۲۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۴

عمراني:

دیوار تاریخی گرگان نیازمند مرمت اضطراری است/ کمبود اعتبار مانعی برای ثبت جهانی

دیوار تاریخی گرگان نیازمند مرمت اضطراری است/ کمبود اعتبار مانعی برای ثبت جهانی

گرگان - خبرگزاري مهر: معاون میراثی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: دیوار تاریخی گرگان در گذشته به دلیل حفاظت اندک، مورد فرسایش قرار گرفت و در حال حاضر مرمت ‌های فوری و اضطراری را می طلبد.

به گزارش خبرنگار مهر، حميد عمراني ركاوندي صبح يكشنبه در جمع خبرنگاران استان ضمن يادآوري 29 تير سالروز ثبت ديوار تاريخي گرگان افزود: بودجه اندک در این بخش، مانع حفاظت درست از این اثر تاریخی شده و از این رو مشکلات دیوار تاریخی گرگان را به دلیل حفظ و نگهداری دو چندان کرده است.

وی با بیان اینکه دیوار تاریخی گرگان بنای خشتی آجری است، اظهار كرد: متاسفانه در طول زمان اين اثر تاريخي به دليل نبود حفاظت درست، دچار فرسایش شده است.

اين مسئول گلستاني ضمن اشاره به اين نكته كه اين ديوار در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بيشترين آسيب را ديده، افزود: آجرهای این دیوار در آن دوره توسط روستاهای همجوار برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار گرفت.

10 نقطه گردشگري بر روي ديوار تاريخي گرگان طراحي شده است

معاون میراثی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از طراحی 10 نقطه گردشگری بر روی دیوار تاريخي گرگان خبر داد و افزود: اين مناطق برای بازدید گردشگران انجام شده است.

وي با اعلام اين نكته كه اهمیت این دیوار تاریخی به لحاظ معرفی فرهنگ و تمدن کهن مردم این مرزو بوم بر کسی پوشیده نیست، افزود: ديوار تاريخي گرگان در حالی در فهرست انتظار برای ثبت جهانی قرار گرفته که کاوش ‌های آن هنوز به پایان نرسیده است.

اين مسئول گلستاني يادآور شد: اين دیوار به عنوان سومین دیوار طولانی دنیا در زمان ساسانیان ساخته شده و در دوره اسلامی نیز مورد بهره‌برداری قرار می گرفته است.

عمرانی رکاوندی طول دیوار تاریخی گرگان را از کوه های پیش کمر در ناحیه جنگل گلستان به طول 220 کیلومتر اعلام کرد و افزود: دیوار تاریخی گرگان مرز بین ایران و توران است از این رو دارای اهمیت تاریخی بسیار بالایی است، این دیوار در گذشته به نوعی عرصه دفاعی براي جلوگیری از هجوم دشمنان به شمار می رفت.

وی در توضیح ثبت جهانی دیوارتاریخی گرگان نیز گفت: دیوار گرگان به عنوان هجدهمین نامزد ثبت جهانی از سوی کشور ایران در کنار سایر آثار تاریخی اعلام شده است و کارشناسانی که برای ثبت از تهران آمده بودند گفتند معضلی برای ثبت جهانی وجود ندارد اما تنها مشکل در این بین تامین اعتبار برای پیگیری ثبت جهانی این دیوار است.

ثبت جهانی دیوار گرگان نیازمند تامین اعتبار است

وی اضافه کرد: اطلاعات ما بسیار کامل است و مشکلی در روند ثبت جهانی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار برای ثبت جهانی این دیوار پیگیرهای لازم مدت 6 ماه به طول خواهد انجامید.

حمید عمرانی رکاوندی در خاتمه یادآور شد: در صورت تخصیص اعتبار برای پیگیری ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان ظرف مدت 6 ماه کارهای اولیه آن انجام خواهد شد اما با توجه به کمبود منابع اعتباری و هزینه بالای این دیوار این روند به کندی طی می شود.

کد خبر 2334342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha