۱۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۳

عاشقانه‌های سیاه‌پوستان تماشاگران را به وجد آورد/ خواننده نابینا «ستاره» شد

عاشقانه‌های سیاه‌پوستان تماشاگران را به وجد آورد/ خواننده نابینا «ستاره» شد

کنسرت آنسامبل مسایا به رهبری هانیبال یوسف و طراحی حرکت گلاب آدینه جمعه شب 13 تیر ماه در حضور قابل توجه علاقه مندان و هنرمندان قطعاتی از موسیقی بردگان سیاه پوست آمریکا را با موضوع امید و آزادی در تالار وحدت ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این کنسرت موسیقایی که سومین و آخرین شب از اجرای خود را پشت می‌گذاشت گروهی متشکل از 33 همخوان، 8 نوازنده و گروهی از هنرمندان نابینا شامل نوازنده و همخوان بیش از 11 قطعه موسیقایی را در دو بخش اجرا کردند که 10 قطعه آن مربوط به اجرای قطعات انگلیسی و نوستالژیکی بود که اغلب آنها برگرفته از موسیقی و آواهای بردگان سیاهپوست کشور آمریکا با موضوع امید و آزادی بود.

آغازگر برنامه شب گذشته کنسرت که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد قطعه ای بود که با همراهی گروه کوبه ای متشکل از هنرمندان نوجوان نابینای «راز گل سرخ» به سرپرستی سهیل طاهری، ساز دیجیریدو و سازی کوبه ای مختص منطقه آمریکای لاتین به مخاطبان ارائه شد. اضافه شدن حرکات و خوانش همخوانان و همچنین افزایش تدریجی نوای سازها شروع متفاوت و ریتمیکی را برای کنسرت رقم زد که تا پایان کار نیز تماشاگران را با خود همراه کرد.

اجرای تقریبا متفاوت از سازهایی که اغلب آنها را در شکل و شمایلی تکراری در کنسرت های پاپ دیده بودیم ، همچنین حضور توانمند هنرمندان نابینا و تسلط گروه همخوان در اجرای انگلیسی قطعات باعث شده بوده که این برنامه موسیقایی یکی از متفاوت ترین اجراهای زنده این چند ماه اخیر موسیقی ایران تبدیل شود.

CELEBRATE با آهنگسازی گری اولیور،  FILL MY CUP, LORD با آهنگسازی ریچارد بلنچارد، GIVE THANKS با آهنگسازی هنری اسمیت، MY HIDING PLACE با آهنگسازی مایکل لندر،OPEN THE EYES OF MY HEART با آهنگسازی تام بروک از جمله قطعاتی بودند که در این برنامه برای مخاطبان اجرا شد.

گلاب آدینه بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینمای کشورمان هم که پیش از این در جشن بازیگر با اجرای هانیبال یوسف آشنا بود و البته دخترش نورا نیز در گروه همخوان با این ارکستر همکاری می کرد در این اجرا به عنوان هماهنگ کننده حرکات، هانیبال را یاری می داد. در این اجرا که موسیقی آن منتخبی از موسیقی سیاه پوستان بود نوع خاصی از دست زدن و حرکات دست دیده می شد که در هر قطعه با توجه به ضرب موسیقی، خوانش گروه کر و تک خوانی خوانندگان شیوه ای متفاوت را به تماشاگر برای جذاب‌تر شدن موضوع ارائه می داد.

هانیبال یوسف هم که پیش از این بیشتر در سبک موسیقی کلیسایی و عبادی فعالیتهایی را انجام داده بود در این کنسرت تلاش کرد با اجرای چند قطعه آرام و چند قطعه ریتمیک حال و هوای متفاوتی را نسبت به کنسرت های قبلی خود به مخاطب نشان دهد. حال و هوایی که با ترکیبی از سازهای کوبه‌ای، بادی، کلاسیک حال و هوای جدیدی را در این فضای تکراری موسیقی به مخاطب ارائه کرد.

آنچه در معرفی این سبک از موسیقی سیاه پوستان آمده این است که این افراد با پیشینه 300 سال برده‌داری همواره در اشعار و نواهای در حال کار خود از نوعی عبادت و شکرگزاری از خداوند استفاده می کردند که سختی ها را بر آنان کمتر می کرد. آواهایی که نه تنها بسیاری از آنها نشانه ای از اندوهناکی و غم نیست بلکه سرشار از حرکت ها و فضای تازه ای است که به عنوان ذات اصلی موسیقی سیاهان آن را نسبت به ترانه ها و موسیقی های دیگر متمایز می کند. فضایی که هانیبال یوسف و گروهش در شبی خاطره انگیز تلاش کردند گوشه ای از آن را به مخاطب ارائه دهند.

اجرای قطعه «تویی پیداتر از پیدا» هم تنها قطعه فارسی زبان کنسرت شب گذشته آنسامبل مسایا بود که به خوانندگی 5 خواننده و همراهی گروه کر روشندلان به سرپرستی امیر قربانی اجرا شد و همانطور که پیش بینی می شد یکی از قطعات پرطرفدار این اجرای زنده بود که تشویق ممتد تماشاگران را به همراه داشت. البته گروه بعد از اجرای این تک آهنگ فارسی، قطعه دیگری را با نام «تو برای من بهترینی» با آهنگسازی فری کلارک و همراهی گروه سازهای کوبه ای راز گل سرخ و خوانندگی دختر خردسال نابینایی به نام ستاره به عنوان قطعه پایانی اجرا کردند که این ملودی به دلیل حال و هوای متفاوتی داشت 2 بار برای مخاطبان اجرا شد.

هانیبال یوسف هم در بخش پایانی کنسرت ضمن تقدیر از تماشاگران و هنرمندان حاضر در مراسم که هیچ بروشوری برای آشنایی بهتر با گروه و قطعات نداشتند اجرای پایانی کنسرت مسایا را به گلاب آدینه تقدیم کرد. سردار سرمست پیانو، ایمان جعفری پویان ساکسیفون، مهرداد هزارخانی گیتاربیس، سینا پرتویی درامز، محمد شعبانی و عرفان قوی قلب پرکاشن، امیر علی رحمانی دی جی ری دو نوزاندگان کنسرت آناسامبل مسایا به رهبری هانیبال یوسف بودند.

محمد رحمانیان، دانیال حکیمی، بیژن کامکار، بیژن بیرنگ، شهلا میلانی، اشکان خطیبی، هانا کامکار، آیدین احمدی نژاد، شیرین یزدان بخش از جمله هنرمندانی بودند که در کنسرت شب گذشته حضور داشتند.



 

 

 

 

 

 

کد خبر 2325053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha