۱۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴

گزارش خبری/

اعطای امتیاز تیمداری در لیگ فوتبال کشور به خراسان شمالی/ سکوی پرش در انتظار هنرنمایی مسئولان

اعطای امتیاز تیمداری در لیگ فوتبال کشور به خراسان شمالی/ سکوی پرش در انتظار هنرنمایی مسئولان

بجنورد - خبرگزاری مهر: سرانجام فدارسیون فوتبال با درخواست خراسان شمالی برای داشتن یک تیم در لیگ دسته دو فوتبال کشور موافقت کرد؛ فرصت ذی قیمتی که استفاده از آن در گرو همت مسئولان برای حمایت مادی و معنوی از فوتبال استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر چه خراسان بزرگ از سال های دور یکی از استان های فوتبالیست پرور در ایران به شمار می رفت و بسیاری از چهره های شاخص فوتبال کشور از این خطه بودند اما چند سالی است که دیگر از دوره طلایی فوتبال خراسان خبری نیست.

پس از تقسیم خراسان بزرگ و تشکیل خراسان های جنوبی و شمالی در سال 83 با وجود این که امید می رفت وضعیت فوتبال در این استان های تازه تأسیس بهبود یابد اما در عمل پس از گذشت اندک زمانی سیر قهقرایی این رشته ورزشی پرطرفدار در این استان ها آغاز شد، البته این سیر نزولی بیشتر در بخش ورزش قهرمانی نمود داشت بخشی که ویترین فوتبال و تا حدودی ملاک قضاوت در مورد وضعیت این ورزش محسوب می شود.

به گواه تمامی کارشناسان ناکامی ها در حوزه فوتبال خراسان شمالی هیچ گاه به واسطه نبود استعدادهای مناسب ورزشی در این استان نبوده بلکه سنگ راه فوتبالیست های خراسان شمالی در این سال ها عدم حمایت مالی و کمبود اعتبار در این بخش بوده که علی رغم وعده های مختلف هیچ گاه سر و سامانی پایدار نیافته است.

البته در چند سال اخیر وضعیت فوتبال در خراسان شمالی به واسطه مدیریت های اعمال شده اندکی بهبود یافته اما مشکلات مالی و حمایتی همچنان پابرجا است.

نمونه بارز رشد فوتبال در خراسان شمالی و کم لطفی های حمایتی در این بخش کسب جواز حضور چندین تیم از این استان در رده های پایه فوتبال کشور و به دست آوردن نتایجی مناسب در این رقابت ها بوده اما افسوس که همین تیم ها نیز در اندک زمانی در برابر فشار مشکلات شدید مالی کمر خم کرده و عطای حضور در مسابقات کشور را به لقایش بخشیده اند و یا به ناچار امتیاز تیم خود را به بهایی ناچیز به استانی دیگر فروخته اند.

ناگفته روشن است که حضور تیم هایی از استان در رده های مختلف فوتبال کشور بهترین فرصت برای توسعه فوتبال در سطح استانی و پس از آن حضور در رده های ملی فوتبال است.

موافقت فدارسیون فوتبال برای اخذ امتیاز یک تیم لیگ دسته دو در خراسان شمالی

در سال های اخیر تیم های فوتبالی از خراسان شمالی در رده های سنی جوانان در لیگ های دسته دو و دسته یک جوانان حضور داشته اند اما در رده بزرگسالان در لیگ های برتر، دسته یک و دسته دو این استان نماینده ای نداشته است.

درخشان ترین حضور خراسان شمالی در فوتبال بزرگسالان کشور مربوط به سال 87 است که تیم پرسپولیس خراسان شمالی به عنوان نماینده استان در لیگ دسته دو فوتبال کشور بازی می کرد اگر چه همین تیم نیز در سایه مشکلات مدیریتی و گزینش های اشتباه به دلیل کسب نتایج ضعیف و پس از آبروریزی های تأسف آور منحل شد.

اکنون و پس از گذشت حدود شش سال سرانجام فدراسیون فوتبال کشور موافقت کرده تا خراسان شمالی امتیاز یک تیم لیگ دسته دو فوتبال را بگیرد؛ فرصتی که می تواند به عنوان سکوی پرش خراسان شمالی به سمت توسعه فوتبال در این استان و حضور بیشتر در سطوح ملی این رشته ورزشی باشد.

رییس هیئت فوتبال خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به موافقت فدراسیون فوتبال با اخذ امتیاز یک تیم از لیگ دسته دو فوتبال در این استان، می گوید: هیئت فوتبال خراسان شمالی پیش تر در جلسه روسای هیئات فوتبال استان ها درخواست این استان برای گرفتن امتیاز یک تیم لیگ دسته دو فوتبال را ارائه کرده بود که پس از بررسی فدارسیون با این درخواست موافقت شد.

حسین جعفرزاده اخذ امتیاز حضور خراسان شمالی در لیگ دسته دو فوتبال کشور را فرصت ذی قیمتی برای توسعه فوتبال خراسان شمالی در سطح استانی و ملی می داند و می افزاید: استفاده از این فرصت مناسب در گرو همت مسؤولان در زمینه حمایت مادی و معنوی از فوتبال استان است.

وی می گوید: با وجود این که با گرفتن امتیاز یک تیم دسته دو فوتبال کشور برای خراسان شمالی موافقت شده اما اگر اشخاصی حقیقی و یا حقوقی برای حمایت و هدایت این تیم وارد میدان نشوند نمی توانیم در لیگ شرکت کنیم.

جعفرزاده اظهار می کند: خرید امتیاز یک تیم از لیگ دسته دو فوتبال کشور حدود 350 الی 400 میلیون تومان هزینه دارد اما اکنون فدارسیون فوتبال این امتیاز را به صورت رایگان در اختیار استان گذاشته است.

این مسؤول با بیان این که گرفتن امتیاز یک تیم به تنهایی کافی نیست و باید تیم دارای حامی مالی باشد تا بتواند در لیگ شرکت کند، می گوید: هیئت فوتبال خراسان شمالی برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی که مایل به تیم داری در این سطح هستند مبلغ 50 میلیون تومان برای ارائه امتیاز تیم در نظر گرفته و بر اساس برنامه قرار است این مبلغ برای توسعه فوتبال خراسان شمالی در رده های پایه هزینه شود.

وی می افزاید: این مبلغ برای دریافت امتیاز تیم لیگ دسته دو از هیئت فوتبال خراسان شمالی است و صاحبان تیم برای حضور موفقیت آمیز در لیگ دسته دو کشور در صورتی که مایل به صعود به دسته بالاتر باشند باید حدود 700 الی 800 میلیون تومان در سال هزینه کنند.

جعفرزاده اضافه می کند: اگر تیمی بخواهد تنها در لیگ دسته دو کشور حضوری آبرومندانه داشته باشد باید حدود 500 الی 600 میلیون تومان هزینه کند و به همین دلیل نیز توانمند بودن اسپانسر تیم بسیار مهم است.

وی با اشاره به این که حضور آبرومندانه خراسان شمالی در این مسابقات نیازمند همت جمعی مسؤولان استانی است، می گوید: هیئت فوتبال استان نامه ای برای استاندار خراسان شمالی ارسال کرده و در آن خوستار تشکیل جلسه ای با مدیران صنایع و سرمایه گذاران در راستای حمایت و هدایت این تیم در لیگ دسته دو شده است.

جعفرزاده اظهار می کند: فدراسیون فوتبال شرایطی از قبیل تشکیل هیئت رئیسه باشگاه مورد تایید هیئت و اداره کل ورزش و جوانان استان، معرفی منابع و امکانات، اسپانسر و... را برای حضور در لیگ دسته دو فوتبال کشور تعیین کرده که در صورت تحقق این شرایط امتیاز تیم داری در لیگ دسته دو به این استان داده می شود.

به گفته وی هیئت فوتبال خراسان شمالی تا بیست و یکم تیر ماه فرصت دارد تیم و اسپانسر آن را به فدارسیون فوتبال معرفی کند که در این راستا اکنون رایزنی با متقاضیان تیم داری در حال انجام بوده و امید می رود به زودی به نتیجه برسد.

جعفرزاده اضافه می کند: هیئت فوتبال باید در فرصت مذکور نسبت به معرفی مواردی نظیر باشگاه واجدالشرایط و مورد تأیید هیئت و اداره کل ورزش و جوانان استان، معرفی اسپانسر واجدالشرایط با ذکر میزان بودجه در نظر گرفته شده، معرفی منابع مالی به طور مشخص، اعلام شیوه حمایتی مدیران ارشد استانی و اعلام امکانات لازم از جمله ورزشگاه مناسب و استاندارد، هتل‌های محل اقامت تیم‌ها و نمایندگان و داوران اعزامی فدراسیون فوتبال اقدام کند.

به گفته وی خراسان شمالی با توجه به آماده بودن استادیوم 15 هزار نفری بجنورد برای افتتاح و نیز داشتن بازیکنان مستعد در رده های سنی جوانان و پایه در بهترین زمان ممکن نسبت به دریافت این امتیاز اقدام کرده و در صورت حمایت مناسب مسؤولان شاهد جهشی چشمگیر در وضعیت فوتبال استان خواهیم بود.

آبروداری خراسان شمالی در فوتبال کشور نیازمند همت جمعی مسئولان

حسن سروری، نماینده باشگاه ها در هیئت فوتبال خراسان شمالی و بازیکن سابق تیم های راه آهن و ابومسلم خراسان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اعطای امتیاز تیم داری در لیگ دسته دو کشور به خراسان شمالی، می گوید: فوتبال استان چند سالی بود که به شدت از کمبود یک تیم باشگاهی در رده بزرگسالان کشور رنج می برد.

وی اضافه می کند: در این چند سال تیم های پایه خراسان شمالی در کشور نتایج مناسبی می گرفتند و تیم های فوتبال جوانان این استان نیز تا دسته یک و لیگ برتر صعود می کردند اما وقتی بازیکنان این تیم ها از رده سنی جوانان عبور می کردند دیگر امکان ادامه فوتبال در رده سنی بزرگسالان برای آنها مشکل می شد.

این بازیکن سابق فوتبال اضافه می کند: وقتی بازیکنان رده سنی جوانان خراسان شمالی وارد رده سنی بزرگسالان می شدند به دلیل آن که استان یک تیم در این رده سنی نداشت؛ سرخورده می شدند و سیر تکاملی آنها متوقف می شد.

به گفته سروری در سال های اخیر بسیاری از فوتبالیست های جوان خراسان شمالی پس از ورود به رده سنی بزرگسالی برای یافتن تیم شهر به شهر می گشتند در حالی که اگر استان دارای یک تیم در رده سنی بزرگسالان بود آنها می توانستند مدارج ترقی خود در این رشته ورزشی را طی کنند.

وی می افزاید: امتیاز تیم داری در لیگ دسته دو فوتبال در بهترین زمان ممکن به خراسان شمالی اعطا شده اما اکنون در فاز دوم نیازمند یافتن اسپانسر مناسب و تأمین بودجه لازم هستیم چرا که گرفتن این امتیاز دشوار بوده اما حفظ آن سخت تر است.

این بازیکن سابق تیم های راه آهن و ابومسلم اظهار می کند: اجرای این بخش از عهده هیئت فوتبال خارج بوده و لازم است مسئولان ارشد استانی  وارد گود شوند چرا که رایزنی و هماهنگی مسؤولان ارشد استانی در این زمینه بسیار مهم است.

به گفته وی  اگر مسؤولان همت کنند خراسان شمالی برای تأمین بازیکنان این تیم مشکل چندانی ندارد چرا که در حال حاضر بازیکنان خوبی در استان وجود دارند که از رده سنی جوانان به این تیم دعوت می شوند و در چند سال آینده نیز به طور قطع می توان با تیمی 100 درصد بومی در این مسابقات شرکت و برای استان افتخارآفرینی کرد.

کد خبر 2326665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha