۱۵ تیر ۱۳۹۳، ۹:۵۹

گزارش مهر/

سناریوی تکراری آلودگی هوای اراک/ ریه هایی که مملو از گرد وغبار شده است

سناریوی تکراری آلودگی هوای اراک/ ریه هایی که مملو از گرد وغبار شده است

اراک - خبرگزاری مهر: آلودگی هوای اراک سناریویی تکراری است که همین همیشگی بودن و نبودن راه حلِ اساسی برای رفعش آن را به مسئله ای عادی تبدیل کرده است. در روزهای اخیر نفس کشیدن در کلانشهر اراک و بیشتر شهرهای استان مرکزی سخت تر از قبل شده است و گرمی هوا نیز در کنار این وضعیت مزید بر علت شد تا شهروندان روزه دار اراکی روزهای نفس گیرتری را بگذرانند.

به گزارش خبرنگار مهر، گرد و غبار، ذرات معلق و کمبود اکسیژن در بیشتر روزها جزء لاینفک، زندگی اراکی هاست؛ جزء لاینفکی که به صورت سرطان، تنگی نفس، ام اس، استرس و کم حوصلگی در زندگی شهروندان اراکی نمود پیدا می کند. این روزها گرد و غبار حاکم بر آسمان ریه های شهر استان را به حدی تنگ کرده که حتی بارش های مختصر باران نیز دردی از آن دوا نمی کند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در خصوص پدیده گرد و غبار اراک به مهر گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته 70 درصد کانون این آلایندگی ها محلی و از چشمه های گرد و غبار و نمک تالاب کویری میقان بوده و حدود 30 درصد آن با پدیده ریزگردهای وارداتی از استانهای جنوبی و کشورهای عربی بوده است.

امیر انصاری افزود: با ورود به فصل تابستان و گرم شدن هوا، شدت تبخیر در تالاب کویری میقان اراک بالا رفته و این موضوع در کنار وزش بادهای موسمی به معضل گرد و غبارهای محلی اراک دامن می زند.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی نیز با بیان اینکه به غیر از اراک اکثر شهرستان های استان نیز درگیر پدیده گرد و خاک بوده است، گفت: از اواخر هفته گذشته همه شهرستان های استان به غیر از تفرش دارای آسمانی پر از گرد و غبار بودند.

وضعیت نامناسب هوا تا اواسط هفته جاری ادامه دارد

محمد ناصر هاشمی با اشاره به اینکه وضعیت نامناسب هوا تا اواسط هفته جاری ادامه دارد، اظهار کرد: طی دو روز آینده نیز همچنان آسمان اغلب شهرهای استان غبارآلود خواهد بود و شاهد آسمان نیمه ابری، وزش باد و گرد و خاک خواهیم بود.

وی در ادامه از افزایش نسبی دمای هوای شهرهای استان در روزهای آینده خبر داد و افزود: در این میان شهر ساوه گرمترین شهر و شازند نیز خنک ترین در استان بوده است و دمای شهر اراک نیز بین 18 تا 33 درجه در نوسان خواهد بود.

وی با اشاره به بارش های اخیر استان گفت: در دو روز گذشته شاهد بارش باران در شهرستان های اراک، محلات، کمیجان، خنداب و دلیجان بودیم که محلات با بارش 5 دهم میلی متر بیشترین و دلیجان با بارش 2 دهم کمترین میزان بارش را به خود اختصاص داده است.

هرچند بارش های اخیر فقط توانست برای ساعتی طراوت را به آسمان برگرداند؛ اما گرد و خاک اصلی ترین مشکل این روزهاست. در این میان توصیه های بهداشتی برای سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری بیشتر زا قبل است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: به شهروندان بویژه بیماران قلبی عروقی، ریوی و تنفسی، سالمندان و خردسالان توصیه می شود در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می یابد از خانه خارج نشوند.

شهروندان در صورتی که بر اثر آلودگی هوا دچار عطسه و سرفه شدند از آن جلوگیری نکنند

بابک عشرتی افزود: شهروندان در صورتیکه بر اثر آلودگی هوا دچار عطسه و سرفه شدند از آن جلوگیری نکنند زیرا عطسه و سرفه در مواقع آلودگی هوا به عنوان یک واکنش دفاعی عمل کرده و برای سلامتی فرد مفید است؛ همچنین قرقره کردن مداوم با آب نمک نیز بسیار مفید است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک در روزهایی که آلوده تاثیری ندارد، اظهار کرد: در چنین روزهایی استفاده از ماسک به دلیل عبور ریزگردها از منافذ آن تاثیر قابل توجهی ندارد هر چند باعث کم شدن مضرات و آسیب ها می شود.

عشرتی در توصیه به افرادی که دچار بیماری با زمینه تنفسی هستند، گفت: این افراد در روزهایی که غلظت آلاینده ذرات معلق بیش از حد استاندارد زیست محیطی است دچار مشکل حاد تنفسی شده و باید برای جلوگیری از این عارضه از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند.

و اما مردم اراک نیز در این روزهای گرم با حضور گرد و غبار دچار مشکلاتی شده اند.

علیرضا هداوند نیز ضمن گلایه از آلایندگی هوا به مهر گفت: مردم اراک چه در زمستان و چه در تابستان با این مشکل روبرو هستند، در زمستان آلودگی نیروگاه و در تابستان هم گرد و غبار، امیدواریم مسئولان فکری به حال ریه های ما کنند.

 این شهروند 26 ساله اراکی افزود: سوزش چشم و گلو در زمانی که در فضای باز هستم خیلی آزاردهنده می شود و دلیلش گرد و خاک موجود در هواست.

وی ادامه داد: بالاخره طرح کاهش آلودگی هوای اراک چه زمانی به ثمر خواهد رسید و اجرایی خواهد شد، در حالیکه حرکات اعتراض آمیز مردم نیز خیلی زود با وعده ها  متوقف شد.

خانم شوقی نیز گفت: تابستان فصل فراغت است؛ اما به دلیل این وضعیت فرزند من چند روز است به دلیل آلودگی هوا اجازه خارج شدن از خانه را ندارد.

این مادر 33 اراکی افزود: اینکه مردم اراک به دلیل آلودگی ممکن است دچار بیماری های مختلف شوند، همیشه مرا به وحشت می اندازد.

اگر شرایط مهیا بود از این شهر مهاجرت می کردیم

وی ادامه داد: واقعا اگر شرایط مهیا بود من و خانواده ام از این شهر مهاجرت می کردیم. فقط مسئولان باید دلشان به حال مردم بسوزد تا بتوانند کمکشان کنند.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که منابع آلاینده متحرک سهم 51 درصدی و منابع ثابت سهم 49 درصدی در آلایندگی هوای آن را دارند. محصور شدن از سه سمت با ارتفاعات و مجاورت با تالاب کویری اراک از مسایلی است که بر ایستایی و ماندگاری آلاینده های هوا در اراک دامن می زند. ولی باز هم این عوامل باعث نمی شود که راه حلی برای کاهش آلودگی هوای اراک یافت نشود. 

کد خبر 2325706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha