۱۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۴۸

اسماعیل زاده در گفتگو با مهر:

محصولات غنی شده بهترین راهکار جبران کمبودهای غذایی است

محصولات غنی شده بهترین راهکار جبران کمبودهای غذایی است

اصفهان - خبرگزاری مهر: رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه اصفهان گفت: محصولات غنی شده بهترین راه برای مرتفع سازی کمبودهای غذایی در بدن انسانهاست.

احمد اسماعیل زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ضرورت و وجود محصولات غنی شده در کشور اظهار داشت: به دلیل کمبودهای برخی از ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی تولید محصولت غنی شده یک ضرورت به شمار می رود.

وی غنی سازی را یکی از راهکارهای مرتفع سازی کمبودهای مواد غذایی در رژیم های غذایی مردم هر کشور دانست و تصریح کرد: یکی از شایعترین مواد مغذی که در رژیم غذایی مردم کشور ایران است ویتامین D است.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه 60 تا 70 درصد مردم ایران مشمول کمبود ویتامینD  هستند، بیان داشت: به دلیل اینکه منبع غذایی چندانی در دسترس مردم برای جبران این ویتامین نیست و تنها از راه محصولات دریایی، تخم مرغ و لبنیات آن هم به میزان کم تامین می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از منابع دریافت ویتامین D نور خورشید است که به دلیل زیانها و مضرات آن استفاده چندانی از آن نمی شود.

اسماعیل زاده با بیان اینکه محصولات غنی شده با ویتامین D مانند ماست و نان غنی شده چند سالی است که روانه بازار شده، اضافه کرد: با خوردن این محصولات می توان کمبود این ویتامینها را جبران کرد اما به دلیل اینکه این ماده مغذی محلول در چربی نیست در نتیجه اضافه آن در بافت چربی ذخیره شده و مضرات بسیاری را در صورت استفاده مازاد به همراه دارد.

وی گفت: یکی دیگر از مواد مغذی و مورد احتیاج بدن که در کشور ما با کمبود به خصوص در سنین بارداری و در زنان با آن مواجه هستیم آهن است که در واقع مشکل کمبود در دریافت این ماده نیست بلکه در جذب است.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه اصفهان افزود: به دلیل فرهنگ ناصحیح غذا خوردن در کشور یون آهن به اندازه کافی جذب نمی شود و برای قشر زنان مشکلات ناشی از کمبود این یون را به وجود می آورد.

وی ادامه داد: به خاطر اینکه این کمبود شامل تمام اقشار جامعه نمی شود در نتیجه نمی توان جبران کمبود آن را از طریق محصولات غنی شده تامین کرد زیرا در عده ای که دچار این کمبود نیستند با تولید رادیکال آزاد مشکلاتی از قبیل دیابت، سرطان و قلب و عروق را به وجود می آورد.

اسماعیل زاده از دیگر کمبودهای مواد مغذی در کشور ایران را مربوط به اسید فولیک دانست و خاطر نشان کرد: این ماده که از طریق میوه جات و سبزیجات تامین می شود باید مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی را در مورد آنها انجام داد تا دریافت که آیا مشکلاتی که در کشور آمریکا به مدت 40 سال به دلیل افزودن این ماده به نان داشتند چیست.

وی ویتامین هایی دیگری مانند E و B2 و زینک را از دیگر کمبودهای مواد مغذی عنوان و تاکید کرد: غنی سازی محصولات با این مواد در مراحل تحقیقاتی است تا دید آیا غنی سازی و بکارگیری این مواد در رژیم غذایی چه مضرات و فوایدی دارد.

کد خبر 2326057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha