۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۸:۳۹

رجایی:

با هیچ صنعتی خصومت ندارم/ تکلیف کاهش آلایندگی چهار صنعت آلاینده هوای اراک مشخص شود

با هیچ صنعتی خصومت ندارم/ تکلیف  کاهش آلایندگی چهار صنعت آلاینده هوای اراک مشخص شود

اراک – خبرگزاری مهر: نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضلات زیست محیطی فراروی کلانشهر اراک گفت: آلاینده های صنعتی و زیست محیطی فرا روی کلان شهر اراک امروز موجب نگرانی همه مردم این شهر شده است و باید تکلیف برنامه های کاهنده آلودگی هوای چهار صنعت استان مشخص شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رجایی ظهر چهارشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با بیان این که با هیچ یک از صنایع آلاینده خصومتی ندارد و حرفهایش صرفا از سر دلسوزی و انجام رسالتش به عنوان نماینده مردم اراک است گفت: چهار صنعت، شرکت املاح، آلومینیم سازی، پالایشگاه و پتروشیمی دارای آلایندگی هستند که باید رفع شود.

وی افزود: فعالیت صنعتی در تالاب و  آلایندگی شرکت املاح به صورت علمی به همگان ثابت شده و فعالیت این شرکت تا قبل از رفع آلودگی ها ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه، من به عنوان نماینده مردم و رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس، قدرت تعطیل کردن این واحد صنعتی را دارم و اگر محیط زیست و استاندار نمی توانند درب کارخانه را ببندند من امروز این کار را خواهم کرد افزود: امروز فعالیت کشاورزی آذربایجان غربی به خاطر وضعیت دریاچه ارومیه تهدید می شود در حالیکه، اینجا به خاطر استفاده از سولفات سدیم تالاب و ذخیره معدنی آن، محیط زیست اراکی ها تهدید می شود.

رجایی تصریح کرد: گرم شدن هوای اراک در 25 سال اخیر و کاهش بارش برف در این مدت همگی نتیجه فعالیت های صنعتی در تالاب است که باید جلوی آن گرفته شود.

آلومینیم سازی اراک باید در مسیر صنعت سبز قرار گیرد

نماینده مردم اراک در مجلس در ادامه به دیگر صنایع آلاینده اراک اشاره کرد و گفت:از سوی دیگر آلومینیوم سازی اراک از جمله شرکت های آلاینده این کلان شهر است که اگر در مسیر تبدیل به صنعت سبز حرکت کند نه تنها مخالف فعالیت هایش نیستیم بلکه آنرا تشویق به افزایش تولید نیز خواهیم کرد.

وی با اشاره به مهلت زمانی 14 ماهه مسئولین به مدیران کارخانه آلومینیوم مبنی بر انتقال واحد آند سازی به منطقه خیرآباد افزود: از مهلت 14 ماهی که برای خروج خطوط قدیمی تعیین شده بود 5- 6 ماه گذشته اما نتیجه ای تا کنون عاید شهر نشده و مسئولین باید این مسئله را جدی بگیرند.

چیزی از سه سال برای کاهش آلایندگی دو واحد صنعتی دیگر نمانده است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب همچنین در خصوص الایندگی پتروشیمی و پالایشگاه شازند افزود: 3 سال پیش در جلسه ای مقرر شد این دو واحد صنعتی نسبت به حذف آلایندگی هایشان اقدام کنند این در حالیست که امروز دیگر چیزی از آن سه سال نمانده اما اتفاق خاصی در خصوص حذف این آلایندگی ها صورت نگرفت است.

رجایی با بیان این که پساب فاضلاب و گازهای منشعب از دودکشهای این واحدهای صنعتی خسارات جبران ناپذیری بر بدنه منطقه وارد می سازد افزود: ما نه عدم آلایندگی پساب فاضلاب این واحد ها را نه عدم آلایندگی گازهای منشعب آنها را قبول داریم.

وی با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک نیز گفت: این طرح 2 محدودیت بزرگ دارد اول حجم درختکاری مصوب در این طرح است به طوریکه یک هزار هکتاری که در این طرح آورده شده است مربوط به چند سال قبل است و نیاز امروز کلان شهر اراک بیش از این هست از سوی دیگر مسئله تامین آب برای آبیاری این میزان درختکاری است که برای چاره ای اساسی برای آن اندیشیده شود.

نمانیده مردم اراک، کمیجان و خنداب در ادامه از پست های خالی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر 200 پست سازمانی این مجموعه خالی است واین امر دست و پای مسئولین را برای حفاظت جامع از مناطق حفاظت شده و .... بسته است.

رجایی با اشاره به وجود مناطق حفاظت شده موجود در استان مرکزی از جمله منطقه 70 قله گفت: حفاظت از این مناطق به در گرو تامین امکانات، ماشین آلات و نیروی انسانی کافی دارد.

خاموشی دستگاه های پایش هوا به علت نبود اعتبارات در کلان شهر اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این جلسه تعداد روزهای آلوده کلان شهر اراک در سالجاری را تنها 3 روز برشمرد و گفت: این 3 روز در فروردین ماه امسال واقع شده این در حالیست که تا کنون در اردیبهشت 93 کلان شهر اراک تجربه ای در آلودگی هوا نداشته است.

دکتر امیر انصاری افزود: در سال گذشته 115 روز از روزهای سال در کلان شهر اراک هوای آلوده حاکم بوده است که این تعداد روز آلوده در مقایسه با کلان شهرهای آلوده ای چون شیراز قابل قیاس نیست.

وی با بیان این که شیراز در سال گذشته تنها 3 روز آلوده و در حد هشدار را تجربه کرده گفت: این در حالیست که کلان شهر اراک 115 را آلوده پشت سر گذاشته است.

وی یادآور شد: از مجموع 115 روز آلودگی هوای شهر اراک 25 روز مربوط به PM2.5 ، 74 روز مربوط به وجود PM10، 3 روز مربوط به SO2 و 14 روز مربوط به O3 بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آمارها بیانگر حاکمیت وضع اظطراری حاکم بر هوای کلان شهر اراک است و این مسئله نیزامند توجه ویژه مسئولین کشوری و استانی است.

بیش از دو میلیارد تومان برای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک

انصاری با بیان این که از 8 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبارات این اداره کل در سال 93 ابلاغ شده است بیان داشت: طبق قانون باید 2 میلیارد و 900 میلیون تومان این اعتبارات در طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک هزینه شود.

وی با بیان این که سنجش آلایندگی هوای کلان شهر اراک در حال حاضر تنها توسط 2 ایستگاه پایش انجام می شود گفت: 3 دستگاه دیگر به دلیل نبود اعتبارات خاموش است چرا که اعتبارات 20 میلیون تومانی این بخش پاسخگوی هزینه ها نیست.

کد خبر 2282280

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha