۸ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۵۶

در تفسیر سوره ابراهیم(ع) مطرح شد؛

دلایل اجابت نکردن دعوت پیامبران از سوی ظالمان/ انذار و تبشیر دو روش تربیتی پیامبران

دلایل اجابت نکردن دعوت پیامبران از سوی ظالمان/ انذار و تبشیر دو روش تربیتی پیامبران

خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تشریح دلایل اجابت نکردن دعوت پیامبران از سوی ظالمان، هواپرستی، دلبستگی و حب دنیا، نداشتن ایمان و یقین به قیامت را از جمله این دلایل دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی شامگاه سه شنبه در جلسه تفسیر قرآن با تفسیر آیه 44 سوره مبارکه ابراهیم اظهار داشت: پیامبران الهی برای هدایت مردم از دو روش استفاده کردند.

وی انذار به معنی ترساندن و بیم دادن و تبشیر به معنای بشارت دادن، مژده دادن و تشویق کردن را دو روش مورد نظر دانست و افزود: تنبیه و تشویق دو روش تربیتی بوده که در نظام مدیریتی این دو روش بسیار موثر و کارساز است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه در تعلیم و تربیت نیز این دو روش مورد تاکید قرار گرفته است ادامه داد: واژه تبشیر و مشتقاتش 84 بار در قرآن تکرار شده ولی واژه انذار و مشتقاتش 125 بار در قران آمده است که نشان می دهد در تعلیم و تربیت و ارشاد تنبیه بیشتر از تشویق باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام میرعمادی به نکات تفسیری این آیه اشاره کرد و بیان داشت: پیامبران همه مردم را انذار می کنند. این ترساندن و بیم دادن هشدار به همه و نه فقط گناهکاران و مجرمین است.

وی با بیان اینکه در قرآن 5 گروه بیشتر تهدید می شوند ادامه داد: رفاه طلبان، کافران و مشرکان، فاجران و گنهکاران، طاغوتیان و ظالمان و عشیره و بستگان از جمله این گروهها هستند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه در زمینه روزی که عذاب می آید در این آیه سه احتمال داده شده است، افزود: اول مقصود روز قیامت، دوم روز فرارسیدن مرگ و سوم روز نزول بلا و مجازات های دنیوی است.

حجت الاسلام میرعمادی عنوان کرد: در آن روز ظالمان در برابر عذاب خداوند مهلت می خواهند و خودشان می گویند که هدف از تقاضای مهلت دو چیز است تا اول دعوت خدا را اجابت کنند و دوم از پیامبران تبعیت کنند.

وی با بیان اینکه پاسخ خداوند در برابر درخواست مهلت خواستن ظالمان منفی است چون می داند تقاضای آنها جدی و واقعی نیست و دروغ می گویند، یادآور شد: قرآن می فرماید که هشت دلیل برای اجابت نکردن دعوت پیامبران از سوی ظالمان وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد هواپرستی، دلبستگی و حب دنیا، نداشتن ایمان و یقین به قیامت، لجبازی و خودخواهی، تقلید کورکورانه از اباء و اجداد، وجود رهبران و پیشوایان و سلاطین فاسد، وجود تبلیغات سوء و محیط نامناسب و وسوسه های شیطانی از جمله دلایل اجابت نکردن دعوت پیامبران از سوی ظالمان دانست.

کد خبر 2340529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha