۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۱

از جمعه و در چین انجام می‌شود؛

آغاز بسکتبال کاپ آسیا با دیدار فینال برای ایران مدعی

آغاز بسکتبال کاپ آسیا با دیدار فینال برای ایران مدعی

مسابقات بسکتبال 2014 کاپ آسیا و انتخابی جام ملت‌های آسیا از روز جمعه در چین آغاز خواهد شد. در یکی از دیدارهای روز نخست دو تیم ایران و ژاپن با رویارویی برابر یکدیگر، فینال دوره پیشین این رقابت‌ها را تکرار خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این پنجمین دوره مسابقات قهرمانی بسکتبال کاپ آسیاست که چینی‌ها برای نخستین‌بار برگزار کننده آن هستند. این دوره از مسابقات با حضور 9 تیم از روز جمعه در شهر ووهان آغاز خواهد شد تا پس از رقابت یک هفته‌ای میان آنها مشخص شود قهرمان و صاحب سهمیه جام ملت‌های آسیا چه تیمی است.

چین‌تایپه سال 2004 میزبان اولین دوره مسابقات کاپ آسیا بود که با قهرمانی قطر به پایان رسید. چهار سال بعد از آن، اردن موفق شد در دومین دوره این رقابت‌ها در کویت صاحب عنوان نخست شود. بعد از آن مسابقات کاپ آسیا به طور منظم هر دو سال یکبار پیگیری شد. بعد از اینکه لبنان سال 2010 در پایان دیدارهای خانگی قهرمانی این مسابقات را از آن خود کرد، تیم ملی ایران موفق شد در دوره پیشین مسابقات برای نخستین‌بار صاحب جام قهرمانی شود.

البته در مجموع قطری‌ها با یک مدال طلا و دو برنز پر افتخارترین تیم شرکت کننده در مسابقات کاپ آسیا هستند. ایران هم از این حیث با تنها یک مدال طلا در جایگاه سوم قرار دارد اما در هر صورت تیم ملی کشورمان مدافع قهرمانی دوره جدید مسابقات کاپ آسیاست که قهرمان آن به طور مستقیم به بیست و هشتمین دوره رقابت‌های بسکتبال جام ملت‎‌های آسیا که انتخابی مسابقات جهانی المپیک 2016 برزیل است، راه خواهد یافت.

ژاپن، چین، اندونزی، هند، فیلیپین، چین‌تایپه، اردن  و سنگاپور هشت تیم دیگری هستند که در کنار ایران مدعی برگزار کننده این دوره از مسابقات کاپ آسیا خواهند بود. البته ازبکستان هم دیگر تیم شرکت کننده بود اما در روزهای ابتدایی این هفته انصراف خود را از شرکت در مسابقات اعلام کرد.

در هر صورت پنجمین دوره مسابقات کاپ آسیا از روز جمعه با حضور این 9 تیم در ووهان آغاز خواهد شد. تیم ملی بسکتبال ایران که دو سال پیش در دیدار فینال کاپ آسیا با نتیجه 53 بر 51 ژاپن را شکست داد و قاطعانه جام قهرمانی را از آن خود کرد در نخستین روز این مسابقات باید دوباره برابر ژاپن صف آرایی کند. با این اوصاف جام پنجم کاپ آسیا با تکرار دیدار فینال برای ایران مدعی آغاز خواهد شد.

تیم ملی بسکتبال ایران برای حضور در این دوره مسابقات کاپ آسیا بازیکنانی مانند صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد آفاق را در اختیار ندارد. آرن داودی هم که به دلیل آسیب دیدگی از همراهی تیم بازماند و از آنجا که سجاد مشایخی هم برای جایگزین شدن داودی با مشکل خروج از کشور مواجه شد، تیم ملی بدون گارد راس به چین سفر کرد.

شاید به همین دلیل است که مهمد بچیروویچ، سرمربی تیم ملی بیشتر از تکرار قهرمانی روی بازی‌های خوب تیمش در کاپ آسیا تمرکز دارد. وی طی گفتگویی که با مهر داشت، عنوان کرد: اوضاع‌مان خیلی خوب نیست چون چند بازیکن اصلی را در اختیار نداریم اگرچه سایر بازیکنانی که در ترکیب قرار گرفته‌اند، آمادگی خوبی دارند. در کل بیشتر از قهرمانی و تکرار آن باید روی بازی خوب کسب بهترین تجربه تمرکز کنیم. این برای من مهمتر از این است که تیمم قهرمان شود. باید بتوانیم به واسطه دیدارهایی که در کاپ آسیا برگزار خواهیم کرد برای مسابقات قهرمانی جهان و بعد از آن بازی‌هایی آسیایی که اهداف اصلی ما در سال جاری به حساب می‌آیند به آمادگی بهتر و بالاتری دست یابیم.

به گزارش مهر، پنجمین دوره مسابقات بسکتبال کاپ آسیا که از جمعه آغاز می‌شود تا 28 تیرماه ادامه خواهد داشت. تیم ملی ایران که در گروه A این رقابت‌ها قرار دارد نخستین دیدار خود را مقابل ژاپن برگزار می‌کند سپس به ترتیب به مصاف چین، اندونزی و هند می‌رود. در گروه مقابل هم تیم‌های فیلیپین، چین‌تایپه، اردن  و سنگاپور با هم رقابت می‌کنند.

برنامه کامل پنجمین دوره مسابقات بسکتبال کاپ آسیا به شرح زیر است:

جمعه 20 تیرماه
* ایران - ژاپن
* چین تایپه - اردن
* چین - اندونزی

شنبه 21 تیرماه
* ایران - چین
* فیلیپین- چین تایپه
* ژاپن- هند

یکشنبه 22 تیرماه
* ایران – اندونزی
* سنگاپور – اردن
* چین – هند

دوشنبه 23 تیر
* فیلیپین – سنگاپور
* هند – اندونزی
*  ژاپن – چین

- ایران دراین روز از مسابقات با قرعه استراحت روبرو است.

سه‌شنبه 24 تیرماه
* ایران – هند (ساعت 9)
* اندونزی – ژاپن
* اردن – فیلیپین
* سنگاپور – چین تایپه

مرحله اول این دوره از مسابقات به صورت گروهی برگزار خواهد شد و پس از مشخص شدن رده اول تا چهارم بازی‌ها، چهار تیم صعود کننده از هر گروه در مرحله یک چهارم نهایی به صورت حذفی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

کد خبر 2328136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha