۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۲۷

صابری:

آتش سوزی پارک ملی گلستان در حوزه خراسان شمالي مهار شد

آتش سوزی پارک ملی گلستان در حوزه خراسان شمالي مهار شد

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: آتش سوزی پاک ملی گلستان در حوزه این استان که عصر جمعه آغاز شده بود؛ با تلاش دستگاه های مرتبط مهار شد.

موسی صابری در گفتگو با خبرنگار مهر، از مهار آتش سوزی پارک ملی گلستان در محدوده خراسان شمالی خبر داد و افزود: این آتش سوزی حدود ساعت ۱۷ جمعه در حوزه استحفاظی این استان نرسیده به دوراهی دشت روی داد که به محض اطلاع از آن نیروهای امدادی از خراسان شمالی برای اطفای حریق به کمک نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و پارک ملی گلستان به منطقه اعزام شدند و آتش را خاموش کردند.

وی با اشاره به این که آتش سوزی جنگل گلستان از کنار جاده شروع و به سوی محدوده داخلی پارک گسترش پیدا کرده بود، اظهار داشت: در اطفای این حریق گروه های مردمی منطقه نیز نقش داشتند.

صابری اضافه کرذد: وسعت و گستره آتش سوزی و نیز علت دقیق بروز این واقعه هنوز اعلام نشده است اما با توجه به این که آتش سوزی از کنار جاده شروع شده بود؛ به احتمال زیاد عامل انسانی باعث بروز این آتش شده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهم تیر ماه امسال نیز بخشی از محدوده پارک ملی گلستان دچار حریق شده بود و آتش سوزی دیروز چهارمین حریق ظرف یک ماه گذشته در جنگل گلستان بود.

پارک ملی گلستان با وسعتی افزون بر 90 هزار هکتار در شرق استان گلستان در حد فاصل این استان و خراسان شمالی قرار دارد اما مدیریت آن در قالب طرح مدیریت یکپارچه بر عهده اداره کل محیط زیست استان گلستان است.

این پارک ملی به سبب وجود دره ‏ها و چشم اندازهای متنوع، منابع آبی متعدد نظیر رودخانه‏ ها، نهرها و چشمه‏ ها و آبشارها، از تنوع زیستی و ارزش اکوتوریستی بالایی برخوردار است.

تاکنون 69 گونه پستاندار، 150 گونه پرنده، 3 گونه دوزیست و 24 گونه از خزندگان در این پارک شناسایی شده اند، همچنین گونه‏ های گیاهی آن هزار و 365 مورد است.

پوشش گیاهی این پارک شامل بلوط، بلندمازو، ممرز، انجیلی، پلت، شیردار، کرکو، آزاد، اوری، توسکای قشلاقی، کلهو، انجیر، توت، ملچ، داغداغان، ازگیلف ولیک، زالزالک، سیاه تلو، گوجه وحشی، شیر خشت، گردو، تمشک، انار وحشی، گلابی وحشی، زرشک، تاغ، گز، پرند، کاروانکش، گون، چوبک، درمنه، خارشتر و ارس است.

جاده ترانزیتی و بین المللی تهران به مشهد مقدس از وسط این پارک ملی عبور می کند و متأسفانه کم توجهی برخی مسافران، یکی از عوامل اصلی بروز آتش سوزی های مکرر در این پارک به شمار می رود.

کد خبر 2341152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha