۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹

در نشست «فاخته» مطرح شد

روایت دنباله‌دار شتاب‌زدگی آثار مناسبتی از 9 سالگی یک بازیگر تا امروز

روایت دنباله‌دار شتاب‌زدگی آثار مناسبتی از 9 سالگی یک بازیگر تا امروز

در نشست سریال «فاخته» کمند امیرسلیمانی به خاطرات 9 سالگی‌اش اشاره کرد که 2 هفته مانده به دهه فجر از تلویزیون دنبال او می‌آمدند و شبانه روز برای ضبط یک مجموعه مناسبتی تلاش می کردند و حالا هم با گذشت این همه سال هنوز همین وضعیت حاکم است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سریال «فاخته» به کارگردانی محمود معظمی با حضور کارگردان، داود قچاق تهیه کننده، عبدالرضا اکبری و کمند امیرسلیمانی بازیگران، احمد حامد نویسنده، مرتضی قیدی مدیر تصویربرداری و اهالی رسانه در ساختمان شبکه 2 برگزار شد. ضمن این که علی زارعان مدیر گروه کودک و خردسال شبکه 2 و مریم جلالی مدیر گروه خانواده و عطائیان مشاور فیلمنامه نیز در جمع حاضر بودند.

اتفاقات غزه زخمی در دلهای انسان ها است

زارعان در ابتدای نشست اقدامات اخیر در غزه را زخمی در دل هر انسان دانست و ضمن تسلیت به کودکان غزه تاکید کرد: یادمان باشد نگاه کردن به این فاجعه نه تنها وظیفه ما است بلکه باید تلاش کنیم این زخم عمیقتر نشود.

جلالی نیز با اشاره به کارکرد مفهوم خانواده در ظرفی به نام تلویزیون تصریح کرد: این مفهوم مثل فیل در تاریکخانه است که هر کسی ظنی از آن دارد اما در «فاخته» تلاش شد خانواده اصیل ایرانی بازتعریف شود و در دیالوگها نقش های خانوادگی را به صورت پررنگی می بینیم. در این سریال خانواده واقعی ایرانی اسلامی را دیدیم که خانواده چالشی همگرا به حساب می آیند و در عین اختلافات همگرایی شان از بین نمی رود.

6 هزار دقیقه سریالسازی برای خانواده

در ادامه قچاق به توجه خود نسبت به موضوع خانواده اشاره و تاکید کرد: خود من 4 فرزند دارم که همگی دارای تحصیلات خوبی هستند و 2 تن از آنها همکار من هستند. اگر ما تعامل با خانواده را در جامعه اشاعه دهیم اتفاقات بهتری رخ خواهد داد. طی این سالها اگر سریال های «امروز و فردا» را در نظر بگیریم من حدود 5-6 هزار دقیقه سریال با موضوع خانواده ساختم.

در ادامه زارعان با اشاره به کنداکتور فشرده پخش سریالها همزمان با جام جهانی در خصوص انتخاب ساعت 23:45 برای پخش «فاخته» توضیحاتی داد و معظمی نیز در ادامه گفت: گروه خوب بازیگران این سریال یکی از خوش شانسی های من بود حتی اگر من خسته می شدم آنها به من انرژی می دادند و به تلاش شبانه روزی مان ادامه می دادیم. من علاقه ای ندارم از استانداردهای تلویزیون دور شوم و نمی خواستم مخاطب در نوع بازی ها التهاب ببیند. پایان سریال ما نیز از ابتدا مشخص نبود و نویسنده ها می خواستند فینال کار را با توجه به بازخوردها در روزهای پایانی کار مشخص کنند.

برای اولین بار با قاسمی و اکبری همبازی شدم

در ادامه امیرسلیمانی نیز بازی با بازیگرانی که تا به حال با آنها همکاری نداشته را یکی از افتخارات حضور خود در «فاخته» دانست و گفت: برای اولین بار در این کار با ثریا قاسمی و عبدالرضا اکبری همبازی شدم و چیزهای زیادی از آنها یاد گرفتم. همه بازیگران در قالب شخصیت هایشان با جان و دل بازی می کردند و نقش کمتر و بیشتر اهمیتی نداشت. من سالها بود در سریال طولانی بازی نکرده بودم و حضور در «فاخته» برایم اهمیت داشت. فراز و نشیب های شخصیتم را نیز دوست داشتم گرچه گاهی مردم از من می پرسند چرا این شخصیت اینقدر اخمو و عبوس است.

در ادامه جلالی به ایفای نقش عروس عصیانگر سریال «پدرسالار» توسط امیرسلیمانی در سالهای پیش اشاره کرد و این بازیگر در خصوص آن تجربه توضیح داد: من آن سریال را در اوج جوانی بازی کردم. آن زمان حرف شنوی از بزرگتر فامیل یک ضرورت بود اما دیگر اکنون اعضای خانواده کمتر این حس را دارند. تصور می کنم عروسی که در آن سریال بازی می کرد مطابق سلایق طبیعی رفتار می کرد و عروس سریال فاخته نیز همینطور. البته شخصیت مریم با روحیه خودم سازگارتر است.

آدم ها جذاب تر از ماجراها هستند

همچنین حامد نویسنده سریال با انتقاد به این که یک پیکر سالم معمولاً در تلویزیون اساس ساخت یک سریال نمی شود، اظهار کرد: ما در این سریال خانواده سالمی را نشان دادیم که ویروسی به آن وارد شده و همه تلاش می کنند آن را دفع کنند. از طرفی اگر نمی خواستیم درام طولی ایجاد کنیم کارمان در 90 دقیقه تمام می شد. سریال ها این روزها در طول جا ندارند و عرض آنها است که می تواند درام خلق کند. اکنون آدمها، ضوابط و جامعه قابل مطالعه ای داریم که درامهای عجیبی در آن رخ می دهد و آدمها جذابتر از ماجراها هستند و خودشان ماجراهای جذاب خلق می کنند.

در ادامه اکبری نیز با بیان این که با وجود گذشت چند روز از پایان تصویربرداری خستگی از تنش در نمی رفته، یادآور شد: حرفهای دکتر جلالی در ابتدای نشست حالم را خوب کرد. همان موقع فهمیدم این خستگی روحی بوده و حاصل بغضی است که در این 90 روز در خانواده حاج عزت جاری بوده است.

جلالی هم به شوخی پاسخ داد: این بغض در خانواده این حاج عزت هم جاری بود! (اشاره به عزت الله ضرغامی).

مشکلات فرهنگی اعضای خانواده را روبروی هم قرار داده است

اکبری یادآور شد: خطر بزرگی خانواده های ما را تهدید می کند و ویروسی به خانواده ها نفوذ کرده که پشت در خانه های همگی ما کمین کرده است. مسایل فرهنگی بسیاری از خانواده ها را به هم ریخته و اعضای آن را روبروی هم قرار داده است. من با پسر و خانواده خود مشکل دارم که این موضوع بیانگر همین مسایل فرهنگی است.

وی اذعان کرد: قصه ما یک تلنگر است و ما توانستیم با وجود محدودیت زمانی از پس این کار بر بیاییم و مثل یک خانواده در کنار هم بودیم.

اگر درام درست باشد در دل خود پیام دارد

پس از این حامد در خصوص شعارزدگی برخی بخش های سریال اظهار کرد: این موضوع در متن علی اکبر محلوجیان وجود داشت و ما آن را تلطیف کردیم اما در سریال مثل «امروز و فردا» نیز ما به صورت مستقیم جلوگیری از تلف کردن آب و برق را گفتیم و جواب هم گرفتیم. زبان در این زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار است و شعار خوب باید در قالب خوبی داده شود. اگر درام درست باشد در دل خود پیام دارد، دارم جذابی که حرفی در آن نباشد وجود ندارد.

در ادامه قیدی مدیر تصویربرداری نیز با اشاره به نادیده گرفتن بحث تصویر در سال های اخیر اظهار کرد: من همواره مقوله نور را در کارم در نظر می گیریم و در این سریال همه تلاش مان را کردیم که کار از نظر شکل و شمایل تصویری برای بیننده قابل قبول باشد.

معظمی نیز در این راستا ادامه داد: ما حتی اگر قاب فیکس هم می گرفتیم سعی می کردیم برای تماشاگر قابل قبول باشد. من کارگردانی نیستم که از قبل دکوپاژم را مشخص کرده باشم و هر بار سر صحنه تمرین می کردیم.

از 9 سالگی من کارهای مناسبتی عجله ای است

در ادامه امیرسلیمانی به خاطراتی از کودکی اش اشاره کرد که در سن 9 سالگی پاترول های زرد صدا و سیما در مدرسه دنبال او می آمدند و 2 هفته مانده به مناسبتی مثل دهه فجر شبانه روز کار می کردند تا مجموعه ای را برای پخش آماده کنند. اما حالا با گذشت این همه سال هنوز هم همین شیوه پیگیری می شود و ساخت آثار مناسبتی با عجله انجام می شود. برای همین سریال ما 3 ماه وقت داشتیم در حالی که حداقل 5-6 ماه باید روی سریال کار می کردیم.

وی تصریح کرد: از طرفی همواره می گویم فلان سریال برای گروه کودک است و بودجه و امکانات ندارد در حالی که آثاری  مثل «کلاه قرمزی» یا همین سریال ما توانست پربیننده باشد. نمی دانم چرا مسئولان به این موضوع توجه نمی کنند که گروه کودک با چنین بضاعتی می تواند کار کند.

در تلویزیون ناگهان نوروز و رمضان می شود!

زارعان در این خصوص پاسخ داد: ما به تقویم جلالی اعتقاد نداریم. ناگهان نوروز می شود، رمضان می شود و... من هم 20 سال است در گروه کودک کار می کنم و همین تجربه را داشته ام. ما در کشوری زندگی می کنیم که 13 میلیون و 200 هزار نفر آن امسال به مدرسه رفتند که این رقم از جمعیت بسیاری از کشورهای جهان نیز بیشتر است. این موضوع همانقدر که می تواند فرصت باشد می تواند تهدید هم باشد.

وی تصریح کرد: دانش آموزان کشور ما از 160 میلیون جلد دفتر استفاده می کنند و ما با همکاری پروژه هایی چون «شکرستان» و «کلاه قرمزی» توانستیم 20 تا 25 درصد از این بازار را به محصولاتمان اختصاص دهیم.

جلالی نیز در این زمینه اظهار کرد: فیتیله برنامه سازی فرهنگی ما خیلی دیر تبدیل به آتش می شود.

بازیگران برای «فاخته» چک سفید امضا کردند

همچنین قچاق به سختی های کار کودک اشاره کرد و گفت: عیار بازیگران را نمی شود با پول تشخیص داد. اکثر دوستان برای این کار چک سفید امضا کردند، وقت گذاشتند و حوصله کردند تا کار به سرانجام رسید. باید از کار کودک مراقبت شود و امیدوارم این اتفاق در سالهای بعد بهتر رخ دهد.

در پایان این نشست عطاییان مشاور فیلمنامه توضیحاتی در خصوص همراهی گروه نویسندگان در نگارش متن ارائه داد و پس از تماشای بخش های منتخب سریال «فاخته» و صرف افطار نشست به پایان رسید.

کد خبر 2336647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha