۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۲

گزارش مهر/

کشاورزان و کوه مشکلاتی که کسی جوابگوی آن نیست/ بدهی های بانکی کمر کشاورزان طارمی را خم کرد

کشاورزان و کوه مشکلاتی که کسی جوابگوی آن نیست/ بدهی های بانکی کمر کشاورزان طارمی را خم کرد

زنجان - خبرگزاری مهر: بخش کشاورزی را می توان در کنار حوزه ای تاثیرگذار در تولید و اشتغالزایی حوزه ای نیازمند نیز دانست حوزه ای که برای بقا و توسعه خود نیازمند مولفه های متعددی همچون اعتبارات است بی شک تزلزل و یا رکود در ارائه تسهیلات به این بخش چرخه رشد حوزه کشاورزی را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کمتر کسی در ایران است که نام شهرستان طارم که به هندوستان ایران معروف است را نشینده باشد و یا از  یکی از 168 نوع محصول متنوع  این منطقه استفاده نکرده باشد، این منطقه با توجه به تنوع آب و هوایی و حاصلخیز بودن خاکش قابلیت های فراوانی در زمینه کشاورزی دارد و  در حال حاضر کشاورزان این منطقه  با چالش های مواجه اند وخاک با آنها قهر کرده است.

آنقدر گفتند و نوشتيم و خواندند و شنيدند و وقعي برآن ننهادند كه حالا كشاورزان، اين توليدكنندگان ارزشمند، انسان هايي كه خود از مسئولان بستانكارند  به بدهكاران بانكي  تبديل شده اند.

اينجا به بهشت ايران و هندوستان كشور شهره است شغل اغلب مردم ساكن آن كشاورزي است و خوشبختانه همين شغل موجب شده نرخ بيكاري روستايي اينجا بالا نرود،، فرصت ها ي شغلي و مزاياي جغرافيايي بسياري دارد اگر مشكلات  پيش روي شكوفا كردن اقتصاد آن رفع شود.

تابستان هم فرارسيد و كشاورزان طارمي  كه در انتظار برداشت محصول ، فروش آن و تامين مايحتاج زندگي و مهمتر از همه پرداخت  اقساط تسهيلات بانكي شان  بودند بار ديگر زانوي غم بغل كرده اند و مضطرب و نگران  به "چه كنم؟چه كنم؟!" گرفتار شده اند.

برخي محصولاتشان همچون گيلاس خوب فروش رفت اما محصولاتي هم بود كه  برداشت آن به دليل مقرون به صرفه نبودن انجام نشد و براي هميشه در دل خاك حاصلخيز آن دفن شد.

به نظر مي رسد بخشي از اين تنگناها مربوط به غير كارشناسي بودن فرايند كاشت، داشت ، برداشت و عرضه توسط كشاورز مربوط مي شود و بخشي به  بي تدبيري و غفلت مسئولان امر كه شايد نقش عامل دوم بيش از اولي باشد چرا كه مسئولان با تدبيري صحيح و برنامه اي منسجم مي توانند علاوه بر آگاه سازي كشاورزان  بستر را براي رونق اقتصاد كشاورزي فراهم كنند.

خشكسالي، آفت، عدم توزان عرضه و تقاضا، نبود بازار مناسب، بالارفتن قيمت نهادها و هزينه ها و ده ها و صدها گرفتاري همواره به ميدان نبرد با كشاورزان آمده اند و آن ها هستند كه با اراده  و تحمل بار سنگين مشكلات همچنان در عرصه توليد تلاش مي كنند.

دلالات بلای جان کشاورزان طارم

حسین قاسمی یکی از صدها کشاورز طارمی با اشاره به اینکه کشاورزان طارمی همواره با مشکلات متعدد مواجه هستند می گوید: بعد از اینکه محصولاتمان را نمی توانیم به شکل مطلوب در بازار عرضه کنیم و همواره وجود دلال ها عرصه را برای ما کشاورزان با مشکلات مواجه کرده است بحث مشکل در بازپرداخت تسهیلات بانکی به عنوان یک چالش برای ما مطرح بوده است.

قاسمی می افزاید: متاسفانه مسئولان  حوزه کشاورزی استان توجه چندانی به مشکلات کشاورزان طارمی ندرند و برای رفع مشکلات آنها گام اساسی برنداشته اند.

وی با بیان اینکه  همه شهرستان طارم را به عنوان بهشت ایران و هندوستان ایران می شناسند ادامه می دهد: ولی متاسفانه ساکنان این بهشت همیشه در مقاطع مختلف کاشت، داشت و برداشت با مشکل مواجه اند.

محصول سیر کشاورزان به دلیل افت قیمت برداشت نشد

يكي از اعضاي شورای شهرستان  طارم با اشاره به مشكلات كشاورزي اين شهرستان مي گويد: كسي نيست از كشاورزي حمايت كند، دلال ها بسيارند و اقتصاد كشاورزي را فلج كرده اند.

محسن روحاني در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه مي دهد: محصولات كشاورزي امسال  با افت قيمت شديد مواجه بود براي نمونه سير به دليل افت شديد قيمت در مزارع ماند و برداشت نشد چرا كه  كفاف هزينه هاي كارگر را نمي كرد.

وي قيمت گوجه فرنگي را كيليويي 500 تومان، سيب زميني را  هزار و 200 تومان  اعلام و ابراز مي كند: وضعيت محصولات باغي هچون گيلاس بهتر از سير و...  بود گرچه  مقدار آن ها هم به دليل سرمازدگي  كاهش يافته بود.

مسئولان وضعيت كشاورزي را وارونه جلوه می دهند

اين عضو شوراي شهرستان طارم  تصريح مي كند: متاسفانه مسئولان با آمار سازي تصويري مطلوب از وضعيت كشاورزي استان ارائه مي دهند حال آنكه واقعيت چنين نيست.

روحاني اظهار مي كند: مشكلات و معضلاتي كه گريبانگير كشاورزان است تازگي ندارد  پارسال نيز‌ آفت مگس بلاي جان زيتون ها شد و كسي حمايتي از كشاورزان نكرد.

وي از مسئولان درخواست كرد: با توجه به وضعيت نامناسب كشاورزي  زمان پرداخت  تسهيلات بانكي را به سال آتي موكول كنند.

كشاورزان مغلوب مشكلات

عضو شوراي اسلامي استان زنجان نيز مي گويد: یکی از اصلی ترین محصولات کشاورزی و منبع اصلی درآمد مردم شهرستان طارم محصول سیر است كه  بازار فروش این محصول بحرانی است البته فروش محصول سیب زمینی نیز چندان تفاوتی با س

یر ندارد و فروش محصولاتی چون نخود فرنگی و که به عنوان محصولات فرعی هستند وضعي  مشابه دارند.

محمد محمدي در گفتگو با خبرنگار مهر  با بيان اينكه کشاورزان این قشر زحمتکش جامعه روزهای سختی را می گذرانند و ايام دشواري پيش رو دارند  اظهار مي كند: در این شرایط مطالبه وام های کشاورزی شرایط را بحرانی تر می کند.

به گفته  وي  کشاورزی که مهم ترین دارايي اعتبار و صداقت و ايمان كشاور است امروز مغلوب شرايط نامساعد شده  بنابراين مسئولان و برنامه ریزان استانی بايد با تدبير در کوتاه مدت گرچه مسكن وار  با تمدید وام های کشاورزی و بخشودگی سود آن ها کشاورزان را تسکین دهند.

وي ادامه مي دهد:مسئولان بايد در  دراز مدت تدبیری مناسب و مدیریتی جهادی انجام دهند تا این مشکل یعنی بی ثباتی بازار محصولات کشاورزی که دلایل خاص خودش را دارد مرتفع شود.

مجلس تمام قد از كشاورزان حمايت مي كند

نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي  نيز با اشاره به وضعيت كشاورزي در كشور مي گويد: مجلس تمام قد از تقويت كشاورزي و سرمايه گذاري حمايت مي كند.

محسن عليمرداني در گفتگو با خبرنگار مهر مي افزايد: متاسفانه همواره در كشور ما روند صعودي نزولي قيمت محصولات كشاورزي وجود داشته به گونه اي كه در بسياري از مواقع دخل و خرج كشاورزان با مشكل مواجه بوده و جاي بسي تعجب است كه با گذشت 35 سال از انقلاب اسلامي هنوز اين نقاط ضعف رفع نشده است.

وي خاطر نشان مي كند: نبايد در عصر مدرنيته  مشكلاتي همچون عدم تناسب عرضه و تقاضا به وجود آيد  دولت مي تواند با برنامه ريزي مناسب  و به كار گيري كارشناسان مجرب  مانع بروز چنين مشكلي شود.

نايب رييس كميسون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ادامه مي دهد: مي توان با پايش آن لاين وضعيت كشاورزي  توليد را متناسب با نياز مردم انجام داد.

عليمرداني مي گويد: كشاورزان نيز در اين بين بي تقصير نيستند  هنگامي كه قيمت يك محصول افزايش مي يابد سال بعد نيز همان محصول را كشت مي كنند غافل از اين كه  افت قيمت در كمين است.

وي با بیان اینكه در كشور در هر سه بخش قانونگذاري، نظارت بر اجرا و اجراي قانون ضعف هست ابراز مي كند: ضعف در اجراي قانون بسيار محسوس تر است گاهي قوانين مناسبي در كشور وجود دارد اما يا اجرا نمي شود يا ناقص اجرايي مي شود.

اين نماينده مجلس تغييرر مداوم دستورالعمل ها، قوانين و برنامه ها را موجب سردرگمي جامعه دانسته و مي افزايد: دولت بايد بستر را براي سرمايه گذاري در حوزه كشاورزي و صنايع تبديلي فراهم كند.

عليمرداني يادآور مي شود: بنده از وزير كشاورزي در خصوص وضعيت كشاورزي و تدابيري كه براي رفع مشكل كشاورزان و خسارت هاي خشكسالي و سرما زدگي و... كه متحمل شده اند پرسش هايي مطرح كرده ام كه قرار است در كميسيون ها ي مربوطه به آن پاسخ دهند.

زمان باز پرداخت تسهيلات  كشاورزي تمديد مي شود

گويا مدير شعب بانك كشاورزي استان  زنجان  دلهره هاي برخي كشاورزان را  احساس كرده است چرا كه  در گفتگو با خبرنگار مهر  با اعلام خبري خوش مي گويد: كشاورزاني كه متضرر شده اند مي توانند با مراجعه به بانك زمان بازپرداخت اقساط تسهيلات خود را به سال آينده موكول كنند.

البته نيكخواه معتقد است همه كشاورزان امسال متحمل خسارت نشده اند و فقط محصول سير با افت قيمت شديد مواجه بوده و وضعيت فروش ساير محصولات كشاورزي مناسب است.

کد خبر 2335209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha