۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴

گام های بلند بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه/امیدها دوباره زنده شد

گام های بلند بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه/امیدها دوباره زنده شد

ارومیه – خبرگزاری مهر: با فرارسیدن فصل تابستان سیر خشک شدن دریاچه ارومیه نیز شتاب بیشتری گرفته است اما حضور تیم های مختلف بین المللی کورسوی امیدها را برای پیداکردن راهکارعلمی و عملی برای احیای این دریاچه دوباره زنده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون از مشاوره بیش از 400 دانشمند داخلی و خارجی در خصوص طرح نجات دریاچه ارومیه بهره مند شده است مشاوره هایی که نتیجه چندان رضایت بخشی را در جهت احیای دریاچه نداشته است.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که از 17 سال گذشته به علت بروز خشکسالی و برخی عوامل دیگر هم اکنون در حالت بحرانی به سر می برد و بر اساس اعلام مسئولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تاکنون بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده است.

هم اکنون بخش اعظمی از این پهنه آبی تبدیل به شوره زار و نمکزار شده که کارشناسان میزان نمک موجود در این دریاچه را میلیون ها تن تخمین می زنند این امر ورزش بادهای نمکی به تهدید زندگی ساکنان سه استان حوضه آبریز دریاچه را به همراه دارد.

در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی علاوه بر تعداد بسیاری روستا و ساکنان آن انواع حیات وحش از پرندگان گرفته تا پستانداران و به ویژه گوزن زرد و نادر ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه و جزایر آن سکونت دارند که با بروز طوفانهای نمکی معیشت مردم منطقه و تغذیه و زندگی جانواران نام برده با تهدید جدی مواجه می شود.

ستاد احیای دریاچه ارومیه با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاههای کشور و مسئولان استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، طرح های مختلفی را برای احیاء و نجات این دریاچه در دست مطالعه و بررسی دارد.

هم اکنون جنوب دریاچه ارومیه نسبت به سایر بخش ها از وضعیت حادتری برخوردار است در این راستا معاون دبیرکل سازمان ملل متحدد که از عضر سه شنبه در آذربایجان غربی به سر می برد بازدیدی از مهاباد و اجرای طرح های نجات بخشی این منطقه داشت.

تعامل بخش های دولتی و خصوصی در ابران امیدها را برای نجات دریاچه ارومیه بیشتر کرده است

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان سفر به مهاباد طی نشستی بررسی طرح کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با راهبرد IPCM گفت: تلاش های دستگاه های اجرایی دولت ایران برای نجات دریاچه ارومیه قابل تقدیر و تحسین است.

هاولینگ شو افزود: تعامل و همکاری که دستگاههای اجرایی و بخش های مختلف دولتی و خصوصی در ایران برای نجات این دریاچه دارند، امیدها را برای نجات آن بیشتر و بیشتر کرده است.

وی اضافه کرد: تعامل سازمان ملل متحد با کشور ایران برای حل مشکلات زیست محیطی سابقه ای بیش از 40 ساله دارد و در این مدت تعامل و همکاری ها بسیار مهم و سازنده بوده است.

هاولینگ شو گفت: چیزی که مرا در ایران و در زمینه دریاچه ارومیه تحت تاثیر قرار داد این بود که دستگاههای دولتی به جای مرزکشی بین خود دارند باهم کار کرده و در این زمینه همکاری های خوبی با یکدیگر دارند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در این زمینه رابطه و ارتباط خوب بین دستگاه های دولتی با جوامع محلی و تشکل های غیردولتی است که بسیار مطلوب است.

وی در زمینه هدفش از بازدید از دریاچه ارومیه گفت: برایم بسیار مهم بود که بازدیدی از حوضه دریاچه ارومیه داشته باشم و خیلی مایل بودم که برنامه های دولت ایران در مورد این دریاچه را از نزدیک بررسی کنم.

وی با اشاره به اجرای طرح کشاورزی پایدار در این منطقه ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه بیش از 95 درصد آب این منطقه برای بخش کشاورزی مصرف می شود، با اجرای این طرح بخشی از این میزان آب برای احیای دریاچه ارومیه منظور شود و به معیشت و زندگی مردم این منطقه آسیبی وارد نشود.

اجرای طرح کشاورزی پایدار برای نجات دریاجه ارمیه در چهار روستای مهاباد

رئیس جهاد کشاورزی مهاباد نیز در این جلسه گفت: در اجرای طرح کشاورزی پایدار برای نجات دریاچه ارومیه (IPCM) چهار روستای قره قشلاق، داشخانه، خورخوره و قره داغ در حوضه آبریز این دریاچه در محدوده این شهرستان انتخاب شده اند.

محمد دمکری افزود: این چهار روستا در مجموع سه هزار و 508 هکتار مساحت دارند که از این مقدار دو هزار و 704 هکتار آن زمین زراعی و 804 هکتار دیگر باغ است که 649 کشاورز در آنها مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: این طرح در مهاباد با هدف تغییر فرایند رفتار کشاورزان و با همکاری جوامع محلی و انجمن های زیست محیطی شهرستان اجرا می شود.

وی از همکاری ها و تلاش های سازمان ملل متحد و کشور ژاپن برای اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوزه دریاچه ارومیه نیز قدردانی کرد و گفت: بخش کشاورزی این منطقه با اجرای این طرح با شتاب بسیار زیادی به سوی محیط زیستی مطلوب و علم کشاورزی نوین گام برمی دارد.

همکاری سازمان های بین المللی نقطه قوت احیای دریاچه ارومیه

سرپرست فرماندار مهاباد نیز در این نشست با ابراز خرسندی از حضور مسوولان بلندپایه سازمان ملل و نهادهای دولتی در این شهرستان آن را نقطه قوتی برای نجات این دریاچه و دیگر تالاب های اقماری آن عنوان کرد.

جعفر کتانی با اشاره به اینکه مسئولان دولتی برای نجات دریاچه ارومیه عزمی جدی داشته و در این خصوص هرچه در توان دارند انجام می دهند افزود: این تعاون و همکاری بین دستگاههای اجرایی و مشارکت کشاورزان می تواند نقش بسیار مهمی در نجات دریاچه باشد.

وی اضافه کرد: همراهی و همگامی سازمان های بین المللی و منطقه با مسوولان دستگاههای اجرایی زمینه را برای مشارکت مستمر و بیشتر مردم برای احیای این دریاچه فراهم می کند.

شرکت در نشست راهبردی کشاورزی پایدار، بازدید میدانی از تالاب های حوزه دریاچه ارومیه و شرکت در نشست انجمن های زیست محیطی مهاباد در روستای قره قشلاق از جمله برنامه های سفر یک روزه معاون عمرانی دبیرکل سازمان ملل متحد به مهاباد بود.

بر اساس اعلام مسئولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تاکنون بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده و این پهنه آبی تبدیل به شوره زار و نمکزار شده که کارشناسان میزان نمک موجود در این دریاچه را میلیون ها تن تخمین می زنند.

 

 

 

 

کد خبر 2319954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha