۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۷:۵۵

مقیمی:

افزایش روزهای پاک در آسمان اراک/ تعداد روزهای آلوده کم شد

افزایش روزهای پاک در آسمان اراک/ تعداد روزهای آلوده کم شد

اراک – خبرگزاری مهر: استاندار مرکزی با اشاره به نقش عوامل زیست محیطی در آلودگی هوای کلان شهر اراک گفت: خوشبختانه امسال در پی بارش های صورت گرفته و آبگیری تالاب میقان هوای این شهر پاک تر بوده و آلودگی ناشی از گرد و غبار کمتر بر آسمان کلان شهر اراک حاکم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی ظهر پنج شنبه با بیان این مطلب در سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی مصوبات دولت در بخش کاهش آلودگی را با جدیت عملیاتی کنند تا به اهداف خود برسیم افزود:  دستگاه های اجرایی استان باید مصوبات دولت در حوزه کاهش آلودگی هوا را با جدیت دنبال و زمینه عملیاتی شدن این مصوبات را در کلان شهر اراک فراهم کنند.

وی ادامه داد: مصوبه شماره 12782 در خصوص مقابله با آلودگی هوا نقشه راه مدیران دستگاه  های اجرایی استان در راستای کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک است و این مصوبات باید با دقت نظر و کار کارشناسی دقیق فراهم شود.

مقیمی تصریح کرد: بروز رسانی حدود مجاز خروجی آلودگی از واحد های صنعتی که در سطح شهر هستند در جهت کاهش آلودگی هوا باید انجام شود و این واحد ها و کارگاهها نیز نسبت به استانداردسازی اقدام نمایند تا در حد مجاز آلودگی داشته باشند.

استاندار مرکزی اظهار کرد: این تصویب نامه با محورهای سوخت، خودروهای درحال حرکت، منابع ساکن،خودروهای نو، نیروگاهها، حمل و نقل عمومی، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساختهای شهری تعریف شده که باید با نظارت قوی اجرای زیربخش های آن تضمین شود.

 

 

وی پیگیری استقرار آند سازی آلومینیم به شعاع 30 کیلومتری، خروج زمانبندی شده دیگهای خطوط قدیم ایرالکو، گازسوز کردن سوخت نیروگاه، آغاز عملیات گازرسانی به کوره های آجرپزی و ساماندهی حمل و نقل عمومی درون شهری را از جمله اقدامات اجرایی شده در راستای طرح جامع کاهش آلودگی هوا در اراک عنوان کرد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ضرورت اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک و ایجاد بستر لازم برای توسعه فضای شبز این شهر گفت: مقرر شده طی چهار سال هر سال 250 هکتار فضای سبز در استان مرکزی ایجاد شود که خوشبختانه از 250 هکتار نخست تا کنون 180 هکتار در اراک ایجاد شده و مابقی آن در بهمن ماه امسال ایجاد خواهد شد.

استاندار مرکزی یادآور شد: د ر ابتدای سال 94 نیز زمینه چینی برای ایجاد 250 هکتار فضای سبز دوم نیز در کلان شهر اراک آغاز خواهد شد.

خشک شدن تالاب میقان تهدید بزرگ پیش روی کلان شهر اراک است

مقیمی ادامه داد: خشک شدن تالاب میقان تهدید بزرگ پیش روی کلان شهر اراک است چرا که این خشکی به همان وزش بادها نمک و رسوبات سطح تالاب را بر آسمان شهر اراک منتقل کرده و شرایط بد آب و هوایی را حاکم می کند.

استاندار مرکزی با اشاره به دیگر عوامل موثر بر آلودگی هوای اراک گفت: کارگاه های صنعتی داخل شهر، تردد کامیونهای و خودروهای سنگین و پایانه ا ی که در کنار شهر اراک مستقر است از دیگر عوامل موثر بر کاهش آلودگی هوای اراک است که جدا از آلایندگی های صنعتی هوای این شهر را آلوده کرده است.

مقیمی همچنین در این نشست به موضوع آلایندگی وسائل خانگی و نقش آنها در آلودگی هوای اراک اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حالیکه وسائل خانگی بیشترین نقش را در آلودگی هوا دارند بی توجهی به این موضوع جایز نیست.

استاندار مرکزی افزود: شوفاژ خانه های گازوئیلی نقش بسیاری در آلودگی هوای شهر دارند و نظارت اداره استاندارد بر این بخش ضروریست.

مقیمی در ادامه با اشاره به آلودگی های صنعتی در هوای شهر اراک اشاره کرد و گفت: ما دنبال تعطیل کردن واحدهای صنعتی نیستیم بلکه می خواهیم واحدهای صنعتی بااصلاح روشهای تولید سایه سنگین آلایندگی را از سر شهر اراک کم کنند.

استاندار استان مرکزی گذر کوتاهی هم امروز به موضوع آلایندگی کارخانه آلومینیوم زد و گفت: این واحد صنعتی در پی حل مشکلات آلایندگی خود است چراکه آلایندگی این واحد صنعتی بزرگ نقش بسزایی در آلودگی هوای شهر اراک دارد.

کاهش 75 درصدی روزهای آلوده در کلان شهر اراک طی سالجاری

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست از سلامت نسبتا خوب هوای کلان شهر اراک در طول سالجاری خبر داد و گفت: در مجموع فروردین و اردیبهشت ماه امسال مجموعا کلان شهر اراک 5 روز آلوده را تجربه کرده است

امیر انصاری افزود: تعداد روزهای آلوده اراک در سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 75 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه به ارائه آمار مقایسه ای از وضعیت آلایندگی هوای کلان شهر اراک در مقاسه با 2 کلانشهر کرج و شیراز پرداخت و گفت: در سال 92 کلانشهر اراک 115 روز آلوده را پشت سر گذاشت این در حالیست که کلانشهر شیراز 3 روز و کلانشهر کرج 144 روز آلوده را در این مدت تجربه کرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: آلودگی هوای کلانشهرهای کرج و شیراز عمدتا به دلیل وجود ذرات گرد و غبار در هوا بوده این در حالیست که علت عمده آلایندگی هوای کلانشهر اراک به دلیل وجود گازهای آلاینده SO2 و O3 بوده است.

 

 

انصاری درادامه به مصوبه شماره 12782 دولت در خصوص برناامه های کاهش آلودگی هوای شهرها اشاره کرد و گفت: این مصوبه در محورهای 9 گانه وظایف دستگا ه های اجرایی را در راستای مقابله با آلودگی هوای شهرها مشخص کرده است.

وی ادامه داد: سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نوف نیروگاه ها، مدیریت حمل و نقل و فضای سبز، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساختهای شهری محورهای9 گانه مصوب در این مصوبه است.

رکورد زنی تامین سوخت گاز برای نیروگاه شازند

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی نیز در این نشست از رکورد زنی تامین سوخت گاز برای نیروگاه شازند در زمستان گذشته خبر داد و گفت: این نیروگاه علیرغم وجود زمستان سد با سرمای پایدار در زمستان سال گذشته یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب گاز مصرف کرد که این رقم در طول 17 سال اخیر بی سابقه بوده است.

محسن کهوند افزود: نیروگاه شازند بیشترین میزان گاز مصرفی را در بین نیروگاه های کشور در زمستان پارسال مصرف کرده است.

مدیرعامل شرکت گاز همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای گازرسانی به کوره های اجرپزی در اراک گفت: مشکل گازرسانی به کوزه های آجر پزی که در 40 سال اخیر همواره منشا آلودگی هوای شهر اراک بوده است سرانجام در سال گذشته مرتفع و کار گازرسانی به این مراکز آغاز شد.

وی با اشاره به مشکلات اجتماعی موجود بر سرراه اجرای این پروژه گفت: تا کنون یک میلیارد تومان در راستای خرید اراضی حاضر در محدوده پروژه هزینه شده است.

 

کد خبر 2291962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha