

به گفته شاعر مجموعه حالا که آمده ای جشنواره ها گذرگاه هستند و نباید به منزلگاه تبدیل شوند. اگر شاعری جشنواره ای شود سقف پروازش را محدود کردند بنابراین خوب است که برگزار کنندگان جشنواره این محدودیت را برای برگزیدگان خود قائل شوند افراد منتخب تا سه سال نمی توانند در جشنواره شرکت کنند. با این روش هم از تکراری شدن آدمها و هم آثار جلوگیری می کند. یکی دیگر از آسیب های جشنواره این است که دغدغه شرکت کنندگان برنده شدن و جایزه گرفتن است. ای کاش شرایطی فراهم شود که برگزار کنندگان به جای جایزه دادن مجموعه آثار منتخب را منتشر کنند. امروز جشنواره ها خروجی چندانی ندارد و با اختتامیه به پایان می رسد در حالی که برگزاری مراسم اختتامیه انجام 50 درصد یک جشنواره است نه همه آن .

عبدالملکیان یکی دیگر از آسیب های جشنواره را تعریف موضوع برای آن دانست و افزود: بهتر است جشنواره شعر جوان سوره به شرکت کنندگان این امکان را بدهد که درباره هر موضوعی که دلشان می خواهد شعر بگویند چرا که شعر در درون شاعر اتفاق می افتد و محصول لحظات بی تابی شاعر است یا اگر برگزارکنندگان موضوعی را مثل موضوع دفاع مقدس انتخاب می کنند تبعات 8 سال جنگ را هم زیرمجموعه این موضوع به حساب آورند. وقتی ما شاهد زندگی جانبازان شیمیایی یا قطع نخاعی هستیم وقتی خانواده جانبازان و شهدا را می بینیم چگونه می توانیم درباره آنها ننویسیم.

دوازدهمین جشنواره شعر و داستان سوره شامگاه دوشنبه دوم تیرماه در تالار عماد کرمان با معرفی برگزیدگان در بخش شعر و داستان به کار خود پایان داد.

کد خبر 2317846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha