۱۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۱۳

زنگ خطر افزایش آسیبهای اجتماعی به صدا درآمده / مسئولان خطر را احساس کنند

زنگ خطر افزایش آسیبهای اجتماعی به صدا درآمده / مسئولان خطر را احساس کنند

مدیر عامل سازمان رفاه خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران گفت: یکی از مهمترین معضلاتی که امروز در جامعه مطرح است افزایش آسیبهای اجتماعی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در نخستین شب گردی از ماه مبارک رمضان که دیشب به میزبانی سازمان رفاه،‌ خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در محل مددسرای خاوران برگزار گردید حسین زارع صفت مدیر عامل این سازمان با اشاره به فراوانی جمعیت شهر تهران بخشی از چالشهای اجتماعی دراین شهر را طبیعی دانست و اظهار داشت: آنچه مهم است آن است که این افراد باید همواره مرکز و محور توجه مردم و مسئولان قرار گیرند چرا که عدم توجه به آنان نه تنها باعث کاهش آسیبهای اجتماعی نشده بلکه آن را افزایش نیز خواهد داد.

وی در تشریح یکی از اقدامات شهرداری تهران در جهت کمک به افراد نیازمند به طرح تابش با محوریت تکریم و اطعام بی بضاعتهای شهر اشاره کرد و افزود: در واقع تابش درصدد است بخشی از مشکلات این افراد را کاهش دهد.

مدیر عامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهر تهران با بیان آغاز این طرح از امشب و همکاری سازمانهای مردم نهاد و خیرین در اجرای آن هدف از این امر را آشنایی افراد جامعه با بی خانمانهای شهر و آگاهی از وضعیت آنان عنوان کرد و گفت: تابش به دنبال آن است که ضمن آشنایی جامعه با وضعیت بی خانمانها آگاهی آنان را نسبت به  افرادی که باید مورد توجه قرار گیرند افزایش دهد.


زارع صفت با تاکید بر اینکه مردم باید آگاه گردند که این افراد بدون حمایت اجتماعی قادر به حل مشکلات خود نخواهند بود افزود: بسیاری از این افراد با تلاش شخصی خود به مرحله‌ای جهت بازگشت به جامعه رسیده اند اما عدم پذیرش جامعه و نبود نگاه پذیرنده ،بازگشت آنان را با مشکل مواجه ساخته است.

دست دولت و نهادهای رسمی در جهت کمک به آسیب دیدگان اجتماعی توانا نیست

وی با بیان اینکه مسئله کمک و حمایت از نیازمندان باید توسط خود جامعه و خیرین صورت گیرد تصریح کرد: متاسفانه دست دولت ونهادهای رسمی در این راستا توانا نیست و این درحالی است که جامعه نیازمند فرآیند اجتماعی به هم پیوسته ای است که باید توسط بخشهای اجتماعی که حل مشکلات آن باید توسط بخشهای اجتماعی صورت گیرد.

مدیر عامل سازمان رفاه ،‌خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در ادامه باعنوان این که شهرداری تهران همواره در صدد جلب مشارکتهای مردمی با تاکید بر فرهنگ اسلامی دینی حاکم بر جامعه است به اجرای برنامه های متفاوت فرهنگی با رویکرد کمک به نیازمندان نظیر نذر فرهنگی، کمک به ایتام و محرومین، برگزاری جلسات افطار، توزیع نان در تولد کریم اهل بیت و گلریزان برای کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد اشاره نمود و افزود: تمامی این موارد موید توانمندی جامعه و وجود ظرفیت و بسترهای لازم است که سازمان رفاه شهرداری تهران در صدد تداوم این حرکتها است.

مسئولان خطر را احساس کنند

در ادامه این شبگردی که به منظور ارتقا آگاهی اصحاب رسانه از وضعیت افراد بی خانمان و چگونگی رسیدگی شهرداری تهران به این افراد علی رغم وجود سازمانهای متولی در جهت انعکاس آن به شهروندان برگزار شد اصحاب رسانه ضمن بازدید از بخشهای مختلف مددسرای با برخی از افراد تحت پوشش این مرکز پیرامون چگونگی وضعیت آنان به تعامل پرداختند.

حضور افرادی با طیفهای متنوع سنی از طبقات متفاوت اجتماعی و فرهنگی و با پیشینه ای نظیر سابقه حضور درتیم ملی و یا برخورداری از تحصیلات دانشگاهی در زمینه های دندانپزشکی و ... در این سامان سرا که امروز به آسیبهای متنوع اجتماعی دچار شده است خود به خوبی بیانگر جنگ نرم در جامعه است. وضعیتی که امروز به عنوان یک زنگ خطر هم نیازمند توجه بیشتر خانواده و هم نیازمند برنامه ریزیهای دقیق مسئولان در جهت ایجاد بسترهای لازم برای گرایش افراد جامعه در اموری که آنان را به سازندگی و آبادانی و نه تخریب و ویرانگری سوق می‌دهد.

در ادامه بازدید از سامان سرا و پس از صرف افطار و اقامه نماز اصحاب رسانه و مدد جویان تحت پوشش این سازمان در محل مددسرا رضا جهانگیری فر معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به آغاز به کار مدد سرای خاوران از سال 84 ظرفیت پذیرش استاندارد آن را در حدود چهارصد نفر عنوان کرد واظهار داشت: باید در نظر داشت نبود فضای کافی در سطح شهر سبب ارتقای این جمعیت در فصول سرد سال تا هزار نفر نیز می شود چرا تاکید شهردار تهران بر آن است که درب مددسراها نباید هیچ گاه به روی هیچ بی خانمانی بسته باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه شهر دست به گریبان بی خانمانهایی است که درصدی از آنان از معضل اعتیاد رنج می‌برند افزود: این موضوع نیاز این افراد به مکانهایی جهت کاهش آسیبهای اجتماعی را دو چندان می‌سازد که در این راستا علاوه بر مکانی جهت استراحت افراد بخشهایی نیز جهت ارائه خدمات مشاوره ، ‌بهداشت و درمان و ساماندهی برای بازگشت آنان به کانون خانواده  در نظر گرفته شده است.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: بیان موضوعات و احکام شرعی در زمان نماز و ایجاد کتابخانه و پخش فیلم بخصوص در حوزه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی از دیگر اقدامات فرهنگی این سامان سرا به افراد تحت پوشش آن است.

جهانگیری فر مراجعه روزانه افراد خود معرف به این مرکز را در حدود 200 تا 350 نفر عنوان و خاطر نشان کرد: خدمات دهی به این افراد درحال حاضر محدود به پذیرش شب و ارائه صبحانه است که البته با توجه به برنامه ریزی‌های صورت پذیرفته در جهت افزایش تعداد سامان سراها و مددسراها در سطح شهر و ارتقا استانداردهای لازم ،خدمات دهی به این افراد نیز افزایش خواهد یافت.

گفتنی است، در ادامه بازدید از این مددسرا اصحاب رسانه و بخشی از مسئولان شهری از موزه آبگینه دیدن کردند.

اما باید در نظر داشت هر چند این بازدید هم تمام شد اما مسئولان نیز باید واقف گردند که داستان افراد بی خانمان و آسیبهای اجتماعی نه تنها تمامی نداشته بلکه هر روز آغازی برای یکی از سرمایه‌های انسانی کشور ممکن است باشد.

 

کد خبر 2323918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha